Pelletsbrist?

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av André »

Rabatt för att man varit trogen kund finns inte, däremot att man får högre avgifter och straffas för att man är trogen är vanligt.
Har man tur kan man fixa så att man kan få samma pris som en ny kund får men långt från säkert.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av ACP »

Andrè: Om din nuvarande leverantör ger nya kunder bättre pris än er som återkommande, skulle jag absolut rekomendera att byta.
Har vi en kampanj t ex har ALLTID våra stammisar samma villkor (och ibland även bättre genom utökad/längre kampanjtid m.m).

Självklart ska en trogen återkommande kund premieras. Den näringsidkare som inte fattar det ska inte ha några kunder alls(enligt min mening).
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av ACP »

Ja, man blir inte stormrik på att sälja pellets, så vansinniga marginaler har vi inte (inte vi iallafall), men om vi t ex har en kampanj som pågår under augusti månad för nya kunder, har man kunna förlängt den med september till tidigare kunder, och kanske hela oktober till ordentliga stammisar.

Sen som "förmån" för våra kunder är ju att vi i största möjliga mån ser till att dom aldrig blir utan pellets, speciellt i dessa bristtider.

Fast jag håller med dig. Argumentet "billigt" börjar ju falla med senaste årets prisökningar. Det ska va märkbart billigare än övriga alternativ för att jobba ska vara lönt. Annars finns ingen anledning att syssla med det annat än miljöaspekten.

Vi får hoppas på en normal vår, sommar och höst, så marknaden stabiliserar sig och priset förhoppningsvis går tillbaka endel.
Kan säga att våran svaga krona ställer till det för oss. Nästan samtliga leverantörer jag pratat med senaste året exporterar pellets, samtidigt som vi har brist på inhemska marknaden. Det rimmar MYCKET illa i mina öron, men dom säljer dit dom får mest betalt helt enkelt.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av André »

ACP skrev: ons 20 mar, 2019 18:51 Andrè: Om din nuvarande leverantör ger nya kunder bättre pris än er som återkommande, skulle jag absolut rekomendera att byta.
Har vi en kampanj t ex har ALLTID våra stammisar samma villkor (och ibland även bättre genom utökad/längre kampanjtid m.m).

Självklart ska en trogen återkommande kund premieras. Den näringsidkare som inte fattar det ska inte ha några kunder alls(enligt min mening).
För egen del hittar jag nog inte billigare än jag har då man slipper momsen :wink:
1840/ton hösten 2017 så får se om de är samma pris slutet på året då jag ska fylla på förrådet igen, här inte hört att de höjts iaf.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av ACP »

Inte mycket att klaga på på det priset :lol: Då ska du nog inte vara bitter om du inte får rabatt :P
MartinN
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 25 okt, 2016 07:27

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av MartinN »

Hej! Någon som har några tankar kring om pelletsen blir billigare i höst? Blev åtminstone inte pelletsbrist denna vintern. Annars har Jula erbjudande till 30/4. Bli medlem i julaklubb och 10 % på ett köp. Men 48 spänn säcken är dyrt, även om det är så priset ser ut runt Eskilstuna.

Mvh Martin
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av ACP »

Enligt mina kontakter kommer pelletsen kommer bli dyrare i höst, tyvärr. Råvarupriserna fortsätter att stiga ganska ordentligt, och transportkostnaderna ökar pga det höga bränslepriset. Lägg därtill att en hel del av det vi producerar kommer gå på export pga kronans fantastiskt dåliga värde. Hoppas inte detta leder till brist igen.

Jag hade själv hoppats att priset den skulle gå ner lite(eller iaf stabilisera sig), men så verkar inte fallet.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av nyman »

Bra att du delger oss lite av snacket i branchen.
Ingen kan naturligtvis få ändan ur vagnen och importera den billiga ryska pelletsen.
Holländarna gör ju det men de är historiskt sett bättre handelsmän.

Kommer att bli många konflikter framöver.
Funderade lite på jordvärme. Problem där också.
Förbjuda bilar och bara tillåta batteritruckar står för dörren i idioternas paradis.
Vad händer när gapiga ägare av batteritruckar kräver framdragning av kraftigare kopparkabel så de kan sätta upp en laddstolpe på tomten? Förmodligen får alla boende på den vägen vara med att bekosta elkabeln med en kraftig anslutningsavgift.
Inte så roligt vara värmepumpsägare idag. Vad tror ni, är värmepump ett alternativ längre i elbristens Sverige.

Bäst vore om pelletseldare själva gick ihop i ett bolag för gemensam import av billig pellets. Skulle tyvärr inte fungera heller.
Alla gråterskor med felbyggda bulkförråd eller urmodiga brännare skulle sabotera projektet genom gnäll om dålig pellets och krav på utbyte. Man skulle i så fall bara importera säckad pellets.

Vi får hoppas på en dyngsur sommar så skogen växer bra och en efterföljade smällkall vinter med elbrist som leder till misstroendevotum, regeringskris och extraval.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av ACP »

Vi får hoppas att kronan rycker upp sig rejält. Det blir liksom dubbel effekt. Just nu är det jättebilligt för danskar, tyskar och engelsmän att köpa pellets från Sverige, samtidigt som det är omöjligt för oss att importera. Har själv kollat upp den möjligheten, men tack vare kronans usla värde är det ingen lönsam affär. Hamnar på ungefär samma pris som inhemsk pellets, och då är den inte attraktiv. Den importerade varan måste vara minst 10% billigare till kund för att folk ens ska våga prova den.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Här i lokalområdet är det flera återförsäljare som annonserar med sänkta priser på Blocket. Olika tillverkare. Priser runt 2100 - 2200 kr.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av ACP »

Jag hittar då inga såna priser :oops:

Vilka märken handlar det om?
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av ACP »

Nu hittade jag några. Jag hade köpt för 2100-2200 direkt som kund om det var bra kvalitet på grejerna. Kommer knappast bli billigare än så inom överskådlig framtid.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av brushuvud »

Är det någon som hittat något med bra pris på småsäck i Skåne??!! Svindyrt allt som jag hittar...
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av nyman »

39:20 per säck på Bauhaus om du åberopar 12% prisgaranti på Byggmax pris 44:95
Byggmax pallpris är 2229 men annonseras inte officiellt, fråga i kassan.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av brushuvud »

tack för tips... :D :D
nu ska bauhaus köpa argumentet, inte alltid de är så lätta på det är min erfarenhet...
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar