Ariterm K6 Neptuni - driftstopp efter 20 minuter

Skriv svar
fredrikth
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 02 dec, 2016 17:57

Ariterm K6 Neptuni - driftstopp efter 20 minuter

Inlägg av fredrikth »

Hej!

Jag tänkte höra om någon har några råd och tips kring felsökning på en pelletskamin från Ariterm (Neptuni) i väntan på att jag kan få hjälp med service / felsökning vilket just nu är ett par veckor bort i tiden...

Pelletskaminen har fungerat bra i 6 år utan några större driftstopp. Men nuvarande problem började när slangen för tilluften släppte från sitt fäste. Vi fick då ett driftstopp och efter att ha hittat felet och klämt tillbaka slangen/röret för tilluften startade vi den igen. Den gick då i exakt 20 min (från att man trycker på läget ON på kontrollpanelen). Därefter tänds röd lampa med fast sken och kaminen går in i avstängningsläge. När lampan börjar lysa har jag bra låga och allt ser bra ut. Jag har prövat att starta ett par tillfället därefter och samma sak upprepas exakt efter 20 minuter vid varje tillfälle. Jag har rengjort och askat ur alla ställen jag kommer åt.

Jag har pratat med ett par servicefirmor som gett mig lite vägledning i väntan på att de ska få tid för ett besök. De har nämnt flamdetektorn och mikrobrytare. Flamdetektorn har jag kontrollerat så att den är ren och sitter i "rätt läge". Enligt manualen är det antingen flamdetektorn eller någon av termostaterna som kan orsaka "fast rött sken" på kontrollpanelen.

Länk till manual om någon vill gräva djupare: http://195.67.82.150/ariterm/EKENEP_SE_080626.pdf

Jag har även noterat att det tar lite längre tid att tända och att det ryker något mer än tidigare, om det kan vara någon bieffekt till själva orsaken.

Tacksam för alla råd och förslag som ni kan tänkas ha!
Skärgårdspartner
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 21 dec, 2016 14:34

Re: Ariterm K6 Neptuni - driftstopp efter 20 minuter

Inlägg av Skärgårdspartner »

var bor du någonstans?
Skriv svar