Nu är pellets dyrare än el

Stego385
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 04 jan, 2021 00:58

Re: Nu är pellets dyrare än el

Inlägg av Stego385 »

nyman skrev: sön 17 jan, 2021 16:56 Abbonemangsavgiften har du väl i vicket fall som helst. Min el blev inte dyrare i mars förra året när jag helt enkelt stängde av brännaren. Pelletspåse kostade då 50kr. Behöver du aldrig köpa tändelement och brännarrör till brännaren?
Vad har abonnemangsavgiften på el med pelletsen att göra. Ska du räkna fram ditt elpris ska du räkna in alla kostnader runt den. Abonnemangsavgiften är en del, moms och energiskatt likaså.
Jag har inte bytt brännarrör. Såvitt jag vet är det original sedan 2005. Tändelement har jag bytt en gång 295 sek. Hur du än räknar så betalar du mer för elen än pellets. Min granne har bvp och kostnadsmässigt ligger vi lika i el/uppvärmningskostnad, ungefär lika stora kåkar, dock värmer inte han källaren som jag gör.
Förra året låg jag tom lite lägre än han då det car ett mildår.
CTC 1200 Family Pellex KMP px20 från -00. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Nu är pellets dyrare än el

Inlägg av Snapphane »

Nyligen tecknade dottern 5-årsavtal 40,7 öre ex moms och utan fasta avgifter, alltså ca 52 öre/kWh.
Idag Elskling: 64 öre/kWh inkl allt i 4 år. Skåne. https://www.elskling.se/el/jamfor/2 rörligt med bindning 3 mån ca 40 öre.

Pellets Varma Villan ordinarie pris 3 ton 2890:-/t , 5 ton 2790:-/ton. https://www.varmavillan.se/Pellets.html
Medlemsskap i Villaägarna ger rabatt 100:-/ton.
Varmavillan hade juli -20 kampanj 2790:-/ton (3 ton) vilket blev 2690:-/ton inkl Villaägrnas rabatt.
2690:-/4800 kWh= 0,56:-/kWh. 80% verkningsgrad (idag Euronom A25F): 0,56/0,8=70 öre//kWh. Pannbyte till Pellmax UB => gissningsvis verkningsgrad 85-90%, låt säga 87% vilket ger 0,56:-/kWh/0,87= 64 öre/kWh. Sotning/brandskydd ca 1000:-/år ökar med ca 2 öre/kWh
Med en årsförbrukning på ca 35000kWh samt effektbehov på ca 7kW vid utetemp 1-3 plusgr samt ca 11kW vid minus 10 gr, krävs en LVVP på minst 16kW.
Med LVVP NIBE F2120 16kW COP ca 3 vid utetemp -5gr och pumpen ger 12kW.
Dvs om den matas med 4kW ger den 12kW. LVVP kostar då 4 x 52 öre = ca 2,10:-. I praktiken kommer LVVP att ha aktiverat elpatronen vilket skall adderas.
Pellets 12kW kostar 12kw X 66 öre/kW = ca 7,9:-.
Om LVVP falerar och dess elpatron skall ersätta, kostar 12 kW 12 x 52 öre = 6,24:-.
Så här långt vinner el-anläggningen.

Fn är det endast vissa elleverantörer som har infört "EFFEKTAVGIFT" (sök på det här på forumet), men när det är infört rikstäckande kommer alla toppar på effektuttag (det högsta uttaget under en timme/mån) att bli avgiftsgrundande vilket straffar alla elberoende anläggningar.
T ex Bjärke Enregi har idag taxa 121:-/kW vintertid! Dvs LVVP enligt ovan (12kW effek, COP 3) kommer att medföra 4kW x 121:-/kWh = 484:-/den debiterade timmen.
Det spräcker inte kalkylen så att det motiverar pellets istf LVVP.
Men om LVVP:s elpatron - t ex 6kW går in en enda timme kostar det ca 720:-.
Om LVVP skall ersättas av elpatron 12kW kostar det 12 x 121:- = ca 1400:-. För en enda timme. I det läget är pellets troligen billigare.

Vi har att vänta rejält ökade elnätsavgifter utöver ökande elpriser. De havsbaserade horderna av vindkraftverk måste anslutas till fastlandet och den kostnaden beräknas läggas på konsumeterna. Energimyndigheten har inte tagit fram centrala direktiv för hur effektavgifter skall räknas fram. Det tillsammans med troligt ökande elpriser (:-/kWh) bör man ha i åtanke.

För min del är de riktiga hakarna - trots dagens eltaxa utan effektavgift och pelletspris, LVVP:s anskaffningskostnad, försäkringskostnad (Arctic), avskrivningstid (12-15 år), risk för reparation (stillestånd=elpatron)/repkostnad, beroende av specialkompetens vid rep samt beroende av elpatron även i normal arbetscykel, kommande nackdelar pga effektavgift, skäl att välja pellets.
Därutöver gammalt hus som mår bra av varm skorsten och varm källare. Ingen värmeanläggning har så bra effektkapacitet/investerad krona (anskaffningskostnad) som pellets.

När man räknar på anskaffningskostnad måste man skilja på att ta av egna tillgångar eller lånade. Dvs om utgiften ger en reell förändring i egna kassaflödet. Dagens och under åratal framöver låga ränta talar för LVVP. Bl a av det skälet överväger jag att docka en utedel till tekniktanken för att kunna köra LVVP stor del av året men pellets behövs vintertid.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Nu är pellets dyrare än el

Inlägg av teufel »

Är det ingen med huvudet på skaft som kan sätta ihop ett excel-blad där man kan mata in vilka avgifter man har för elnät, elhandel respektive pellets? Hade varit enklare att jämföra när de går break even. :)
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Nu är pellets dyrare än el

Inlägg av Snapphane »

Jovars, man kan göra ett Excelark med parametrar som underlag för jämförelse av pris på el och pellets.
Om man skall jämföra helhetsbilden för de två uppvärmningsalternativen krävs många (!) parametrar, bl a ”bekvämlighet”. Hur skall den prissättas?
Jag skall byta till begagnad laddpanna men kompletterar med LVVP även om VP-kostnaden är hög.
Skälen är bekvämlighet gällande pellets (minskat och enklare underhåll), minimera risk att elpatroner aktiveras (undvika kommande effektavgift samt flexibilitet i valet mellan pellets och el så att det för stunden mest ekonomiska går att köra.
Efter tjugo år med pellets i två fastigheter har valfrihet och bekvämlighet ökat i värde.
Inget som klår pellets vad gäller effekt i förhållande till investerad krona - ffa med begagnade delar.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Nu är pellets dyrare än el

Inlägg av teufel »

"Bekvämlighet" är ju högst subjektivt, så det går inte att väga in som parameter.
Det beror ju också på den individuella fastighetens möjligheter att göra pellets så bekvämt som möjligt.
Behöver man bära säckar i trånga trappor så förstår jag att man värdesätter en annan lösning högt, men själv har jag möjlighet att investera i ett transportband utifrån, vilket gör att jag bara behöver hantera pelletsen en gång - från bilsläpet till transportbandet.
Jag ska börja titta på den lösningen om några veckor.

Nä, jag tänker mer på absoluta tal, såsom skatter, avgifter, effekttariffer, kontra vad man för anskaffningskostnader för pellets (leverans till dörren kontra om jag behöver köra 1-2-3-många mil för att hämta själv), liksom hur många pallar huset drar per eldningssäsong.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Nu är pellets dyrare än el

Inlägg av rod02 »

Frågan är om man har råd att vara bekväm.

Har man råd, kan man köra elpatronen, som de flesta har. Hur länge kan den gå vs pellets för 200 000kr?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Nu är pellets dyrare än el

Inlägg av Snapphane »

Visst är ”bekvämlighet” ett subjektivt begrepp. Min och min frus subjektiva bedömning är att trots bulk och ”bra prylar” är pelletseldning till viss belastning.
Därav kan den subjektiva bedömningen översättas i ett för oss ekonomiskt rimligt tal.
Den bedömningen är unik för oss. En annan familj gör annan bedömning men parametern kan vara med eftersom kalkylen är individuell och inte universell.
Vi gör värderingen att ca 100-120” kr på en LVVP är rimligt. Att däremot ersätta pellets med elpatron är inte ekonomiskt rimligt eftersom det skulle öka vår värmekostnad med över 20”/år och vara katastrofalt när effektavgifterna kommer.
Däremot kan elpatron vara rimligt om man t ex endast räknar med att bo 1-2 år till i huset och inte vill investera.
Vi skapar handlingsfrihet mellan att köra LVVP eller pellets varvid ren elpatron kommer som back-up i tredje hand.
Panna och brännare kostade 7500. Höga effektavgifter och kr/kWh under några månader kan komma upp nära den summan.
Jag tror att det är en framtidslösning för just våra förhållanden - hustyp, värmebehov osv. En annan familj gör en annan bedömning.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Nu är pellets dyrare än el

Inlägg av Brynäs »

Nu är pellets billigare än el iallafall för oss som inte längre verkar tillhöra övriga Sverige (elområde 4) :roll: snart blir det att tända värmeljus
istället billigare än el plus att man får värme också.
Tack till alla politiska partier ni är lika goda kålsupare oavsett vilket parti ni tillhör (..i..) fanns ingen smilies för mellanfingret.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Nu är pellets dyrare än el

Inlägg av Snapphane »

Idag ger elskling.se förslag på kWh-pris 110 öre inkl moms i 60 mån för villa elområde 4, 15000 kWh/år. Rörligt ca 155 öre.
Idag beställde jag bulk 5+3 ton för 2615 resp 2715:-/ton med rabatt från Villaägarna. Då hamnar man på 60-62 öre/kWh inkl 90% verkningsgrad. LVVP i all ära (års COP ca 3,5?) men biobränsle är nog räddningen utan höga investeringskostnader. Pelletssäckarna upplevs nog lättare ju mer elpriset ökar. Svenska folket rör sig för lite……
Pellets lär gå upp i pris. Elberoende tillverkning, dyrare drivmedel, dyrare pallar, dyrare plastemballage. 100-200:-/ton gissar jag.
Det har sålts gigantiska mängder under Scandbios kampanj.
Pelletsförbundet har Strategidag 19/10. Undrar vad de kommer fram till
https://pelletsforbundet.se/
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Nu är pellets dyrare än el

Inlägg av André »

90% årsverkningsgrad är bara att glömma, max 85% kan man räkna med.
Är där Biomatic 20+ hamnade i årsverkningsgrad och drygt 90% i test med optimala förutsättningar, Lilla bionet maxade 92% med årsverkningsgrad på 87% men då hade inte förluster från acktank räknats.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Nu är pellets dyrare än el

Inlägg av Snapphane »

Visst, 85% kan man mycket väl också räkna med. Oavsett 80 eller 90 så är den differensen inte utslagsgivande för min del vid förbrukning ca 6 ton.
PellasX Revo 99%. https://energiteknik.net/produkt/pellet ... lasx-revo/
Biomatic 91%.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Nu är pellets dyrare än el

Inlägg av André »

Förbräningsverkningsgrad är de angivet på brännaren, biomaticen är pannverkningsgraden.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Nu är pellets dyrare än el

Inlägg av Snapphane »

Japp, så är det. Biomatic är en panna, PellasX en brännare.
Har någon brännare bättre värde än PellasX Revo 99%?? Ulma 97,2%.
Pellmax UB m Viking Bio 20 92%. https://varmebaronen.se/pellmax-ub/
Revon lär väl vara vassare än Viking Bio.
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar