Stora Enso ingen bulk i Skåne

Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Stora Enso ingen bulk i Skåne

Inlägg av Snapphane »

De levererar inte bulk i Skåne längre. För få kunder.
Värmepumparna håller förmodligen på att slå ut pellets.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Stora Enso ingen bulk i Skåne

Inlägg av rod02 »

Eller så vill ingen ha 6mm ...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Re: Stora Enso ingen bulk i Skåne

Inlägg av Vicke912 »

Kan de inte leverera det folk behöver så räcker det inte med säljsnack.
Köpte 6mm på Bauhaus en gång när 8mm var slut. Så mycket damm har jag aldrig sett i fallröret. Justera om ganska mycket fick man också göra.
Köpa 5 ton pellets av olämplig typ är i tokigaste laget.
Nibe City. Eurofire
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Stora Enso ingen bulk i Skåne

Inlägg av Snapphane »

6 mm inga problem med drift eller damm.
Ingen uppenbar anledning till omjustering, men gasanalys ej gjord.
Matningen upplevs mjukare. Lägre skruvljud.
Jag (och förmodlingen större delen av kollektivet pelletseldare) har inte välgrundat underlag att kategoriskt diskvalificera 6 mm till förmån för 8 mm.
SE har haft konkurrenskraftigt pris, skött sina leveranser väl och haft föredömlig respons på reklamation av batch med för hög del finfraktion.
Min bedömning är att det är ett irrationellt beslut att pga pelletsstorlek 6 mm, exkludera SE som leverantör av bulkpellets
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Stora Enso ingen bulk i Skåne

Inlägg av FRS05 »

Håller med. SE har skött sig bra vid leveranser och jag har alltid fått extremt fin pellets. Billigast är de med. Förstår inte att där är så stort agg mot dem här inne. Säger inte att de är guds bästa barn men så dåliga är de inte. De gör Derome pellets 3000m ifrån där jag bor. Den har många haft väldigt mycket problem med den för att den är spröd och att att där blir mycket damm av den. Skall sägas att när jag pratar om SE pellets så är det säckad, när jag pratar om Derome så är det både säckad och bulk.

Använd inte citeraknappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Citering borttagen. /Roli moderator
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Stora Enso ingen bulk i Skåne

Inlägg av nyman »

@Snapphane Du har nog haft tur och sluppit problemen då du har en Bequem och en Ecotec.
Båda brännarna har intern dosermatning.
Provade 30 säckar i min Ecoflex som har en bequembrännare. Behövde där inte ändra någonting på matning eller fläkt tack vare intern doserskruv. I mitt andra system hade jag 260 gram per minut matning av 8mm pellets och nu 165 gram per minut med 6mm pellets. Matningen där är en standard kärnlös skruv som används av de flesta pelletsbrännarna.
Är inte detta ett problem?
De som tanklöst följer Stora Ensos försäljarpladder får då en förbränning med syreöverskott som skadar både brännarrör, brännarskålar, roster och lågriktare. En omjustering av brännaren är helt nödvändig i detta fall när man går över till ostandard 6mm pellets. En omjustering blir nödvändig igen så fort man går tillbaka till normal 8mm pellets som de flesta brännarna är byggda för.
Vad jag själv upplevt är att den smala 6mm pelletsen lätt mals sönder i skruven genom att de kommer mellan skruvröret och matningsskruven.

Klart som korvspad att kundunderlaget minskar när leverantören inte kan leverera det som kunderna vill ha och då slutar man att köra ut på vissa ställen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Stora Enso ingen bulk i Skåne

Inlägg av Haseld »

Vicke912 skrev:... Så mycket damm har jag aldrig sett i fallröret. Justera om .....
Det kanske var damm som ansamlats i botten och nu råkade komma med upp ?? 8)

Jag har eldat nästan 100 ton 6 mm och drygt 7 ton 8 mm (SCA), någon större skillnad i spån och
dammängd kunde jag inte konstatera.

Däremot håller jag helt med ”nyman” att det beror helt på, vad man har för brännare.
Därför också min återkommande kritik i den andra ”Stora Enso”-tråden.

En tillverkare/leverantör, som vill sälja över stora delar av Sverige, vet ju inte vad köparna har för brännare.
Då kan man ju inte förutsätta, att alla har brännare med internskruv. En enda rad om att
Kontrollera förbränningen och att det beroende på brännare kan behövas en mindre eller större justering.
Då hade dom sluppit mycket av kritiken dom nu har fått.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Stora Enso ingen bulk i Skåne

Inlägg av FRS05 »

Men herregud, vilken leverantör av de som levererar pellets sysslar med att informera kunderna??? Om att då brännaren kanske behöver justeras om. Vilken leverantör informerar om vikten av att mäta varje leverans och justera brännaren vid varje leverans? INGEN. Det är ungefär lika troligt som att en som kränger bergvärme pratar om vikten av att man måste förbättra ventilationen när de försöker kränga en anläggning. Ge gärna kritik men den här outgrundliga hatet som SE får här inne har jag tyvärr svårt för. Spy då galla över de andra leverantörerna i lika stor skala eftersom de är lika illa. Alla är marknadsfokuserade företag som vill kränga pellets.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Stora Enso ingen bulk i Skåne

Inlägg av Snapphane »

Båda husen har Ecotec A3 samt kärnlösa skruvar 3 respektive 4m.
Samma rökgastemp med 6 och 8mm.
Inga överhopp (oförbrända pellets).
Förbrukningen ter sig iförändrad efter övergång till 6mm.
Inga valvningar.
Inga synliga tecken på syreöverskott.
Tveklöst färre låsningar i skruvarna som brukar utlösa smällar då spiralen lossnar.
Flera forumtrådar med divergerande syn på för- nackdelar med 6mm.
Finns hemsidor med tillverkare som menar att 8mm är bäst. Man jämför 8mm med Betamax och 6mm med VHS. Alla vet att VHS vann den kampen.

6mm är vanligt i Europa, t ex UK, Tyskland o Österrike, så naturligtvis kan det fungera i Sverige också.

Vid beställning påpekade SE att brännarjustering ev kan behövas.

Det åligger brännarkonstruktörerna att göra flexibla och framtidsinriktade konstruktioner.
Lekmannabedömning: En till brännaren direktmatande externskruv har flera parametrar som kan (men inte behöver) äventyra jämnheten i matningen. Skruvens/spiralens diameter, diam i förhållande till skruvrör, längd, lutning, stigning, godstjocklek i spiralen samt pelletsstorlek bör kunna påverka matningen. Direktmatande externskruv är en suboptimal konstruktion som om den kräver 8mm för att fungera, inte skall sätta standard på pelletsstorleken.
Ett litet mellanförråd med ca 10-20 cm matarskruv som t ex internskruven i Bequem, medger finjustering av matningen vilket kompenserar för variationer i externskruvens matning.

Ändamålsenlig styr-reglerteknik och inbyggd monitorering torde kunna kompensera för variationer i pelletskvalitet/-storlek samt anläggningarnas olika omständigheter. Få tillverkarna att satsa på det.
Gärna genom att skrivs in det i certifieringskraven.

Tillverkare som förser marknaden med halvdant fungerande utrustning innehållande uppenbar krångelpotential, undergräver förtroendet för uppvärmning med pellets. Troligen ligger det till stor del bak skepticismen mot pelletseldning. Dessa tillverkare och användarna av deras utrustning bör med stor eftertanke rannsaka legitimiteten och konsekvenserna av argumentering som syftar till att rädda suboptimal utrustning på bekostnad av välfungerande, framtidsinriktad och användarvänlig d:o. Det inkluderar argumenterande för/emot viss pelletsstorlek.

Rökgasmätning och noggranna observationer kan möjligen tala emot min fn positiva inställning till 6mm, men ingendera åtgärd är aktuell då helhetsintrycket av 6mm är positivt.

Nästa bulk 8mm, så vi får se hur det blir.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Stora Enso ingen bulk i Skåne

Inlägg av Haseld »

FRS05 skrev:Men herregud, vilken leverantör av de som levererar pellets sysslar med att informera kunderna??? Om att då brännaren kanske behöver justeras om. Vilken leverantör informerar om vikten av att mäta varje leverans och justera brännaren vid varje leverans? INGEN..... .
Troligen helt rätt, MEN, jag har heller inte sett att någon annan leverantör har påstått: Citat Stora Enso:
”Du kan byta till 6 mm pellets helt utan att justera din panna eller kamin.”

Jag har försvarat 6 mm pellets i många trådar, men det är påståendet i Stora Enso s nyhetsbrev
från den 15. September 2017 som har föranlett den hårda kritiken från många här på forumet.
I övrigt har jag inget emot Stora Enso.

viewtopic.php?f=21&t=18056&start=45#p164518
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Stora Enso ingen bulk i Skåne

Inlägg av FRS05 »

Ja, det var inte så klyftigt av dem. De fick i alla fall för sig att ändra det efter kritiken, alltid något.

https://pellets.storaenso.com/Info/News ... ?newsid=64
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Stora Enso ingen bulk i Skåne

Inlägg av FRS05 »

Var inne och kollade på Stora Enso lite för skojs skull idag. Ser att de har slutat att leverera bulk även här. Så de kanske har slutat att leverera till hela Halland också. Gör mig inget eftersom jag inte kör med bulk men alltid värt att notera.

Antar att det är för dyrt att köra ut bulk och att det därav inte gör det längre. Senast de levererade pellets här så hade de bytt transportfirma till en i Skåne. Åren innan har det varit en transportfirma från Värmland som har kört här. En inte alltför vild gissning är att det går att pressa priserna mycket mer när det gäller transport av pallar eftersom väldigt många kan vara med på en sådan upphandling.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Stora Enso ingen bulk i Skåne

Inlägg av Stegatorparn »

Till Kungsbacka går det bra att leverera bulk.
Eftersom jag använder 8 mm är det inte aktuellt. :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Stora Enso ingen bulk i Skåne

Inlägg av rod02 »

Man kanske skulle beställa deras bokslut. Och se vad de förlorat...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Stora Enso ingen bulk i Skåne

Inlägg av FRS05 »

Stegatorparn skrev:Till Kungsbacka går det bra att leverera bulk.
Eftersom jag använder 8 mm är det inte aktuellt. :)
Eftersom du bor så nära så kan du komma förbi och se hur bra det går att elda med 6mm :D .
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar