Stora Enso pellets

Skriv svar
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av ACP »

nyman skrev: tor 03 jan, 2019 08:06 Stor skillnad mot 2758:- som Bauhaus tar per ton. Då har de ändå inte startat sin årliga lågpriskampanj. Får se om den kommer.
Härjeån tar 3123:- hemkört 5 pallar så till och med deras kvalitetspellets är billigare än SE.
Jag har sagt det för längesedan och flera gånger; men tar det en gång till:

Det kommer inte bli några kampanjer på pellets denna säsongen. Den som väntar kommer bara få betala ännu mer, eller t o m bli utan. Det råder stor brist på råvara, och priserna fortsätter att öka. Blir det så kallt under hela februari och mars som det varnas för kommer vi se liknande brist i vår igen som ifjol.

Gällande Härjeån så kan priset skilja beroende på vart varan ska levereras, för det är olika företag som sköter distributionen till kund. Finns även en del andra aspekter som gör att priset kan variera. Bra pellets är det iallafall.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av nyman »

Kampanjer blir det nog knappart men man kan ju hoppas, i november kan läget ha ändrats. Förra året var det också pelletsbrist. Då slog Bauhaus till med ett rekordpris på 29:90 per påse! De som köper bulkpellets har jämnare högre priser.
Har så det räcker men köpte 10 säckar Södra när jag åkte förbi Jula. Absolut spånfri. Den skulle man vilja ha mera av.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Stora Enso pellets

Inlägg av ACP »

nyman skrev: tor 03 jan, 2019 22:39 Kampanjer blir det nog knappart men man kan ju hoppas, i november kan läget ha ändrats. Förra året var det också pelletsbrist. Då slog Bauhaus till med ett rekordpris på 29:90 per påse! De som köper bulkpellets har jämnare högre priser.
Har så det räcker men köpte 10 säckar Södra när jag åkte förbi Jula. Absolut spånfri. Den skulle man vilja ha mera av.
All pellets ska vara mer eller mindre spånfri, men ibland blir det spån i säckarna pga hanteringen också.
Råvaran trä är ju ett levande material också, så den påverkas av hur den hanteras, årstider,när på året den tillverkats, hur länge den fått lagras innan säckning, luftfuktigheter m.m m.m.

Vilka är det som tillverkar Södras pellets? Vet bara ett ställe som gjort den pelletsen förut, och det ligger absolut inte i söder :lol: :lol: :lol:


Btw, du nämnde Härjeåns. I mitt område var priset per ton 2883:- vid beställning av 5 pall inkl leverans, så som jag sa så varierar priset beroende på vart i landet man bor.
Skriv svar