Pellets eller bergvärme?

Skriv svar
Farenheit
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 13:01

Pellets eller bergvärme?

Inlägg av Farenheit »

Jag är i valet och kvalet mellan att fortsätta med pellets eller investera i bergvärme.
Jag har jämfört olika alternativ och allt handlar i slutändan om pengar självklart. En ny pelletspanna med brännare som har automatisk uraskning samt sotning kostar ungefär mellan 50-80 tusen kronor beroende på fabrikat. Jag är inne på Nibe Pellux 200 eller CTC Ecoflex. Finns det några här som har dessa?

Pratar man med bergvärme folk så är det självklart positiva saker enbart. Men den stora funderingen som jag har är dels kostnaden samt vår ventilation. Vi har självdrag i huset, den är byggd på 40-talet. Hur blir det med ventilationen med bergvärme? Eldar man i skorstenen som man gör med pellets så bidrar den till en bättre ventilation i huset eller? Vi har inte lust att lägga ytterligare 100 000 kronor på ventilation som det kan innebära kanske om vi installerar bergvärme.

Vi har en stor tomt på ca 1800 kvm så det skulle fungera med jordvärme också. Men kostnaden är nästan densamma enligt de som säljer det.

Idag har vi en Viking Bio brännare med en panna Nibe City med elpatron. Allt fungerar bra när det väl fungerar. Men stött på att blivit en del misständningar ett par ggr. Då stannar allt. Jag tycker att brännaren kunde blåsa på lite längre en små puffar av luft hela tiden när den väl ska tända. Jag märker en stor skillnad när det är mer drag i skorstenen så tänds pellets direkt än när det är vindstilla ute.

Jag har ringt och pratat med värmebaronen ett par ggr. Men de verkar tycka att det inte är fel på deras brännare. Jag förstår väl självklart att det finns en del faktorer som kan spela roll. Då har jag fixat allt som går att fixa, rengjort brännaren, pannan, en ny roster etc...men trots det så funkar det riktigt dåligt. Inställningar har jag vridit och vänt på. Utan det kommer ett par enstaka ggr att brännaren inte vill tända alls. Jag har läst på en del här på forumet kring brännaren.

Så en ny pelletsanläggning eller bergvärme? Fördelar och nackdelar? Endast seriösa svar tack!
Viking Bio 20
Nibe City VX
114 kvm boyta
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pellets eller bergvärme?

Inlägg av Icecap »

Det fattas en del: tiden ni/du ska bo kvar.

Att investera i en ny pelletsanläggning känns tveksam. Det finns bra grejer men man ska tänka på att det ska släpas pellets. Ett rejält pelletsförråd tar mycket plats vilket kan vara svårt att få plats med.

Hade jag pengarna och skulle bo kvar i lång tid hade jag nog funderat mycket allvarligt på bergvärme (rejält djupt) samt ett diesel el-verk som automatisk kan ta över om strömmen fallerar och då mata huset.

Ventilationen BLIR ett gissel vid värmepump och någon form av mekanisk ventilation behövs.

Om den nuvarande panna fungerar är det väl lika bra att skaffa en vettig brännare istället? Det är en mycket lägre kostnad - men är pannan inne på sista kapitlet är det ju grund till att se över det hela och räkna noga på allt.

Så jag kan inte ge ett klart svar, bara förvirra än mer.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Farenheit
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 13:01

Re: Pellets eller bergvärme?

Inlägg av Farenheit »

Tackar för svar!

Vi har precis flyttat in i 40-tal hus. Vi har väl tänkt att bo kvar länge. Förhoppningsvis längre än värmepumpen fungerar, minst 15-20 år.

Vi har ganska så stort utrymme för pellets faktisk. Så det är inget bekymmer med det. Den panna vi har idag måste jag aska ur manuellt. Nya pelletpannor gör det automatiskt. Sedan har jag tänkt mig ett bulkförråd istället för 4 pallar med pellets. Pannan fungerar bra. Ska fundera lite på att byta ut brännaren istället som är bättre när det gäller uraskning.

När det kommer till just bergvärme är den stora kostnaden på minst 150 000 kr enligt lite prisindikation och till det kommer tex mekanisk ventilation. Ja då kanske vi är över 200 000 kr. Vi gör en del andra renoveringar såsom kök och badrum, så där går det åt en del pengar.

Vi har bra element som ger bra värmekomfort. Vi har endast 20 grader i huset. Vi kan sänka oss kanske till 19 grader i rummen. Trots att huset är gammalt så är det faktiskt bra "isolerat". Man kan ju jobba på att tilläggsisolera bättre och på så sätt få ned kostnaden.

Det där med ventilation och värmepump får jag ofta lite olika svar. När man pratar med de som säljer bergvärmepump nämner inte alls ventilation förrän man pratar med ärliga VVSare. Känns som att man "bara" vill sälja värmepump och ta en fet kostnad för installation, sedan hoppas att kunden kommer tillbaka och undra varför det inte fungerar...
Viking Bio 20
Nibe City VX
114 kvm boyta
Kristoffer
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 10 sep, 2012 21:20

Re: Pellets eller bergvärme?

Inlägg av Kristoffer »

Ecoflex är inte självsotande, bara nästan ;-). Jag får tömma aska efter drygt en pall småsäck och brukar samtidigt sota.

Jag har bara positivt att säga om pannan så långt men den har bara varit i drift drygt 4 månader.

Av utrymmesproblem kör jag med mafa mini och förhöjning och tycker då ändå inte att jag behöver springa allt för mycket i pannrummet nu när det pendlar runt minus - 20-30 och håller 22 plus inomhus (250 kvadratmeter) .

Biomaticpannan var också intressant men men stålskorsten på rätt diameter så föll valet på Ctc.

Självdrag och bergvärme är nog klokt att fundera på, kanske kan du installera en kamin för att värma skorsten ibland men då försvinner ju å andra sidan lite av vitsen med bergvärme.


Mvh
Kristoffer
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Pellets eller bergvärme?

Inlägg av brattne »

Nyblivna värmepumpsägare har efterhand blivit kaminföretagens bästa kunder och numera har även vp-installatörerna börjat placera vp:n så den inte blockerar den borttagna pannans rökgång. Tidigare har olja/ved-pannan haft en shuntad radiatorkrets för bostadsdelen och en hetvattenkrets för källaren så när utetermostaten stängde shunten så fanns det fortfarande möjlighet att ha värme i källaren. När den nyblivna vp-ägaren uppmärksammade att tvätten som hängdes i källaren på vårkanten inte torkade ,pga att radiatorerna i källaren sammankopplats med våningsplanets system, som i sin tur styrs av utetemperaturen, blev det passande med en enkel kamin i det gamla pannrummet. Många vill dessutom komplettera med en kamin i vardagsrummet då radiatorerna inte riktigt harmonierat med den begränsade vp-temperaturen. Detta är naturligtvis bra för skorstenens välbefinnande och räddar många gånger vp-försäljaren från att ha lovat för mycket.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Skriv svar