Säckad Bionorr pellets eller? Se Upp med vad ni får.

Skriv svar
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Säckad Bionorr pellets eller? Se Upp med vad ni får.

Inlägg av CPMS »

Kört en pall säckad Bionorr 8mm pellets medans jag väntade på bulkleverans och tyckte (som andra häromkring ang 8mm pellets på säck) att den tog slut förvånande fort.
Jämförde mot bulkpellets och man blir ju lite överraskad!

8mm Bionorr 16kg säck till vänster, gråa mjuka små smulor som brinner upp väldigt fort.
8mm Bionorr bulk till höger, gula hårda långa som brinner jämt och fint.

Kanske inte konstigt att man hade en massa oförbrända smulor i asklådan för dom där småbitarna lär ju brännaren övermatat rejält.

Tar ju heller lite damm och smul med bulkpelletsen än det här.
Bionorr 8mm.jpg
Bionorr 8mm.jpg (126.17 KiB) Visad 6678 gånger
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Säckad Bionorr pellets eller? Se Upp med vad ni får.

Inlägg av Haseld »

Tror inte att skillnaden kan hänföras till säckad kontra bulkpellets.

Det är nog mera slumpen, vad man får för leverans.

På sensommaren 2016 köpte jag några enstaka säckar i väntan på pall-leveransen senare.
Säcken på den ljusare var märkt med: Energiinnehåll/kg: minst 4,9 kWh Fukthalt: 7%
den mörkare var märkt med: Energiinnehåll/kg: minst 4,8 kWh Fukthalt: 8%
(Har urklippet från säckarna kvar i pelletspärmen)
Det var i övergången, som jag bytte från 6 till 8 mm pellets, så förbränningen
har jag ingen uppfattning om, hade också bara 4 säckar av den ljusare.
Bilden tidigare visad i ”FORUMET – Feetback/förslag” ”CPMS bilder för korslänkning”

Bild
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Säckad Bionorr pellets eller? Se Upp med vad ni får.

Inlägg av CPMS »

Då måste dom ha en otroligt dålig kvalité kontroll och tillverkningsprocess om det blir sådan skillnad på slutprodukten. Tror knappt att det kommer från samma maskin.
Har kört slut på säckarna men får prova att mäta rökgaserna och justera in brännaren nästa gång jag kör sådan pellets för det kan omöjligt gå bra med samma inställningar.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Säckad Bionorr pellets eller? Se Upp med vad ni får.

Inlägg av Haseld »

Kom nu att tänka på att det var väl denna dåliga 8 mm pellets som gjorde behovet av
trycklufts-uraskning akut och var orsaken till mitt allmänna omdöme att 8 mm inte
skulle vara bättre att elda med än 6 mm. Köpte ju 8 pallar den hösten.
En del av problemen skyllde jag ju också på omställningen och ovanan med 8 mm.
Och året därpå hade jag bestämd mig för bergvärme.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Säckad Bionorr pellets eller? Se Upp med vad ni får.

Inlägg av CPMS »

Det kan jag tro, dom här smulorna är ju nästan mindre än 6mm och dom 6mm pellets (både bulk och säck) jag kört med under 16år har iallafall varit hårda och fina.

En bekant har lämnat in prov på denna pellets men verkar inte få något svar av den lokala leverantören.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Säckad Bionorr pellets eller? Se Upp med vad ni får.

Inlägg av teufel »

Bionorr har vad jag har förstått många fabriker på olika orter - med många olika leverantörer.
Så utkomsten beror nog på varifrån råvaran kommer, hur den är sammansatt och hur den är förädlad.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Säckad Bionorr pellets eller? Se Upp med vad ni får.

Inlägg av CPMS »

Jo men dom garanterar likvärdiga egenskaper för all pellets som säljs i SCAs varumärken och säger att SCAs pellets innehåller endast sågspån från gran och tall, inga tillsatser.

Har skickat en förfrågan till SCA vad detta beror på så får vi se om jag får svar.

Har ju kört med Bionorr pellets i 18år och varit nöjd mest hela tiden med bulkpelletsen så man blev lite förvånad över detta.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Säckad Bionorr pellets eller? Se Upp med vad ni får.

Inlägg av GoForIt Pellets »

Den råvarubrist som har rått under senaste säsongen har säkert gjort att man har tagit allt tillgängligt råmaterial som funnits att uppbringa.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Säckad Bionorr pellets eller? Se Upp med vad ni får.

Inlägg av CPMS »

Svarar mig själv här: Javisst är det Bionorr pellets!

Pratade med teknisk support på SCA om denna pellets och tydligen så är tillverkningmetoden olika på olika fabriker och det ger skillnaden i färg och längd.
Råvaran är alltid ren sågspån från gran och/eller tall och andelen spån kan också göra att färgen blir olika, allt från gul till grå eller brun.

Teknikern ville gärna att jag skickade in ett prov på pelletsen för att se om det blivit något fel vid tillverkning för enl honom skulle dom säckade pelletsen visserligen vara lite kortare men dom ska vara hårda och bra pressade och det tycker inte jag dom är.

Återkommer så fort jag fått svar från SCA Bionorr...


Det här fastställer ju tyvärr det som sagts under många år, kolla och justera förbränningen efter varje ny leverans.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Säckad Bionorr pellets eller? Se Upp med vad ni får.

Inlägg av CPMS »

Fått svar från Bionorr, enl deras tester är det inget fel på den pelletsen jag skickade in. Dom höll med mig om att andelen korta pellets var i mesta laget men i övrigt inget fel.

Hade bara en pall med den korta grå 8mm och hann tyvärr köra slut på den innan jag upptäckte att den inte fungerade lika bra så jag hann aldrig ställa om brännaren innan jag var tillbaka på bulk-pellets med långa gula 8mm men jag tror säkert att det skulle gått att justera in brännare så den gått bra på bägge sorterna.

Så slutsatsen jag kan dra av detta är att kolla vad som är i säckarna innan ni köper och försök få tag på samma pellets som ni kört tidigare annars är det ganska säkert det behövs en injustering av brännaren.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar