Skador på Pellistore vid bulkfyllning?

Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Micke skrev:Helt klart att det är okunnighet av chafför när dom
blåser sönder förråd och det är inte bara pellistore
som sprängs sönder.
Chaffören gör bara det som han blir tillsagd.Han räknar med att har kunden beställt 3ton så ska det gå i oxå när han lossar hos kunden.Men.men som vanligt är det tredje part som får skiten när slipsnissarna har varit framme o räknat... :lol:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Det är även många som har skällt på tankbils chaufförer när deras oljetankar blivit överfyllda.
Sedan att i 99% av fallen som det hänt beror på att köparen kopplat ur överfyllnads skyddet är en annan sak.
Det är ju alltid lättare att skylla sina misstag på chauffören som har handlat i god tro.
Beställer kunden 3m3 eller 3ton så kan man ju som chaufför tro att kunden som äger och sköter anläggningen vet hur mycket bränsle som går att fylla i.
Jag själv har fått en avhyvling när jag eldade olja för att jag hade beställt för mycket som tur var så hade jag mitt överfyllnads skydd i ordning
Om pellets förrådet är utformat som så att det går sönder av att bli fyllt med lastbil så är det fortfarande kunden som har klantat till det.
Har väldigt svårt att tro att någon åkare skulle chansa och försöka höja tryck/flöden osv när han skall fylla bränsle, för åkaren själv får betala om det blir bevisat att överfyllningen beror på honom.

Nu vat jag inte så mycket om hur det går till med pellets leveranser men på olje sidan är jag rätt insatt (för några år sedan skulle jag och en kompis köpa en tankbil som tur var så backade jag ur köpet pga för dåligt med körning).
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Nu var pellistorförrådet felmonterad ....
Utblåset ska monteras på samma sida som inloppet och så högt upp som möjligt.Annars blåser du igen utloppet med pellets.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
AmiDog
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 04 apr, 2006 06:57
Ort: Kumla

Inlägg av AmiDog »

Dountless skrev:Sen ska vi inte glömma bort kundens ansvar att tömma påsen från damm/pellets efter varje påfyllning. Och inte låta den ligga utomhus och mögla eller bara stoppa in den i hålet igen och sen sätta locket på.
Tja, det hade ju inte skadat om installatör, pelletsleverantör eller Janfires Pellistore information hade nämnt det. Svårt att kräva att kunden ska ta ansvar för något han/hon inte vet om. Här kommer iaf leverantören och plockar bort locket, blåser i pelletsen, stoppar in påsen i röret igen, sätter tillbaka locket och åker vidare till nästa kund...

Har tänkt tömma påsen ett tag, och igår blev det gjort efter att jag läst om söndersprängda förråd i denna tråd. Säkert 5 kilo spån i påsen efter en sisådär 8 påfyllningar eller så...

Sedan ska naturligtvis leverantören ha skydd i lastbilen som gör att trycket aldrig överstiger max vad förrådet är specat att klara. (Vilket jag antar är det som står på locket till påfyllningsröret?)
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
Dountless
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: lör 21 feb, 2009 21:18

Inlägg av Dountless »

Min montör nämnde det för mig. Så jag tömmer påsen och skakar rent den efter varje påfyllning, och jag har aldrig haft problem.

Damm i en påse kan bara leda till en sak i slutändan..........*Poff*

Kan tyvärr inte svara för hur bilarna fungerar. Men jag vet att trycket som står på inblåsningslocket är 0.6 bar (max 0,8). Det har fått höjas av min leverantör för att få ett jämt flöde... hur mycket vet jag ej dock.
Begge
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 31 dec, 2006 14:02
Ort: Skövde

Det är mycket spekulationer om tryck.

Inlägg av Begge »

Man ska veta att fyllning av ett förråd ALDRIG är ett annat likt p.g.a. slanglängder, höjdskillnader och motstånd i avluftningar.
Vissa förråd lossas med 0,4 kgb tanktryck, andra med 0,8 beroende på blåslängd i förrådet, motstånd, slanglängd etc.

Man pratar om tryck för fyllning men aldrig om man menar system eller tanktryck. Har någon funderat på tömningskompressorernas kapacitet? Det är nämligen så att den minsta kompressorn ligger på c:a 8 m3 fri luftmängd per minut medans de största matar c:a 19!
Man kan hålla 0,6 kgb systemtryck med båda men vad blir skillnaden om man öser på för fullt med en 19 m3-kompressor och systemtryck på 0,6 kgb?? Och man kan faktiskt uppnå ett systemtryck om 2,0 kgb men ändå bara ha 0,4 kgb tanktryck!

Under 12 år har jag levererat pellets till villakunder och jag kan lova att ingen av dessa kunder kommer i närheten av mina kvalifikationer om bulklossning.

Till er som försöker lära andra hur det ska gå till, ta reda på fakta FÖRST!
Om ni inte är nöjda med er leverantör, byt.
Ecotec A3 med Focuspanna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Begge:

Har du någon bra att rekommendera ?? Kan du leverera en "bra" pellets med lite finmaterialinnehåll, då mitt luftmatningssystem inte "gillar" mycket spån och damm ??

Har kört bulk tidigare men övergått till säckadpellets pga av att bulkpelletsen bara har blivit sämre och sämre. Om detta beror på att pelletsen blivit sämre, att "blåskillen" har bråttom eller en kombination av båda det vet inte jag. Men senaste fyllningen innehöll 7 viktprocent finmaterial så den gick tillbaka.....

Skulle gärna gå tillbaka till bulkpellets men var hittar man en bra "bulkleverantör"???
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Begge
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 31 dec, 2006 14:02
Ort: Skövde

Bulkleveranser...

Inlägg av Begge »

Jomenvisst är det så att chauffören har stor betydelse för fyllningen och det är inte alldeles lätt att få allting att fungera.
Men en mycket betydande faktor i sammanhanget är att kvalitén på pelletsen hos de olika tillverkarna varierar mer än man tror. Den senare tiden har jag transporterat både Deromepellets, Neova, Pemco (Statoil). Stora Enso, Laxåpellets mm. och man ser direkt vid lastning vilken skillnad det är på kvalitén.
På vårt företag har vi egen kundlista och blandar inte in andra återförsäljare och vi köper all vår pellets från Laxå. Sedan de fick igång sin utlastningsutsug i höstas har det varit kanonpellets och jag skulle gärna leverera till dig men du ligger utanför vårt upptagningsområde som är Skaraborgs län.

Var tar du din pellets ifrån? Och de som levererat pelletsen, är det bara bil, lastväxlare eller kan du fylla ditt förråd direkt från ett släp?
Varför jag frågar? Jo, om det är så trångt hos dig att det inte går att komma fram med släp och det inte är en lastväxlare som levererar kan möjligtvis pelletsen vara överblåst från släpet till bilen. är det sedan en ovan chaufför som blåser över är det inte svårt att tänka sig att det blir mycket finfragment.

Men sedan har vi ytterligare en aspekt i sammanhanget. Ditt förråd, hur långt har du från inblåsningsröret i förrådet till väggen på motsvarande sida? Är det kortare än 2,4 m finns stor risk för att pelletsen går sönder mot väggen på motsvarande sida vid fyllningen. I så fall behöver du en blåsdämpare.
Vi levererar pellets till en ställe i Falköping som bara har 1,4 m i blåsavstånd men då kör vi med ett tanktryck på bara strax under 0,4 kgb!

Som sagt, det är jäkligt mycket som spelar in för att få bra vara vid leveransen, dels pelletskvalitén, rätt chaufför, rätt fordon och byggnation, rätt hopsatta skarvar i slangarna vid fyllning, ej komprimerade slangkpoolingar osv. osv. osv. Jag vet också att det finns de som högaktligen, fullständigt skiter i hur utrustningen ser ut på bilarna bara man blir av med lasset får man vara glad.
Ecotec A3 med Focuspanna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Just nu kör jag med säckad pellets eftersom jag inte hittat någon "bra" bulkleverantör......

Har tidigare haft Såbi (numera Neova), SBE (numera Agrol), Laxå och Derome med olika kvalitet.

Det går endast att komma fram med lastbil till mig så släp är uteslutet. Och omblåst pellets har jag säkert fått ett flertal gånger. Ingen lererantör som kan garantera att man inte får det (svagt).

Kan inte exakt längd på mitt förråd (sitter på jobbet) men det är över 3m långt. Röret in i förrådet är endast 0,6m långt på detta sitter det en ränna för att kunna fylla det optimalt utan att ha högt tryck. Rännan slutar ca 1m före väggen som är försedd med dämpning bestående av en gammal stor soffkudde, ca 0,15m tjock.

Men som du säger, så beror det till stor del på chauffören samt om man själv är hemma eller ej (tyvärr). Om man inte är hemma så "trycker" de bara in "skiten" för att komma snabbt därifrån (min gissning då jag inte har varit hemma de senaste gångerna)....

Du har inga kompisar som kör i mina trakter som du kan rekommendera????
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Sverker G
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 11:30
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Sverker G »

Om lampan på styrboxen blinkar rött, vad är knas då?
Har det gått en säkring?
Skriv svar