Kraftig prisökning

Skriv svar
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av nyman »

Här köpte jag i Enköping. Ska fråga i Västerås när jag åker förbi. Där brukar de sänka pallpriset så slipper de krångla med prisgaranti på Bauhaus. Men nu var det Jula och de höjde just priset så prisgaranti bortfaller.
Enköping har Varga pellets och Västerås Klint. Föredrar Varga då den innehåller mycket lite spån.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av Roli »

De Byggmax ställen som jag har handlat på kring Göteborg och Kungsbacka har aldrig haft något speciellt "pallpris" utan det har alltid varit pris per säck multiplicerat med antalet säckar. Om man sedan har köpt 10, 52 eller 68 säckar så har det alltid varit skyltat säckpris gånger antalet säckar. Måste ha varit något speciellt där du har handlat.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av GoForIt Pellets »

Kan tipsa om XL Bygg Jönköping som just nu erbjuder SCA pellets för 2199 kr per pall.
4 pall fri leverans (med kranbil).
https://www.xlbygg.se/jonkoping/omoss/pellets

Misstänker att det även gäller på andra anläggningar (i varje fall Ulricehamn och Töreboda).
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av stereotypen »

Perfekt!

Läser man "slarvigt" kan chauffören ställa dem direkt i pannrummet eller var man nu vill ha dem.....
:lol: :lol:
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
VH Baronen
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 13 apr, 2011 11:50
Ort: Västerhaninge

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av VH Baronen »

VH Baronen skrev:En höjning på 50 kr är väl rimligt. Då är Laxå pellets betydligt värre:
I september 2017 kostade en pall 2048 kr (vid best av 4 st)
I Aug 2018 har man höjt priset till 2348 kr :shock:
De kan inte leverera, men betalt kan de ta. Nu har man höjt igen till 2 498 kr pallen, vid best av fyra st. :evil:
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av FRS05 »

Nu har Derome som ligger nästgårds här höjt till 2650:- per pall. Glad att jag beställde i somras :D. För några dagar sedan tror jag de tog 2450:- pallen.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
VH Baronen
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 13 apr, 2011 11:50
Ort: Västerhaninge

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av VH Baronen »

Det är nästan så man funderar på en gammal hederlig vedpanna, med lite solceller på taket om det här fortsätter.
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av ACP »

Hej alla pelletsvänner!

Jag har smygläst detta forum några år, men inte registrerat mig pga dels lathet, och dels att jag inte känt att jag har något direkt intressant/viktigt att tillföra forumet.

Dock med den minst sagt oroliga marknaden som varit i år, samt vilda spekulationer som pågår, kanske jag som jobbar i branschen äntligen kan ge tillbaka lite till forumet, som tack för det som forumet gett mig helt gratis dom senaste åren :D

Först vill jag börja med att säga att ni som väntar på ett priskrig, ni kommer få vänta.
Det kommer inte ske denna säsongen, och antagligen inte nästa. Efterfrågan är betydligt högre än tillgången för tillfället, och många av tillverkarna kan inte ta på sig mer jobb, av rädslan att inte kunna leverera till sina kontraktkunder(och därmed åka på dyra böter/förlorad kund).

Prisutvecklingen: Det har gått upp mycket dom senaste 10 månaderna, absolut, pga flera olyckliga faktorer, men tänk att innan dess har priset mer eller mindre stått stilla dom senaste 5-6 åren. Jämför den prisutvecklingen mot elpriset, eller varför inte drivmedelspriserna.

Priskriget: Det priskrig om varit då och då under dom senaste åren har absolut inte varit hälsosamt för marknaden. Detta har lett till att tillverkarna har sökt sig till andra marknader, där dom faktiskt kan tjäna lite pengar. Ha i minne att det inte är jättelängesen vi importerade en hel del pellets till privatmarkanden, medans det idag ser ut precis tvärtom. Vi exporterar stora mängder säckad pellets, till marknader som betalar för den (danmark t ex).
Det enda som jag ser som hinder att vi släpper tillbaka importen när vi äntligen verkar få bukt på den, är det låga värdet på kronan. Det finns ingen business just nu att importera pga av eurokursen är för hög gentemot kronan.

Framtiden?: Ja, om man det visste :P
Det är många faktorer som spelar in där såklart. T ex:
-När kommer kylan?
-Hur länge varar den?
-Kommer det komma samma mängder snö i år igen? I våras var det så mycket snö på många ställen att skogsmaskinerna inte tog sig fram, och bristen på råvara var total.

Personligen är jag starkt övertygad om att priserna kommer gå ner nästa säsong, sålänge inte några flera extremkylor eller extremtorkor inträffar. Det kommer ta ett tag att bygga upp spånlagrena igen, speciellt nu när folk hamstrar för att inte bli utan pellets som i våras. Som sagt, efterfrågan är mycket högre än tillgången just nu, då går priserna upp helt enkelt.

Min egen uppskattning är att nästa säsongs pris kommer ligga nånstans mitt emellan fjolårets och nuvarande pris, vid förutsättning av någorlunda normala årstider dvs, och att kronans värde kontra euron håller samma nivå som nu.


Tips från insidan:
Försök och håll er till en leverantör i grund och botten. Blir det brist igen, så kommer du som stammis garanterat få förtur mot "nya" kunder. Är dessutom helt övertygad om att ni gör en större besparing om ni optimerar era anläggningar efter ett fabrikat av pellets och håller er till den så gått det går, istället för att jag 50-öringar per säck av olika fabrikat från olika handlare.
Jag har hört många solksenshistorier från kunder som tagit hjälp för att justera in sina pannor, och sparat tusenlappar per år på det sättet.

Slutord: Det är en sak som inte tagits upp vad jag vet, som påverkar slutpriset till kund, nämligen DRIVMEDELSPRISERNA!

Dieseln har gått upp ca 5kr/litern på 1 år.

Tänk er kedjan som ska arbeta innan pelletsen ligger tryggt i erat pannrum:

-Skördaren
-Skotaren
-Timmerbilen
-Spånbilen
-Distributören (från fabrik till leverantör/återförsäljare)
-Leverantören (återförsäljaren)

Alla dessa behöver diesel. Gissa vart prisökningen på drivmedlet hamnar nånstans? Japp, du gissade alldeles rätt, på dig som slutkund.


Så, då var oskulden tagen på inläggsfronten. Hoppas kunna ge mig in flera diskussioner och ämnen i olika trådar här på forumet i framtiden =)

Hoppas jag gett er något att fundera på.


Trevlig helg kära pelletsvänner.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av rod02 »

Fler och fler byter uppvärmnings sätt. Högre pellets priser ökar takten. Marknaden minskar och tillverkarna får det sämre att tjäna pengar. Mycket görs av spill som då blir svårt att bli av med. Pellets är lite obekvämt, så priset är extremt viktigt.

För mig är pelletspanna ointressant. Vedpanna som bas gäller. Så man lätt kan gå över till ved.
Pellets tillv be where...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av ACP »

Absolut, så är det. Det är ändå 2018 nu, och dom flesta vill göra det så bekvämt som möjligt för sig. En del tycker dock att just pellets är bekvämt (dom flesta f.d vedeldare).

Dock finns det flera andra marknader som pelletsen fortfarande har enorm potiential att växa på. Bl a sker just nu omställning från fossilt till förnyelsesbart i många fabriker i östländer t ex.

Priset är såklart den avgörande faktorn. Har faktiskt fört just den diskussionen med en del tillverkare, och frågat rakt ut när dom själva tror (prismässigt) att bägaren rinner över för privatmarknaden. Dock inte fått några tydliga svar där.

Tillverkarna har dock kunder och marknader så dom kan välja och vraka hur dom vill för tillfället. Därför jag skrev tidigare att det inte kommer bli något priskrig denna säsong, för det finns inga överskott nånstans just nu, snarare tvärtom.

Rent ekonomiskt så är ju fortfarande pellets ett prisvärt alternativ för uppvärmning, och som jag skrev, så tror iaf jag att priset kommer gå tillbaka något nästa säsong.

Ska slutligen poängtera att jag är en återförsäljare, inte tillverkare, så jag är alltid i skottlinjen mellan kunderna och tillverkarna :bom: :cyclopsani: :roll: :lol:

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. /Roli moderator
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av ACP »

Slänger in en till faktor för priset som jag funderat på när vi ändå är igång.

Priset på skog är ju påväg upp. Hur påverkar det pelletspriset?

Min analys:
Fler kommer börja avverka sin skog nu när dom får bättre betalt för den, vilket förhoppningsvis kommer leda till att det blir högre tillgång på restprodukt/pelletsråvara. Detta borde väl ändå leda till att pelletspriset borde gå ner när "cykeln" når dit.

Eller vad tror ni? :?:
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av André »

Dom flesta sågverk går väl på max idag?
Blir de lågkonjunktur lär de bli ändå mindre råvara till pellets :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av peake »

Scand-bio tar 2720:-/pall eller 52:30/säck idag. Att förse huset med varmvatten går väl men uppvärmningen får nog kompletteras med en braskamin för att hålla ned förbrukningen
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av micke_932 »

Då var jag nog ut i grevens tid, köpte på mig 6 pallar när byggmax höjde för nån månad sedan, fick betala 2245:- per pall tror jag det var och det tyckte jag var dyrt ;)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Kraftig prisökning

Inlägg av ACP »

Håll ut bara pelletsvänner.
Min rekomendation är att köpa erat behov för denna säsong om ni hittar kvalitet till vettig pris.
Många kunder som frågar mig om vad jag tror det blir för vinter, och jag har verkligen ingen aning, men jag är 100% säker på att det inte kommer finnas nåt överskott på pellets, så denna vintern kommer det inte rasa några priskrig.
Dom producenter samt kunniga i området jag diskuterat med senaste veckorna är inne på samma linje som jag skrev senast, att nästa säsong pris kommer lägga sig mitt emellan fjolårets och nuvarande.
Om man ser till senaste 10 åren, så kommer pelletspriset isåfall ökat betydligt mindre än alternativen, så absolut är det fortfarande är prisvärt alternativt, och framförallt ett miljövänligt.

En kul grej jag sprang på härom veckan. En ny kund som körde pellets i en konverterad 60 år gammal oljepanna. Säg den bergvärmepump som håller 60 år, så säljer jag firman direkt och köper en likadan :D

Sen lär man ju även köpa till avfuktning som håller bort det i källarplanet som pannan gör gratis också till råga på allt, samt stödelda för att hålla murstocken varm, om man bor i ett gammalt hus som en annan.

Nåja, allt går ju inte per automatik :P
Skriv svar