Dammigt värre

Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Dammigt värre

Inlägg av Psycho Dave »

Fick en 3 tons laddning med bulkleverans från SCA BioNorr nu i veckan. Har inte varit hemma i veckan utan kom hem nu ikväll. Har aldrig tidigare råkat ut för speciellt stora mängder med damm men denna gången så ja jävlar i mig. Som synes på bilderna så är det rejält med damm i förrådet. Jag har ett påslakan på avluftningen för att samla ihop dammet, i den brukar det bli lite damm men inte speciellt mycket. Nu har påslakanet legat ute ett par dagar så dammet hade klumpat sig så det som syns på bilden är inte allt utan det finns mer fastklumpat i andra hörn på säcken. Jag har kört säckhantering ett tag men gick tillbaka till bulk av lathet men det straffade sig direkt...
Bilagor
DSC_0555_2.jpg
DSC_0555_2.jpg (234.14 KiB) Visad 11082 gånger
DSC_0551_2.jpg
DSC_0551_2.jpg (219.35 KiB) Visad 11082 gånger
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
VH Baronen
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 13 apr, 2011 11:50
Ort: Västerhaninge

Re: Dammigt värre

Inlägg av VH Baronen »

Det där skulle jag reklamera om jag vore dig. Så där ska det ju inte se ut.
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Dammigt värre

Inlägg av CPMS »

Sådär ser det ut hos mig efter varenda fyllning av Bionorr´s pellets, svårt att se hur mycket det är i filtret men har också ett påslakarn som filter och efter en fyllning av 4-4,5ton brukar det vara 1-2liter fint damm i påsen.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Straka
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: sön 07 apr, 2013 14:38

Re: Dammigt värre

Inlägg av Straka »

Så där ser tyvärr 8mm små säckspelletsen ut numera, så kommer att byta till någon annan pellets tillverkare. Man ser ut som ett lik efter man fyllt mafa förrådet helt vit av damm.
Biomatic+20 (2010 installerad ny 2013)Feedoskuv (50kWh utväxling),Mafa Midi
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dammigt värre

Inlägg av Icecap »

Och jag, som kör vattenskadad pellets (6 & 8mm) har ingen problem med detta!

Visst, de 4 pall jag fick (till ett hyggligt pris) hade definitivt skador men i stort var det inget problem. Har inte varit tvungen att kasta något och så "pulvrigt" har jag aldrig upplevt med småsäck.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Dammigt värre

Inlägg av CPMS »

Hade fixat med automatiskt siktning av pelletsen när dagbehållaren fylldes men flyttade dagbehållaren för att få lite mer fall så nu är den onödigt och igentejpad, slipper nu hanteringen med dammet och det brinner ju också.
Måste skrapa rostret en gång extra efter man kört på nästan ren sågspån men det händer bara under dom närmaste dagarna efter fyllning av bulken sen tuffar det på som vanligt.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Dammigt värre

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jo det är ju så det ser ut med bulk och värre. Jag har haft mycket värre, och inte så lätt att med lans suga ut det ur ett Pellistore med sin känsliga duk. Inte f-n skall man tillåta att stå i sådan skit. Det är så lätt att utveckla allergi mot trämjöl i nanoformat och lungsjukdom och inte är det trevligt att alltid bli skitig då man jobbar med sin pelletsanläggning. Köp av en bra leverantör som har en fast dammfri pellets. Det blir inte dyrare utan kan bli billigare. Höll själv på i åtta år med vågspelet bulkpellets, men har givit upp, och detta mycket beroende på SE´s dåliga pellets. Nu har jag inga problem....ta i trä....och till en lägre kostnad. Kan gå ner till anläggningen i svartkostymen, om jag nu hade haft någon. En underbar känsla att slippa problem och extrasotningar, askkakor mm. Då närmar sig pelletseldningen oljeeldning i skötsel, och det blir helt acceptabelt.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Dammigt värre

Inlägg av CPMS »

Synd bara att man bor i ett område som det bara finns en leverantör av bulkpellets och som vanligtvis är ~500:- dyrare än alla andra också men det är väl priset man får betala för att bo i en utrotningshotad del av landet (allt ovan dalälven :) )
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Dammigt värre

Inlägg av Roli »

Ulf Rasmusson skrev:Köp av en bra leverantör som har en fast dammfri pellets.
Lätt att säga men svårt att hitta. Hur bra pelletsen är vet man ju först när den är inne i förrådet och då är det ju försent att ändra sig.......

Bra pellets kan även förstöras av leverantören och vem som levererar (chauffören) kan man vad jag vet inte ännu styra.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Dammigt värre

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jo det är tragiskt om man bor där man inte har valmöjligheter men ännu mer tragiskt om man bor där det finns valmöjligheter och inte tar chansen att välja bort dåliga producenter. Är själv enormt fokuserad på Kvalitet och tycker inte att Kvalitet kostar mer normalt sett. Om vi alla fokuserade på bra leverantörer så skulle tillverkningen utvecklas och branschen utvecklas och locka nya användare. Vill jag ha en med spån utspädd pellets, så kan jag hämta säckar med gratis sågspån hos närmaste snickeri. Lider med alla som måste stå ut med en dålig leverantör och hade inte riktigt förstått att det kunde vara så i vissa delar av vårt avlånga land. Förlåt min okunnighet från roten av mitt hjärta. Menar det verkligen! Reklamera den dåliga pelletsen så vållar det kostnader hos leverantören och förhoppningsvis leder det till ett bättre arbete framöver. Ta kontakt och prata igenom det med tillverkaren och bor ni nära åk och hälsa på det har jag gjort. Verkligen lärande för båda parter.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: Dammigt värre

Inlägg av Psycho Dave »

Då var det dags igen, ny leverans av SCA BioNorr.
Bilagor
DSC_1299.JPG
DSC_1299.JPG (177.46 KiB) Visad 8323 gånger
DSC_1297.JPG
DSC_1297.JPG (185.26 KiB) Visad 8323 gånger
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Dammigt värre

Inlägg av xdigger »

Fyfan, tur man kör säckad pellets... :) Jag har inte ens ett endaste litet dammkorn i min pellets.. Helt underbart! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Dammigt värre

Inlägg av stereotypen »

Du borde reklamera det där.......

Ser ju inte så skoj ut.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Dammigt värre

Inlägg av CPMS »

Jovisst, glömde tejpa igen autosiktnätet i skruven efter jag rengjort den. Fyllde 4,7ton Bionorr pellets för ungefär en månad sedan. Femliters dunk för storleksjämförelse.
Smul.jpg
Smul.jpg (240.09 KiB) Visad 8301 gånger
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Dammigt värre

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Att se sådan pellets är ju hemskt sen kvittar det om man har en anläggning som tuggar i sig eländet. Betalar man för kvalitetspellets så skall det inte se ut så. Själv har jag en automatisk bulkpelletsanläggning som jag optimerat för skonsam inblåsning men vad hjälper det då skräpet kommer till en. Jag kör sedan två år med säckat som jag häller in i bulkförrådet och har absolut ingen finfraktion eller damm. Nu är jag aldrig i pannrummet förr bodde jag där. Se till att reklamera låt det kosta för leverantören att leverera sådant så kanske de lär sig. Det enda som pratar är pengar....Tyvärr.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar