stora enso pellets...

Skriv svar
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

stora enso pellets...

Inlägg av grey »

Ni som har köpt pellets av märket Stora Enso innan.. Vad tycker/tyckte ni om deras pellets?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Roli »

Fungerar som vilken pellets som helst efter injustering i min EcoTec Bioline 20, men inte speciellt bra i min gamla EcoTec A3. Mest pga att det inte gick att justera den speciellt mycket...
Kanske lite mjukare än vissa andra sorter men inget som störde min Bioline.

Så min rekommendation är att den är som de flesta andra. Nu var det förvisso nog minst två år sedan som jag hade StoraEnso i mitt system. Men det borde vara samma produkt nu som då. Dock har det skrivits en del om dålig pellets här på forumet från Enso, men vad jag kommer ihåg så var det från en enda användare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: stora enso pellets...

Inlägg av grey »

Ja jag vill också minnas att det i alla fall var klagomål här på sajten om deras pellets, men tänkte ifall det fanns fler med erfarenheter kring deras pellets..

I min brännare verkar det inte spela någon större roll vilken sort jag eldar med , har inte märkt någon skillnad varken på sot eller nåt annat direkt.

Har kört med Derome, Neova, Vida, Byggmax pellets, och nu sist... Varga Pellets? Vilka enligt vad det står på påsen gör legojobb åt vida...

Men har egentligen inte märkt någon skillnad alls..
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Eldvin »

Det jag märkt är att Storas pellets ger en ostabil förbränning i vissa rörbrännare.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: stora enso pellets...

Inlägg av grey »

ok , har du någon aning om orsaken och vilka brännare handlar det om?
då jag själv har en rörbrännare..
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Eldvin »

Px brännarna och en Ulma. Att det fladdrar på Px brännarna kan jag förstå där du inte kan justera drift och vilotiderna för sig ,men på Ulman trodde jag de skulle gå lättare men Co2 värdet for upp och som en bergochdalbana . Provade sen med Neova och det vart mycket bättre. Exakt vad det beror vet jag ej men tror att längden på storas variera så pass mycket att matningen blir lika ojämn. Av dom sorter jag provat så funkade Laxå klockrent i en Px21:a .
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: stora enso pellets...

Inlägg av d_anders »

Har eldat drygt 3 pall SE sedan i höstas (småsäck). Har inte märkt några konstigheter alls. Om du tänker köpa några pallar från dem så lönar det sig att bli medlem i villaägarna, ger 5% rabatt.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: stora enso pellets...

Inlägg av grey »

ja jag kollade villaägarna men det kostar ju 405 kronor så då äts ju rabatten upp av den kostnaden så jag struntade i villaägarna. :)
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: stora enso pellets...

Inlägg av d_anders »

Du förbrukar för lite pellets...
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: stora enso pellets...

Inlägg av grey »

ja kanske det,

vet inte hur andra har det med förbrukning men med ca 15 månaders drift har jag gjort av med 4 hela pallar, och har ca 15 säckar kvar i den 5e.. Har inte mätt exakt på grammet. Köpte 5 pallar från neova och räknade med att kanske få köpa 2 pallar till men det har inte behövts.. gött..


Har kört nästintill enbart med pellets sen pannan kom i drift i Juni förra året ..

men då har ju vintern varit väldigt mild också .. Så man får väl vara nöjd kanske ..
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: stora enso pellets...

Inlägg av FRS05 »

Jag har eldat hela säsongen med stora ensos pellets och jag tycker det har fungerat bra. Innan har jag eldat med deromes och deras tycker jag varierade mycket mer i längd plus att deras var mer porös. Jag gillar stora ensos lite mer hårda pellets. Som någon varit inne på så tjänar man på att vara medlem hos villaägarna, fast kanske inte med din förbrukning. Annars brukar de har rabatterat medlemskap och sådana erbjudanden brukar komma ibland. Ska bara måla i källaren och efter det blir det nog rätt lagom att beställa 8 pall pellets. Då kostar varje pall 1943:-, vilket jag tycker är helt okej.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: stora enso pellets...

Inlägg av nyman »

Att rabattera pelletsinköp för kunder som går med i en osund politisk propagandaorganisation låter inte som någon bra utveckling för den svenska parlamentariska demokratin.
Har tidigare köpt Stora Enso men nu blir det Byggmax för hela slanten.
Man undrar vilka krafter som ekonomiskt ligger bakom denna propagandaspridning.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: stora enso pellets...

Inlägg av grey »

FRS05 skrev:Jag har eldat hela säsongen med stora ensos pellets .......

Hur har din förbrukning varit sen starten?

Redigera gärna citeringarna så att de iallafall inte är större än det egna inläggen. Forumet blir så "svårläst" när citeringen är 10 ggr större än det egna inlägget. Citering redigerad. / Roli moderator
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Tallkotten
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 12 dec, 2013 16:28

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Tallkotten »

Varga Pellets? Vilka enligt vad det står på påsen gör legojobb åt vida...

Men har egentligen inte märkt någon skillnad alls..[/quote]

Det är Neovas fabrik i Forsnäs/Österbymo som tillverkar denna pelletsen åt VIDA. Den är framtagen för att gå på export och då till största del till Danmark.

Tror att så länge du har en bra brännare/panna så spelar det ingen större roll vilken pellets du har! Lite som Roli säger, de som du kan justera mycket på brukar klara det mesta...
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: stora enso pellets...

Inlägg av d_anders »

Jag är heller ingen fan av föreningen, men snålheten gör att jag är medlem ändå. Att släpa hem från byggmax lockar inte.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Skriv svar