Försvunna trådar

carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Försvunna trådar

Inlägg av carpelux »

Varför försvinner trådar ur forumet?

Tråden om forumets trovärdighet är helt plötsligt borta utan någon som helst kommentar eller förklaring?
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

det är tyvär inte första gången en tråd försvinner i detta forum.
Men det är ju upp till den forumansvarige att sköta efter eget tycke.
Sedan kan man ju tycka vad man vill om det.
Thermia Biomatic 20+
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Det är helt OK att låsa trådar och t.om. ta bort trådar om de strider emot forumets regler eller allmän moral men att då måste administratören markera tråden som låst/borttagen.

Att bara ta bort den utan att visa det på något sätt sänker verkligen förtroendet för detta forum. Vilka kriterier används, vilka regler gäller, kan man lita på att inte inlägg inne i en tråd som misshagat den som har befogenheten att radera inte har tagits bort?

Ett förtydligande vore verkligen på sin plats här!
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Försvunna trådar

Inlägg av Roli »

carpelux skrev:Varför försvinner trådar ur forumet?

Tråden om forumets trovärdighet är helt plötsligt borta utan någon som helst kommentar eller förklaring?
Plus den låsta tråden som var upphov den beskrivna tråden enligt ovan.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

carpelux skrev:
Ett förtydligande vore verkligen på sin plats här!
Istämmer helt. Lägg korten på bordet.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Inlägg: 214
Blev medlem: mån 02 feb, 2004 16:15
Kontakt:

Inlägg av PELLE »

micke tog bort de för han tyckte det var så mycket tjafs och hot hit och dit... och nyss fick jag ett meddelande från honom att han tänker hoppa av som moderator här.. jag har hört om något kan få honom att ändra sig men jag vet inte än :(

inge vidare att en sån suverän moderator ska behöva hoppa av pga av så onödiga anledningar
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Jag håller med att det vore synd om han slutade, han har vad jag förstått alltid gjort ett mycket gott jobb, trots att han haft begränsade befogenheter. Mitt inlägg riktar sig absolut inte emot honom.

Det jag reagerat på är att trådar bara tas bort utan någon notis om att så skett, avsaknad av regler för siten och att administratören ibland går in och skriver i andra personers inlägg, istället för att skapa ett eget svar.

Detta forum är toppen, och det är mycket synd att det uppstår skismer mellan personer som alla har så mycket att tillföra, skismer över rena skitsaker rent ut sagt.

Genom att sätta upp riktlinjer för vad som är tillåtet och ej, samt att delegera befogenheter till de duktiga moderatorer som idag finns skulle denna guldgruva bli ännu bättre!
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

Vad vi inte ska glömma är att vi också förlorar 2 mycket duktiga och kompetenta användare på detta forum. Detta drabbar , som jag ser det hela forumet. Detta ska inte få ske! Nu är det dags att dra åt tummskruvarna.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Jag tycker att regler för forumet är nödvändiga.

Det jag är främst tycker är viktigt är att tänka på att många människor som kommer till detta forum kommer med syfte att besluta sig för om de ska investera i pellets som sin uppvärmningskälla alternativt vilket fabrikat de skall välja om de redan bestämt sig.

För väldigt många är detta den största affär de gör i livet efter sitt husköp räknat.

Därför tycker jag att det måste till att människor som är verksamma i branschen tvingas ange att de är det om de vill vara med och ge råd synpunkter och på ett oberoende forum.

Det påverkar ingens anonymitet att i sin signatur, ange ex. "yrkesverksam inom pelletsbranschen"

Hade detta forum endast berört tekniska handhavande tips så hade läget förstås varit annorlunda, Nu är så inte fallet.

Jag tror alla människor medvetet eller omedvetet påverkas till att vara positiva till sitt eget levebröd, ingen sågar av grenen de själva sitter på.

Det finns många exempel på duktiga och kunniga forummedlemmar som uppger sin branschtillhörighet och sina särintressen, en del mer anonymt och andra mindre anonymt.

Att våga uppge branschtillhörighet om man är i aktuell bransch är för mig en hederssak och borde vara ett krav på ett oberoende forum så att detta kan kvarstå utan "ubåtar".

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Enig, forumregler är nödvändiga.

Jag tror inte detta forum någonsin kan bli et "oberoende forum", det blir för stor ambition att få till, och inga finns länger kvar här.
Dom PERSONER här med alias har en bakgrund i sin egen brännare och sitt eget system och det gör en til viss grad BEROENDE av vad man sprider av information. Finns det endast en person med Ulma och 1.000 med Janfire, ja så sprids det mycket mer information BEROENDE av fabrikat.

Vi är ju stort sätt (NÖJD!!!!) med våran utrustning och det är sällan jag har sätt någon här som har rekommenderat utrustning "oberoende", dvs. att man rekommenderar tex Windhager, Viessman, Schellinger, KWB etc. etc. i stället för sin egen eller den typ av utrustning man känner och ligger teknologisk nära ens egen.
Alla som tar emot råd måste ju tänka själv. Som PERSON ansvarar man ju inte juridisk ens egen arbetsplats för råd man ger här. (Jag borde ju ta bort min firmanamn i profilen!!)

Det fanns för et par dager sen två PERSONER med alias som lämnade forumet. Den ena är den enda på forumet som har en Ulma brännar och min vertikale skruv. Det andra medlemmet och jag har följt med på analyserna på avgaser och et sällant bra förbränningsresultat som har framkommit från hans nitidiga analyser och et resultat som han gärna ville dela med andra. Han fick altså inte gå ut på forumet med resultaterna, sina goda värderingar och sina försiktiga rekommenderingar utan at bliva anklagad för ekonomisk vinning och att han var beroende av produkten.
Om det nu var tusen personer på forumet med Ulmabränner som hade bekräftat dessa resultater, då tror jag inte han hade blivit anklagad.

Jag tycker det är synd, mycket, mycket synd att dette skedde. Det är inte bra för mej att min första kund har gått ut av forumet. Och det är inte bra för utveckling av branchen och ny teknologi när det skall vara så svårt att gå ut på forumet med nyheter som enkelte mistänker för ekonomisk vinning.

Vi måste följa Pelles råd: Använd PM i fall man skall diskutera saker som inte bör diskuteras i offentlighet.
Och jag tänker: Är det viktigt att få ut känsliga juridiska saker offentligt, så måste man se till at få tilstånd från webinnehaver (via moderator), han är juridisk ansvarig.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag tycker att det är mycket beklagligt att kunniga har lämnat forumet.

Jag ser samtidig också det rimliga i elvis' begäran om att man ska ange om man jobbar inom pellets (speciellt med brännare) på något vis.

Själv har jag mycket svårt att fatta att inte ALLA köper Janfire NH men det är självklart för att jag ser den som mycket bra och detta kommer av att jag känner den så väl och har ung. noll erfarenhet av andra brännare.

Sitter man i en sits där man är "färgat" i sin uppfattning eller kan vara det bör man ange att det är så, detta vill ta bort en hel del missuppfattningar.

Själv anger jag ju ganska klart och tydligt att jag inte är oberoende FASTÄN jag inte är anställd av Janfire, jag har ju ändå en "beroendeställning" och en färgning av produktens förträfflighet.

Att man är här som enskild person... javisst, men jag har likaväl ett syn på pelletsbrännare som är kraftigt påverkad av vad jag jobbar med, inte att jag agerar för att alla måste köpa den så jag blir rik (jag får varken mer eller mindre för det) men de erfarenheter jag baserar mina inlägg på är just "färgad" av att jag jobbar med Janfire.

Så jag tycker att det borde vara plats till alla men att ärlighet räcker längst, att någon anser sig felaktigt utpekad (och kanske med all rätt) beklagar jag djupt, inte enbart för att forumet (vi) har förlorat en del vetande men nog mest för att personen har uppfattat det som en förolämpning.

Men detta är ett forum, man måste inte vara överens om allting och allas stilar passar inte alla så man måste, som användare, ha en del överseende och tolerans samt vara kapabel att strunta i vissa saker, en del diskussioner är helt enkelt inte värda att ta och man kan faktisk sluta med dom om man vill.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Inlägg: 214
Blev medlem: mån 02 feb, 2004 16:15
Kontakt:

Inlägg av PELLE »

Regler för forumet har funnits hela tiden. Jag har dock lagt till en ytterligare nu (punkt 6:b)
Vad tycker ni om det?
http://www.pellets.info/viewtopic.php?p=27442#27442
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Punkt 6b är ett bra förslag PELLE.
Har man 100% ärliga och godvilliga uppsikter kan det knappast upplevas som integritetskränkande att behöva uppge detta.
Det främjar forumets oberoende.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

PELLE skrev:Regler för forumet har funnits hela tiden. Jag har dock lagt till en ytterligare nu (punkt 6:b)
Vad tycker ni om det?
http://www.pellets.info/viewtopic.php?p=27442#27442
Precis vad som efterlysts, enligt min mening.

Samtidigt tycker jag att punkt 5 bör kompletteras med följande: dock inte utan att detta meddelas i tråd/ämne att så har skett.

Sedan bör ju alla medlemmar se över sina profiler, många saknar uppgifter en punkt 3. Bostadsort är en annan information som är bra att ha med i sin profil. Saknas hos många men underlättar när man läser eller skall ge råd om problem/tips lösning mm, mm.


Om de två "omtalade" medlemmarna har valt att sluta här på forumet, så tycker jag att det är synd att de gör så. Men samtidigt blir det ju ett bekräfftande på att de satt på "olika stolar" som de inte riktigt ville bekänna att de gjorde........ :cry:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Där var ju reglerna. Jag har letat men inte hittat några och så finns de mitt framför ögat. :oops:

Det jag upplevde som mest störande med borttagningarna var att det inte skrevs någon info om att så skett. Det är helt OK att rensa tråden, men lägg in info í första inlägget om att så skett. Tex: Borttaget pga personangrepp. På så sätt kan man lita på integriteten i forumet.

Likaså reagerar jag starkt på att admin går in i inlägg skrivna av någon användare och förändrar / lägger till text och kommentarer. Sådant skall alltid ske i ett eget inlägg från admin, annars kan man inte lita på att det som en person skrivit verkligen står för denna person.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Skriv svar