Prisutveckling på pellets

Skriv svar
Dzenis76
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 15 nov, 2016 22:25

Prisutveckling på pellets

Inlägg av Dzenis76 »

Hej!
Undrar hur kommer pelletspriserna att utvecklas de kommande åren!
Sedan jag började med pelletseldning i december 2016 så har priserna ökat med 20%. Pris per säck blev från 38,90 sek till 47,95 SEK på Bauhaus och även 49,90 SEK på Jula. För att inte tala om de övriga producenter som Scanbio etc. Det är irriterande hur har utvecklingen på priser gått till.
Hur ser ni på de framtida priser,Kommer det att var någorlunda ekonomisk hållbart att elda med pellets eller skall man satsa på luft-vatten värmepump.Vad tycker Ni?

Idag så har jag en konverterad Nibe City 100 VVX med Nibe PB10 brännare och en Samsung luft-luft värmepump.Instalallationsår 2018.Huset är ca 95kvm och är bra isolerad.
Idag så bränner jag lite över 100 till 110 säck per år. Alltså ca 1,6 till 1,8 ton pellets per år.
Pannrummet har jag i sidobyggnaden, 4 meter från huset.
Senast redigerad av Dzenis76 den mån 16 dec, 2019 09:14, redigerad totalt 1 gånger.
karlsson-peter
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 19 aug, 2012 17:44

Re: Prisutveckling på pellets

Inlägg av karlsson-peter »

100-110 säck / år?
Ja då kan du nog fundera på nåt annat att spara pengar på. Blir ju inte många kronor för dig. Skulle det höjas med 10kr/säck så kostar det dig 3kr mera varje dag.
Nibe Pellux 200
Nibe NB20
Eberle INSTAT+ 868
Eberle INSTAT 868-A1A
Hafa Midi


Inte intresserad av annan dragbegränsare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Prisutveckling på pellets

Inlägg av nyman »

Har haft samma funderingar. Med 5000 om året i pelletskostnad är det svårt att motivera en luftvattenpump. Även en klassisk l-v pump som dockas mot oljepannan kommer upp i 50000 med montering och gjutning av platta med dränering. De nyare pumparna av typ split är ändå dyrare, har både ytter och innerdel och ska inte dockas mot den befintliga pannan.
https://www.polarpumpen.se/luft-vatten- ... gLOQfD_BwE

Bekvämare blir det och sotningsavgiften slipper man men för din del kanske du tjänar in 2500 per år gentemot pellets och när värmepumpen är intjänad om 20 år behöver den bytas ut.

Den feministiska statsbildningen byggd på åsiktsdiktatur och politisk smutskastning faller nu sönder bit för bit och förmodligen kan vi vänta oss en helt ny regering år 2022. Mycket i Sverige kommer då att återgå till det normala.
Ett före detta miljöpartistiskt språkrör stod för ett halvår sedan och predikade för att tillverka flygbränsle av träavfallet från sågverken och talade till för statliga subventioner till detta. Hon hade blivit statlig utredare.
https://www.natursidan.se/nyheter/hard- ... atlosning/

Vi som nu betalar 50 kr för en pelletspåse som kostade 32 för några år sedan gör detta på grund av brist på sågverksavfall. Rika hästtanter med stall bidrar också till höga pelletspriser genom att använda värmepellets i stället för halm eller flis som hästtoalett.
Får miljöpartiets rör som de vill kan våra pelletspriser med statliga subventioner till flygbränsletillverkning vara uppe i 65 kr per påse om något år.
Gretas nordamerikaresa genererade 3-5 flygresor över atlanten för segelbåtsbesättningarna så miljöpartiets politiker är som vanligt inte bra på att räkna.
Jag avvaktar med l-vpump och hoppas på bättre tider.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Prisutveckling på pellets

Inlägg av GoForIt Pellets »

Sett från 2016 så är det ju priset på lössäck som har ökat kraftigt. Prisbilden för hemlevererad pall är mer stabil, även om det är skillnader mellan olika leverantörer.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Dzenis76
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 15 nov, 2016 22:25

Re: Prisutveckling på pellets

Inlägg av Dzenis76 »

Med denna prisutvecklingen, kommer pelletseldning att fasas ut.Speciellt vi som har vattenburensystem.
Redan idag ser man att folk säljer sina anläggningar för små pengar.Nya pannor och brännare säljs billigare.
Branschen kommer att förlora på lång sikt.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Prisutveckling på pellets

Inlägg av André »

Sista leveransen med solett/Skellefteå krafts pellets slutet på april 2014 betalade jag 1480:-/ton bulk, senaste leveransen från klintpellets tog dom 2900/ton så pellets kommer försvinna i villor är jag helt övertygad om och många jag känner har installerat berg/jordvp redan och fler står på tur. Som pelletseldare betalar man idag 80-85 öre/kWh inkl sotningsagifter med ovan nämnda pelletspris.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Prisutveckling på pellets

Inlägg av msh16 »

Konstigt att Skellefteå kraft kunde sälja pellets så billigt.
Jag tror att bulkförrådarna är de som får vika ned sig först. Blir för dyrt att åka omkring med en 20miljonersanläggning och pytsa i en liten skvätt här en liten skvätt där.
El blir också dyrare om man inte lyckas stoppa nedläggning av Ringhals 1 och 2.

Importera fossilel från Tyskland är inte hållbart.
Jänkarna bråkar nu med Tyskland för att stoppa byggandet av en gaspipeline i Östersjön. Naturgas var en osäker satsning av tyskarna. Sedan USA ockuperade Ukraina kan de när som helst stänga av kranen i den gasledning som går genom Ukraina till Europa.
Gävle och Sandviken kämpar för att få Microsoft att bygga en jättestor serveranläggning som förbrukar lika mycket el som en mellanstor svensk stad utan att några nya arbetstillfällen skapas.

Satsningen på importerad fossilel kan lätt bli en chock för dem som investerar i en markvärmeanläggning.
Överföringsavgifterna kommer att öka ytterligare då kraftig utbyggnad av matarnätet behövs för att placera "laddstolpar" hemma hos de få elbilsägarna.

Jag installerar nu en och snart två luftvärmepumpar av bra märke och eldar pellets bara för varmvatten och tillskott till källaren och sovrummen. Elberedare på sommaren.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Prisutveckling på pellets

Inlägg av André »

20 miljonersanläggningar? En ny bulkbil med släp och nya krukor kostar ca 4,8 miljoner och här uppe är det lantmännens foderbilar som kör pellets oftast när dom går tom tillbaka mot foderfabriken, krukorna används 10-20 år och bilarna byts oftast vart 5e och man dåflyttar över krukorna 2-3 ggr innan man byter krukorna..

Ja Skellefteå kraft höll bra pris och kvalité bara synd de kom en ny vd som tog beslutet att sluta sälja pellets, tillverkade 70 000 ton pellets/år och nu producerar dom ca häften som går till deras egna fjärrvärmeanläggningar.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar