Angående företag/säljare

Skriv svar
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Angående företag/säljare

Inlägg av Micke »

Tycker det här var bra förslag som TJ skrev.

TJ skrev:

Dom som är knutna till företag/ produkter skall visa det i botten på alla inlägg via profilen enligt min mening så att det inte uppstår några frågetecken kring detta.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Det beror väl också på om du är på forumet som privatperson eller företag. Går man ut med en produkt så borde väl detta vara med.
Man har ju också en knapp som är markerad profil.

Det är väl så att många vill kanske vara anonyma, och det tycker jag man ska kunna vara om man så vill.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Det är väl bara att skriva i profilen i nedkanten om man
t.e.x saluför en brännare .Som jag fattar det gör ju du det?
Ber om ursäkt om jag har fel.Klickar jag på din Profilknapp
så ser inte jag det där , vad jag kan se?Kolla Icecaps
profil Bra tycker jag.Vad jag läst av det han skrivit ,är han
väldigt tydlig med att förklara sig om typ det handlar om brännare
mm mm.Att han jobbar med det märket.Tror ingen har blivit störd
av det tvärtom.Plus att det står tydligt i profilen

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

wepe skrev:Det är väl bara att skriva i profilen i nedkanten om man
t.e.x saluför en brännare .Som jag fattar det gör ju du det?
Ber om ursäkt om jag har fel.Klickar jag på din Profilknapp
så ser inte jag det där , vad jag kan se?Kolla Icecaps
profil Bra tycker jag.Vad jag läst av det han skrivit ,är han
väldigt tydlig med att förklara sig om typ det handlar om brännare
mm mm.Att han jobbar med det märket.Tror ingen har blivit störd
av det tvärtom.Plus att det står tydligt i profilen

Wepe
Nej, Wepe jag säljer inga brännare dagligen som exempel Kurre 44, men är det någon som frågar mig så tar jag hem och installerar. Jag är i huvudsak konsult. Detta inom ett brett område inom bioenergi. På forumet är jag privat. Det är väl inte fel att gå ut med att förespråka en produkt man tycker fungerar bra, det gör väl merparten på detta forum. Som jag förklarat tidigare i en tråd så skickade jag en förfrågan till vår moderator Pelle och frågade han om han ville lägga upp en egen diskussionsplats för ULMA. Han hänvisade mig att lägga upp lite info om brännaren under marknadsföring, så jag gjorde detta. Det kanske var fel, men jag ser det från den vinkeln att fler besökare på forumet hittar till denna brännare också.

Om man inte får gå ut med tips och hjälp till övriga medlemmar så vet jag inte varför man har ett forum som detta. Det är väl en skillnad om du är ute på forumet som företagare och vill sälja och förespråka din egna produkt, då är det givetvis bra att tala om vad för företag du står bakom.
Detta som jag ser det gör också dom som jag vet, och den du också nämt, inget fel i detta. Men, tycker merpartern medlemmar på forumet att alla som jobbar inom bioenergin måste gå ut öppet med detta, och inte vara här som privatperson så får man väl ta ställning till detta.

Du har väl också förespråkat, en brännare som fungerar bra med barkpellets Wepe, jag ser inget negativt till detta utan detta är väl bra att den info som du sitter på kommer ut och fler får ta del av denna.
Det är väl så ett forum ska fungera, samt att dom som har behov av hjälp ska kunna ställa frågor, och en diskussion kan starta.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Karla1, det är viktigt att man kan vara anonym och det är fullt förståeligt att t.ex en konsult vill vara det.

Problemet som du inte ser är hur andra uppfattar dig och dina inlägg.

Det ser ut som en producent/försäljare som inte spelar med öppna kort.

Det hade förmodligen räckt att du förklarat direkt i inlägget varför du "marknadsförde" ULMAbrännaren för att undgå kritik och skingra funderingarna.
Om man sedan tror dig är en annan sak, men med tiden avslöjar "ubåtar" sig själva genom allt för många ensidiga inlägg.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Erik skrev:Karla1, det är viktigt att man kan vara anonym och det är fullt förståeligt att t.ex en konsult vill vara det.

Problemet som du inte ser är hur andra uppfattar dig och dina inlägg.

Det ser ut som en producent/försäljare som inte spelar med öppna kort.

Det hade förmodligen räckt att du förklarat direkt i inlägget varför du "marknadsförde" ULMAbrännaren för att undgå kritik och skingra funderingarna.
Om man sedan tror dig är en annan sak, men med tiden avslöjar "ubåtar" sig själva genom allt för många ensidiga inlägg.
Erik! Din kretik är jämförbart med det du själv skriver om ubåtar:
Ubåtar går sällan upp till ytan,precis som dina synpunkter.
Vad har du för anledning att tro att vissa på detta forum marknadsför eller förespråkar vissa produkter bara för att man gör vissa tester för att andra på forumet skall kunna taga del av detta!!!

Forumet är väl till för att ge ut information samt att taga åt sig information.

Ved Profilen..
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Ved Profilen skrev: Erik! Din kretik är jämförbart med det du själv skriver om ubåtar:
Ubåtar går sällan upp till ytan,precis som dina synpunkter.
Vad har du för anledning att tro att vissa på detta forum marknadsför eller förespråkar vissa produkter bara för att man gör vissa tester för att andra på forumet skall kunna taga del av detta!!!

Forumet är väl till för att ge ut information samt att taga åt sig information.

Ved Profilen..
Om något i det jag skriver är oklart så på peka vad, så ska jag försöka förtydliga.
Jag brukar försöka formulera direkta frågor och direkt kritik, de enda produkter jag ifrågasatt indirekt är de "gula" brännarna men jag har redogjort för varför jag tvekar till dem.

Vad gäller olika produkter så tyckte jag att karla1 såg ut som en dold försäljare (det reddes ut i en annan tråd, och jag var inte helt ensam om att fundrera). Sedan har vi haft diverse konstiga inlägg om sverige brännaren. Och sedan var det någon spån stoppare som andra reagerade på (jag följde inte med det alls eftersom jag inte har de problemen).


Jag har uppfattat forumet som en plats att fråga, rådge, diskutera, informera, och ifrågasätta.
Om syftet är att marknadsföra produkter och/eller ge information om produkter, men inte ifrågasätta de samma har jag missuppfattat meningen med forumet.

Vill du bara att possitiv kritik ska vara tillåten?
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jag tycker att all kritik på ett forum är bra,men på vissa trådar blir det mera person på hopp än att kanske diskutera det man verkligen borde göra.Detta kanske leder till att många tröttnar på detta och kanske till och med lämnar forumet.

Det är inte till fördel för någon..

Ved Profilen..
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Hej

Tycker inte det är mycket att bli osams om .
Varför jag tycker det ska stå ? är svaret samma som
huvud inlägget
Dom som är knutna till företag/ produkter skall visa det i botten på alla inlägg via profilen enligt min mening så att det inte uppstår några frågetecken kring detta.
.Jag har aldrig menat
på att säljare eller fabrikanter inte ska vara med och diskutera,
tvärtom bara kul och bra .Visst jag har pratat positivt om brännaren
jag kör med nu även den gamla jag hade .Dels är jag nöjd med grejerna
plus att företagen har ställt upp så mycket dom kan .Vilket är mycket
viktigt för mig.Jag är intresserad av att hitta alternativa bränslen.Därav
val utav brännaren.Jag har varit väldigt tydlig med att tala om att den
är inte köpt av fabrikanten,tror jag , så det inte ska bli några missförstånd
(typ att jag fått köpa den billigare om jag skriver hur det funkar mm mm)
Att jag sedan har fått fin support från fabrikanterna är väl bara positivt?
Avslutningsvis ,jag varken säljer eller är knuten till något som diskuteras
här på forumet.Skulle jag gjort det hade det stått i min profil.


Ha Det

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

wepe skrev: Tycker inte det är mycket att bli osams om .
Wepe, jag är inte arg på någon, jag har väl själv bidragit till denna diskussion. Det var väl fel av mig att gå ut på marknadsföringen, men som jag har nämt förut var detta enbart för att föra ut information om denna brännare om det finns fler som är intresserade av att få tag i uppgifter om denna produkt. I en synvinkel tycker jag detta inte är helt fel heller, men det finns dom som tolkar det i den riktningen vi diskuterar.

Det enda jag var ute efter var att få en diskussionsplats för denna brännare, men jag vet inte varför moderatorerna inte vill lägga till någon ny, fick aldrig en sådan förklaring. Annars så har Pelle missuppfattat mig.
Han föreslog bara att jag skulle lägga den där under marknadsföring.

Så arg är jag inte wepe, det skall till mycket för det! Kanske är lite rakt på i skrivandet ibland, men det får jag ta.

Håller helt med dig annars.
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Inlägg: 214
Blev medlem: mån 02 feb, 2004 16:15
Kontakt:

Inlägg av PELLE »

Jag tycker så här. De som vill vara här som privatpersoner utan att blanda in sitt jobb bör kunna vara det. Det finns många här som är 'kändisar' inom bioenergi-området och har enorm kunskap att bidra med även i formen av en 'privatperson'. Skulle de däremot gå ut med vart de arbetar och då samtidigt i många fall vem de är, så kommer de bli bombade med PM och epost och inte vilja vara aktiva här längre.

Om man däremot marknadsför sitt eget företag ifrån en 'privatpersons-användare' så är det fel, men man får helt enkelt sålla och jämföra med fleras åsikter, så det ska inte vara ett större problem. Det är inte heller något många vill riskera att få dåligt rykte genom att göra så.

Om man är i det läget att man vill/bör ha en privatanvändare, men ändå vill ge respons från företaget man jobbar på, tycker jag det är ok att ha en till användare där man klart och tydligt anger företaget. Detta är värdefullt för användare som då kan få experthjälp på produkter etc och samtidigt bra för företagen som får nöjda kunder.

Jag tror detta är ett vettigt sätt att hantera det hela. Det vore synd om forumet tappade duktigt folk bara för att de måste ha EN användare och där uppge vilka de är och vart de jobbar.

Vad tror ni om detta?

Edit:
En regel som ser ut ungefär så här borde tala om vad som gäller.
"
Endast en registrerad användare per person är tillåten. Det enda fallet då en person kan ha två användare är om man vill ha en privat användare och en användare som man ger kundsupport från etc."

Användare som talar för ett företag denne har en koppling till, ska ha detta företags namn i profilen.
"
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Citat från Pelle ......
En regel som ser ut ungefär så här borde tala om vad som gäller.
"
Endast en registrerad användare per person är tillåten. Det enda fallet då en person kan ha två användare är om man vill ha en privat användare och en användare som man ger kundsupport från etc."

Användare som talar för ett företag denne har en koppling till, ska ha detta företags namn i profilen.
.............................................................................................................

"Hejsan

Ditt förslag låter mycket bra Pelle!! :wink:
Då kan det inte bli några missförstånd tycker jag :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Varför inte helt enkelt skriva, typ:
Privatpersoner får endast ha en användar identitet, och juridiska personer får ha max en användar identitet för varje fysisk person som företräder dem på forumet och då ska det i profilen framgå vilket företag de företräder.

Det är ungefär samma sak som ovan, men jag anser att man är två olika personer som privatperson och yrkesman.
Ett tydligt angivande om att det är tillåtet behövs, eftersom IP nr visar om en person har olika identiteter.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Hej!
Ett bra förslag Pelle :lol:
Skriv svar