Prisökning med 20%!

ryggskott
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 03 dec, 2017 22:19
Ort: norrbotten

Prisökning med 20%!

Inlägg av ryggskott »

När jag var och köpte pellets sist så sa dom att pelletspriset kommer öka med ca 20% efter nyår, har redan ökat med ca 10kr/16kg och snart alltså 20% till...

EDIT: Det är pga råvarubrist
extraflame divina
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Prisökning med 20%!

Inlägg av stereotypen »

Till hösten är det nog nere igen vid normala nivåer - dv s ca 2000-2200kr/pall.

Skönt att man kan ställa in mer än 1 årsförbrukning i pannrummet.

Gör åt 4,5-5 pall/år och får in knappt 6 pall.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Prisökning med 20%!

Inlägg av mt4base »

Tyckte det sved hårt när jag köpte pellets för denna säsongen i somras. Betalade över 2600 pallen då och det var i runda slängar 500 upp mot vad jag tidigare betalt per pall. Nu så jag att VIDA höjt ännu mer och det kostade 2820:-/pall? Helt galet. Tyvärr är väl priset ett ickeproblem då jag sökte på Beijer (som är återförsäljare) inte hade en enda pall förutom någon handlare som hade ca 300 säck, dvs inga mängder. Är det samma problem som förra året nu att det inte finns tillgång och att det är tomt överallt? Är det ont om råvara eller vad kommer prisökningen ifrån? Kan förstå att pelletseldning i privat regi kanske dalar hårt i dessa dagar men å andra sidan, var privatmarknaden något att räkna med i den branschen? Har fått intrycket att privata eldare står för så otroligt liten del av den totala mängden som går åt men jag har kanske fattat helt fel?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Prisökning med 20%!

Inlägg av micke_932 »

Stora enso vill ha 2955:- för sina 6mm, fast om man köper 42 pallar eller mer så får man dom för 2595:- :mrgreen:

tidigare var det ju råvarubrist på grund av "väder", man skulle ju kunna tror att det borde vara bättre nu och att dom mest är ute för att hålla priserna uppe så länge dom kan, men om det gapar tomt på hyllorna så är det nog problem med tillgången.

Och du har nog rätt med att privatkunderna är en liten del av kakan vilket gör att de stora drakarna och dom med avtal får sina pellets först, där av "bristen" på pellets.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Prisökning med 20%!

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Prisökning med 20%!

Inlägg av rod02 »

Byggmax sydväst har "fulla hyllor".
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Prisökning med 20%!

Inlägg av ACP »

Jag har ju påpekat sedan mitt första inlägg i oktober att det råder brist på råvara, och kommer bli brist på pellets, så det kommer inga kampanjer, utan snarare tvärtom, prisökningar.

Gällande privatmarknaden så är den inte så liten som ni tror. Dom stora tillverkare jag har kontakt med säckar ca 30% av sin produktion, plus alla privata som kör bulk vilket borde vara minst 5-10% till. Så privata delen står för absolut minst 1/3 av den totala produktionen.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Prisökning med 20%!

Inlägg av mt4base »

ACP: Det var mer än jag trodde men väldigt intressant. Då tycker man ändå att tillverkarna borde vara lite mer försiktiga för den privateldare som lämnat pellets bakom sig är ju en för alltid förlorad kund? Står själv och överväger om det är möjligt att lämna det bakom mig och sluta elda och köra el men jag måste ändra så mycket i mitt hus (el anslutning och stora delar av radiatorkretsen) att jag hittills inte mäktat med att gå vidare med de planerna men det är klart att nu har de ju höjt så mycket att består det lär väl många privatpersoner tänka till igen. Min årskostnad har ju gått upp abnormt i och med dessa höjningar då jag tyvärr får dras med en hög förbrukning.

Tycker ändå det är underligt att det råder brist på råvara i ett land som Sverige men visst, det är väl inte att det saknas trä utan att förutsättningarna att få trä till tillverkarna som bekymmersamt. Jag tror tyvärr knappast att det kommer sänkas några priser även om tillgången blir god. Då är tillverkarna vana vid pengaflödet och det finns nog ingen som ändrar ner till tidigare nivåer. EN slutsats på det är nog att fler kommer välja andra värmeslag till sina hus.

Läste en av länkarna längre upp i tråden och tydligen är det brist i hela europa och att pelletstillverkarna får ransonera (vilket väl är ok) så att alla har chans att köpa bränsle. De som har plats för mycket pellets (och har råd) gör nog rätt i att köpa sin mängd som behövs när det finns tillgång.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Prisökning med 20%!

Inlägg av rod02 »

Har det inte blåst ner massa träd? Går dessa åt till annat?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Prisökning med 20%!

Inlägg av ACP »

mt4base skrev: tor 17 jan, 2019 12:30.....Tycker ändå det är underligt att det råder brist på råvara i ett land som Sverige men visst, det är väl inte att det saknas trä utan att förutsättningarna att få trä till tillverkarna som bekymmersamt......
Grejen är den, att förut var det överskott på råvaran. Gick t o m att få tag på gratis. Nu är det fler som slåss om samma råvara, till fler olika ändamål. Då uppstår en brist. Råvaran är ju till 99% spill från sågar/träförädling. För att få mer av den varan lär ju också produktionen/förädlingen öka först och främst. Det är ju inte hållbart i längden att flisa upp prima virke med enbart syfte att pressa pellets av den. Då fick vi nog se än högre priser än det vi ser idag.

men jag håller med dig att i ett land som sverige ska det aldrig vara brist på råvara. Det ör t o m pinsamt att förklara det för kunder när man ser skog precis överallt.


Absolut ska tillverkarna vara rädda om privatkunderna, men industriell pelletsanvändning är på framfart och dom kunderna är enklare att ha att göra med, samt att dom prioriteras tack vare dom avtal som skrivs, så tyvärr kommer "svensson" i andra och tredje hand :(

Håll ner "citeringsmängden".... Citering redigerad.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Prisökning med 20%!

Inlägg av micke_932 »

Det är ju inte hållbart i längden att flisa upp prima virke med enbart syfte att pressa pellets av den. Då fick vi nog se än högre priser än det vi ser idag
Varför inte ? de flesta verkar tycka det är helt ok att spendera enorma mängder el på att producera vätgas som sedan skall användas för att generera el i bränsleceller :shock:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Prisökning med 20%!

Inlägg av ACP »

micke_932 skrev: fre 18 jan, 2019 11:31Varför inte ? de flesta verkar tycka det är helt ok att spendera enorma mängder el på att producera vätgas som sedan skall användas för att generera el i bränsleceller :shock:
Ja, idioti förekommer i alla branscher :lol: :lol: :lol:

Skulle man göra pellets av prima virke skulle priset vara MYYYYCKET högre. Pellets görs i huvudsak av spillprodukter. Inte ekonomiskt hållbart att framställa råvaran enbart för pelletstillverkning som sagt.

Dock flisades det upp en hel del efter stormen Gudrun, men då var det stormfällt virke det handlade om, och det fanns en hel del överskott av den varan just då.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Prisökning med 20%!

Inlägg av lennart wiklund »

2295kr pallen på Djur&Natur nu!
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
ACP
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 okt, 2018 20:00

Re: Prisökning med 20%!

Inlägg av ACP »

mt4base skrev: tis 15 jan, 2019 12:19 Tyckte det sved hårt när jag köpte pellets för denna säsongen i somras. Betalade över 2600 pallen då och det var i runda slängar 500 upp mot vad jag tidigare betalt per pall. Nu så jag att VIDA höjt ännu mer och det kostade 2820:-/pall? Helt galet. Tyvärr är väl priset ett ickeproblem då jag sökte på Beijer (som är återförsäljare) inte hade en enda pall förutom någon handlare som hade ca 300 säck, dvs inga mängder. Är det samma problem som förra året nu att det inte finns tillgång och att det är tomt överallt? Är det ont om råvara eller vad kommer prisökningen ifrån? Kan förstå att pelletseldning i privat regi kanske dalar hårt i dessa dagar men å andra sidan, var privatmarknaden något att räkna med i den branschen? Har fått intrycket att privata eldare står för så otroligt liten del av den totala mängden som går åt men jag har kanske fattat helt fel?
Hittade lite statistik som bekräftar min uppskattning. Privatmarknaden står för ganska exakt 1/3 av förbrukningen.

http://pelletsforbundet.se/wp-content/u ... N-2017.png

Förövrigt kan jag väl också bekräfta den bristen jag varnat för sen länge. Det råder stor brist på pellets, och vi kan bara tacka gudarna för det milda vädret. Hade det vara samma väder som för ett år sedan hade det varit större kris nu än då.

Titta bara på blocket t ex. Knappt några som annonserat om pellets under hela högsäsongen, pga man knappt klarar att hålla sina stammisar med pellets, och jaga nya kunder kommer inte på fråga. Vanligtvis kryllar det av pelletsannonser där (håller koll på konkurenterna, så brukar kolla ofta :oops: ).

Inte ens dom mellanstora tillverkarna vågade ta på sig nya återförsäljare i somras, för dom visste inte hur denna säsongen skulle bli. Vi försökte knyta åt oss ett par till, men där gick vi bet. Tidigare har det varit tillverkarna som jagat oss ÅF, men nu ska man nästan vara tacksam att man får köpa pellets :roll: Fortsätter det såhär och kronan får upp lite värde gentemot euron så kommer importen öka igen, vilket är beklagligt då vi har både kapacitet och tillverkar världens bästa pellets när vi har råvara.

En normal sommar önskas så vi kommer ikapp med lagrena tack.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Prisökning med 20%!

Inlägg av nyman »

Bra att ACP ger lite insidesinformation.
Har hus bredvid ett av Sveriges större sågverk som exporterar ända till Japan.
För två år sedan stod lastbilarna i kö för att lasta av, idag kommer de också men ser aldrig någon kö.
Nu när kronan är låg borde exportsågverk köra för fullt och kanske extra på lördagarna.
Avverkas det för lite?
Hörde av en gubbe att Granngården säljer "stallpellets". Tittade in i affärn och trodde det var någon billigare importpellets de sålde.
Nej förstklassig Bionorr för 54:- påsen och 3100 per pall. Frågade expeditorn om de sålde mycket pellets och affärerna med pellets gick fint.
Vad hände med barkpelletsen? Den borde gå bra i Exoflexen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar