Kraftig prisökning

Skriv svar
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av ACP »

Nå överskott på spån och kutter finns det absolut inte. Måste varit nån korkad miljöpartist som kläckt ur sig det. Förra säsongen verkar det t o m som en del tillverkare spädde ut spånet med virke från bränderna för att få det att räcka till. Det var ingen lyckad historia då det skapat en hel del problem med sintring bl a för många.

Dom tillverkare jag pratat med har svårt att få tag i råvara. Dels har den gått upp mycket i pris, dels kan dom inte teckna så stora kontrakt som dom vill.

Hittar man pellets för 2500:- hemkört och klart så är det nog ett bra pris skulle jag säga i förhållande till marknadspris. En del tar ju runt 3000:-/pallen inkl leverans.

Det är beklagligt att det blivit en slags "ketchup-effekt" på pelletspriset. Priset stod stilla i många år pga överskott, och nu kommer hela prisjusteringen på en gång. Slå ut prisutvecklingen över en 10-15 års period är den inte så våldsam som det upplevs nu.

Ta gärna även nån extra minut att räkna på kostnaden jämfört med andra alternativ. Pellets är antagligen bland det billigaste uppvärmningsätten fortfarande. Dock förstår jag dom som stått i valet och kvalet tidigare om dom ledsnat nu med senaste 2 årens osäkra marknad och prishöjningar.

Nej, det kommer inte bli nåt ras i pris detta året. Det är jag helt säker på. Kör dom satans bygghandlarna med nån kort kampanj med 39.95/säcken så är det en ren förlust för dom (jag känner ju till inköpspriserna själv) och det är enbart en lockvara för att folk ska åka dit och handla deras annan skit.

Som återförsäljare ska jag säga att vi har ingen jättemarginal på pellets. Man måste sälja fantastiskt mycket pellets för att kunna göra sig ett levebröd på det.
IgorShageev
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 26 jun, 2019 11:15

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av IgorShageev »

Hi
As for pellets:
I can put pellets in the Port of Gävle
Premium pellets (in containers) with sea delivery and unloading in the port, the cost
Premium EN+ A1 (15 kg package)-195 Euro per ton
Premium EN+A1 (1000 kg bags)-184 Euro ton
Industrial pellets (ash content 0,7%-1%) -175 Euro per ton
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av rod02 »

Var nått på nyheterna om stress avverkning pga barkborren. Låter inte direkt som brist.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av ACP »

Nu börjar det låta än mer MP över det hela :lol: :lol: :lol: :lol:
..som att nån barkborre skulle påverka tillgången på skogsråvara märkbart.. Nja, nån enstaka procent på sin höjd gissar jag på, men knappast några markanta skillnader :oops:
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2636
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av rod02 »

Det lät som de fällde och transporterade så mycket det gick.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av peake »

Stockhorvan i Hultsfredsområdet gick ut med ett erbjudande om 2.500:-/pall före en prishöjning till 3.000:-/pall i augusti.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av André »

micke_932 skrev: mån 17 jun, 2019 20:46 Lite udda, på nyheterna sa dom att dom ska göra flygbränsle av sågspån och hyvelspån för det finns det hur mycket som helst av :?
Då kommer det i de närmaste bli billigare att köra med elpatron och ev L/L VP än pellets, bergborrarna lär få att göra iaf.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av FredrikK »

Hade kontakt med Laxå Pellets via Facebook i förra veckan och dom sa att det blir en kampanj v33 som gällde vid köp av 4 eller fler pallar. Hur mycket prissänkning det blir ville dom inte säga dock.
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av nyman »

Det nuvarande priset per säck från Laxå om man köper 4 pallar ligger på 51:88:- . Ska till en stor sänkning om det ska slå styckepriset per säck hos Byggmax på 44:95. Mitt Byggmax ger också styckepriset 42:86 per påse om man köper 52 säckar samtidigt.
Hela disributionsgrejen med pellets som ska skjutsas hit och dit kostar helt enkelt för mycket för att konkurrera med hämtning på ett varuhus.
Dessutom ska pellets hämtas gratis och ersättas när pelletseldare med gamla otjänliga brännare klagar på för mycket spån.

Stora Ensos försök att splittra privatmarknaden i en 6mm och en 8mm gör ju utkörning och transporter än dyrare. Distributören måste då ligga med lagerkostnader för två typer av pellets.

Börjar så smått titta på bergvärmepumpar.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av ACP »

Slutpris styrs av tillgång och efterfrågan.. Spelar ingen roll hur mycket spån och kutter som finns för pelletstillverkning om någon annan går in och köper upp råvaran till högre pris(och gör något annat av den). Då lär tillverkarna buda mer för att öht få spån, och då lär dom också givetvis höja priset.

Jag har för mig jag skrev nånstans förut att det är negativt får "våran" bransch med ett högt bränslepris, för då blir det så småningom lönsamt att tillverka drivmedel av "våran" råvara istället, och således en till mycket stor konkurrent om densamma.

Det går att hitta pellets till någorlunda vettigt pris såhär års. Bara att söka och köpa nu om ni vill spara en slant. Kommer inte bli billigare när säsongen är igång.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av manin »

Kan man undra som nu pratar om kraftig höjdning pris på de viss trävaror / byggmaterial..
Alltså pellets är av trä men inte är byggmaterial... Kan ske ändå prisökning på pellets..? Hmm..
Vem vet... :scratch:
Har beställt hemleverans så var billigare än fjolåret med samma leverantör så slipper man tuggar sina naglar...
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 568
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av Snapphane »

Varma Villan sommarkampanj startsr med pallpris. Bulk kommer sensre.
https://varmavillan.se/?utm_campaign=cm ... dium=email
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
andreas
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 14:44
Ort: Småland/Eksjö

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av andreas »

Jag köpte en laddning också via Varma Villan. Leverans kom med vida bilen som vanligt. Tack för tipset.
Uppvärmning:
CTC 1100 UE -95 med pelletsdrift. VikingBio -07.
(100mm insatsslang, 7m.) Mafa mini.
-o^o- Keddy 510, Ved. (125mm insatsslang, 6m).
Boyta: 95m2 /\ Timmerhus 100+ år.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 568
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av Snapphane »

Tack och väl bekomme.
Nog bra om vi pelletskufar håller ihop och tipsar varandra.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
davidfredriksson
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 13 jul, 2021 12:56

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av davidfredriksson »

Ja, särskilt under den kris som vi står inför i dag. En av orsakerna till detta är den högre efterfrågan under koronaviruskrisen och flaskhalsar i leveranser av råvaror som är orsaker till de kraftiga prisökningarna i maj 2021.
Skriv svar