stora enso pellets...

Skriv svar
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: stora enso pellets...

Inlägg av FRS05 »

grey skrev:Hur har din förbrukning varit sen starten?

Jag har ju en liten annan förbrukning än du har. Har i alla fall gjort av med 420 stycken säckar sedan 20131016.


Angående villaägarna så tycker jag de är en bra aktör för oss villaägare. Sedan tycker de inte alltid som en själv i vissa frågor gällande ägande av en villa. Men jag tycker, som sagt, det är bra att det finns en aktör som främjar att vi som lever i villor ska ha drägliga villkor. Annars blir villor lätt som en bank politikerna går till för att ta ut olika sorters avgifter/skatter. I vilket fall har jag utnyttjat många av deras erbjudanden. Bland annat ett väldigt fördelaktigt avtal för mobilt bredband. Använde mig också av dem när jag senaste köpte färg för 4000:- och fick 30% rabatt på det.

Redigera gärna citeringen så att det endast tar med det som besvaras. Citering redigerad. / Roli moderator
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Det jag reagerade mest på var det dåliga bemötandet man fick då man sakligt påtalade brister för Stora Enso och att man ljög om att pelletsen var svensk då den var rysk samt orsakerna till problemen. Mina problem sammanfattande var stora cement och stålbitar i pelletsen samt att den gav en askkaka direkt som stängde av lufthålen i rosterplåten och mycket småfraktion som måste sållas bort. Kör nu med annan pellets och har inga problem. Askar ur en gång i månaden och innan bodde jag i pannrummet. 30 kg förbränd pellets och askkakan var 4 cm tjock och krävde rengöring, då syret försvann.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Ulf Rasmusson »

För att få en jämnförelse så var det ca två skottkärror mjöl och smul i botten på förrådet då jag tankade 3 ton Stora Enso pellets. Rasbranterna i förrådet var bara mjöl så det fungerade inte utan att dra fram. Detta utöver de tidigare nämnda felen. Har nu fyllt mitt Pellistor med ca 10 ton över tiden och jag skulle inte få ihop en liter smul och mjöl. Nedfallsslangen är helt fri från smul och mjöl.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: stora enso pellets...

Inlägg av grey »

Ja vi får väl se hur min pellets är , har i alla fall köpt på mig 5 pallar från stora enso, har inte eldat deras tidigare.

Kan ju ha varit något temporärt fel de hade just då.

Varga pelletsen har fungerat ypperligt.


Anledningen att jag köper några lösa säckar är att jag inte vill bryta emballaget på pallarna innan vintern då åtgången av pellets är så liten på sommaren..
då mina pallar står helt oskyddade.
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: stora enso pellets...

Inlägg av psau »

Det är nog lungt jag har eldat lite Enso säckar när jag fick stödköpa lite :-)

Ulf hade problem för några år sedan och sedan dess vigt sitt liv åt att predika om dessa problem med samma iver som bergakungen hade. Nu var det stundom rätt kul att läsa Bergatorparen inlägg eftersom han varierade sig en del, Ulf's inlägg är mer som en gammal vinyl skiva som hakat upp sig!


/Peter

Edit: Bergatorparen inte Bergakungen, autocorrect är ofta bra men inte alltid...
Senast redigerad av psau den tis 12 aug, 2014 13:09, redigerad totalt 1 gånger.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Roli »

OT: Nu var det inte "bergakungen" som han kallade sig, men det är en annan historia......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: stora enso pellets...

Inlägg av grey »

men om man säger så här då

Är det någon stor skillnad på pelletsen från olika leverantörer?

I så fall vilken har varit er bästa som ni haft?
:) bara lite nyfiken..
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Roli »

Skulle vilja säga att skillnaden är väldigt liten mellan olika leverantörer, nästan så det kan skilja mer mellan olika leveranser från samma tillverkare.
Kör man med bulk så är det leverantören ("blåsbilen") som bestämmer kvaliteten på pelletsen och inte tillverkaren. En bra pellets som är omblåst (flyttad från släp till dragbil) och hårt inblåst i förrådet är oftast sämre än en dåligt tillverkad pellets som är rätt inblåst.
De senaste åren har jag kört med säckad pellets (har inte "orkat" reparera/löst förrådsskruvens mittre lagring) och inte upplevt några större skillnader mellan olika fabrikat. Det kan skilja en del mellan hur hårda själva pelletsen är men det har inte stört min brännare speciellt mycket. Halten finmaterial i säckarna har också varierat en del men inte varit så hög så att det har stört driften.
Oftast är det priset som har styrt vilken pelletssort som det har blivit och inte kvaliteten. Det samma gällde när jag körde med bulkpellets, priset är styrande. Men fick man en dåligt inblåst leverans så blev det ofta att man bytte pelletssort till nästa leverans men det berodde främst på att man ville få en annan leverantör och inte att pelletsen var speciellt dålig.

Skulle bulkbilarna bli bättre på att leverera en "snällt" inblåst pellets så skulle de flesta bulkköpare bli glada. Min bästa leverans är nog den första som jag fick till mitt bulkförråd. Den kom på en "vanlig" flakbil med kapell över lemmarna. Längst bak var den vanliga baklemmen ersatt med en special som hade ett blåsaggregat monterat. För att tömma, lyftes flaket så att pelletsen gled mot baklemmen och blåstes med ett lugnt förlopp in i förrådet. 3 ton tog nog nästan en halvtimme att få in i förrådet. Pelletsen var från f.d Såbi, numera Neova, och lämnade inga spånrester i förrådet eller något damm i filtret till mitt vakuumsystem. Detta har sedan aldrig hänt. Endera har det funnits allt från några liter spån kvar i förrådet till 7 volymprocent finmaterial i precis inblåst material. Till en del leveranser behövde man rengöra filtret i vakuumsystemet en gång varannan månad medans andra krävde 3-4 rengörningar i veckan......
Det mesta beroende på hur pelletsen har hanterats fram tills den ligger i förrådet, mjuk pellets kräver varsammare hantering än hårt pressad. Men detta verkar vara något som chaufförerna av pelletsbilen inte har en aning om eller skiter att bry sig om, då de oftast är stressade och skall snabbt iväg till nästa leverans.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: stora enso pellets...

Inlägg av rod02 »

Bilen som tippar är min favorit. En stor liggande behållare.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: stora enso pellets...

Inlägg av mt4base »

Jag har testat lite olika sorter men har inte upptäckt några stora skillnader. Min brännare verkar äta det mesta. Vissa justeringar har gjorts genom åren men inget dramatiskt. Jag har kört med Stora Enso de sista åren utan nånannan orsak än att de levererar fort och när de sagt att de ska. Det uppskattar jag. Min senaste beställning gjordes en söndag eftermiddag, fick SMS på måndag morgon att "nu lastar vi" och att de skulle dyka upp hos mig nästkommande dag, tisdag. Så har det varit VARJE gång. Det åkeriet de anlitar går att lita på och det är positivt. Andra pelletsaktörer är inte ens i närheten av detta.

Pris? Tja, Enso är inte billigast men inte heller dyrast. De ligger ok och ihop med hemleverans som fungerar så avgör det för mig. Deras kundtjänst har varit samma kvinna varje gång jag ringt. Väldigt vänlig och hjälpsam. Dock aningen "bakbunden" för hon kan tydligen inte påverka de underliga vägar som deras finansbolag sysslar med men efter några samtal till dem så löste sig en del beställningproblem. Det ligger i deras intresse att folk ska välja avbetalning, inte betala cash. Störigt. Tycker Enso borde sköta sina förehavanden själva, de är tillräckligt stora för det men det är väl egentligen det jag har att erinra.

Min chaffis som kom iår med pellets kom från GRUMS ( långt bort!) och han berättade att jag låg precis på gränsen för de åker inte längre bort än till mig i princip. Det andra distriktet kördes söder ifrån och då kunde det tydligen bli "rysspellets" (så sa han dock inte ;) )och lite annat underligt men det jag fått har ALLTID varit från Ensos egna anläggning. Han körde inget annat sa han. Han verkade trevlig och pålitlig så det väljer jag att lita på.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: stora enso pellets...

Inlägg av rod02 »

mt4base:
Vilka är billigare?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Ola Häggström »

Jag är väl inne på tredje eller fjärde året med SE. Pellest på småsäck.

+Snabb leverans (inga 3 veckors leveranstid som jag en gång råkade ut för av lokal leverantör).
+Lastbilen hittar fram varenda gång och ställer pallarna varsamt nära källartrappen.
+Välpackade säckar som inte slackar när jag lyfter dem (Derome är kass avseende detta).

-Pelletsen färdas långt på vägarna (ända från Ryssland? i mitt fall i alla fall över nästan halva Sverige) och ger lite mer koldioxidspill då.
-Kanske inte lägsta möjliga pris.

Metallbitar?
Har en säsong hittat enstaka svarta pellets. Ickemagnetiska när jag testade.

Bergatorparen var väl mest bekymrad över att de gjorde kreditkontroll utan förvarning och inte lät honom köpa på faktura.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: stora enso pellets...

Inlägg av danei »

Detas använding av Klarna medför ju den typen av problem. Jag fick inte heller köpa på faktura, trotts att det inte finns någon anmärkning och jag bedömde min ekonomi som god. Inga krediter utöver huslån och CSN. Då gick det dessutom inte att köpa bulk på något annat sätt än på faktura. Det har de ju löst nu. Men jag gillar absolut inte Klarna med deras slumpvisa kreditvärdering och deras affärsidé att göra avbetalnignar av alla köp. Kan jag undvika Klarna så gör jag det.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: stora enso pellets...

Inlägg av psau »

Håller med Danei, jag undviker helst företag som använder klarna som betalningspartner och måste jag så får det bli kortbetalning inte för att kreditprövningen är något problem men jag gillar inte Klarna och deras affärsmetoder...

Det jag syftade på med Bergatorparen var att han kunde totalt snöa in I ett ämne en längre tid inte nödvändigtvis SE utan det kunde vara chemtrails, konspirationer eller vad som helst, dock var hans utläggningar oftast roliga att läsa trots att kopplingen till pellets sedan länge varit förlorad I dessa diskussioner, detta till skillnad mot trådkaparen som ville belysa sina egna problem som han gjort I alla andra trådar senaste åren...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: stora enso pellets...

Inlägg av Vednisse »

Har kör två pallar SE som jag kom över billigt, snart slut, sen blir det Vida som jag köpt på kampanj.
Har inte haft några problem med dessa, kollade brännaren efter ca: 1ton och då var rostret helt rent i min Bionordic.

Upplever åtminstone dessa två pallar som klart bättre än Derome som jag köpt ett par gånger, mindre damm och inte lika mjuka.

Det enda fabrikat jag hittat skräp i är Bionorr, en liten repbit och en bult (kan dock inte svära 100% på att bulten följt med från fabrik).

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar