Kamin utanför öppen spis?

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Kamin utanför öppen spis?

Inlägg av rod02 »

Funderar på en kamin utanför öppna spisen. Kan det funka? Jag ha provat med en sak liknande

Bild

Men den är för liten i eldstaden. Funkar sådär med aska och lukt. Blir tex kaminen laxen stor nog?

Kan det gå att ställa en hugo miljö framför?
Bild
Helst vill jag inte hugga upp hål i skorstenen. Utan dra röken sidledes, bakåt och ned. Känns inte bra.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Kamin utanför öppen spis?

Inlägg av Roli »

Varför inte en insats i den öppna spisen istället?

En sådan där gjutjärnskamin är jättetrevlig och fin men inte så bra att elda ved i. Då de oftast är avsedda för koks. Och det är ju inget bränsle som är lätt att få tag på idag.

Har en själv i uterummet och man får verkligen elda försiktigt, med ved, så att inte rökgaserna sticker iväg i temperatur. Upptäckte det själv "den hårda vägen" efter att ha eldat i min kamin så att tätningen längst upp på stålskorstenen förstördes. Bestod av någon typ av gummi, som tydligen inte tålde den värme som blev i toppen efter mitt eldande..... Numera sitter det en blyplåt där och det fungerar, har iofs varit mer försiktig med mitt eldande efter tidigare missöde om det nu kan ha någon betydelse.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Kamin utanför öppen spis?

Inlägg av Roli »

Varför är du rädd för håltagning? Blir oftast den bästa lösningen.... Har själv gjort hål i min skorsten för en bättre dragbegränsare än den som jag tidigare hade. Och det var "superlätt".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Kamin utanför öppen spis?

Inlägg av rod02 »

Svårt att hitta insats som passar. Och monteringen är strulig.
Hellre en bred och inte så djup sak framför. Med utblås bakåt. Underlättar montering rejält.
Men jagar man på blocket, får man anpassa sig till det man hittar....

Hugo miljön är lite för stor och ingen synlig låga :-( . Så den går nog bort, fast den redan finnes. Kanske till ute rum...

Funkar grill kol/briketter bättre i små eldstäder?

Ovanligt med kol. USA Coal Delivery.
http://www.youtube.com/watch?v=hDp20ByT ... 0wLV5V67SQ
Men det finns.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Kamin utanför öppen spis?

Inlägg av Roli »

Blir nog både dyrt och lång leveranstid om man skall ringa den leverantörer enligt din länk ovan.... :lol:

Har aldrig provat med kol eller briketter i min kamin så jag vet inte hur det fungerar men troligen inget vidare.... eller jag kanske har fel?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar