Tjabblet om branschfolket på forumet!

Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Tjabblet om branschfolket på forumet!

Inlägg av Karla1 »

Vad tycker ni medlemmar om att vi i branschen är med och diskuterar här på forumet?

Jag valde själv för ett tag sedan att sluta, eller göra ett uppehåll då jag/vi vart anklagade för att vara på forumet utan att uppge vilken firma, eller om vi var aktiva inom branschen i vår profil. Bråket som uppstod drevs så långt att företagsledare, företag samt organisationer drogs upp och namngavs helt öppet, som är enligt lag direkt straffbart med böter och till och med kan ge upp till två års fängelse i vissa fall för den som inte känner till denna lag. Detta tycker jag var helt onödigt då dessa som vart uppräknade inte har med saken att göra, då jag är här och agerar på privat tid och ser detta som en hobby och stort intresse även på fritiden. Jag gick direkt ut i min profil och ändrade så att jag följde dom regler som man ville ha, men gjorde ett uppehåll. Tydligen räcker detta inte för vissa. Man vill ändå svartlista medlemmar.

Jag har också blivit anklagad för att gå andras företags ärenden här på forumet då jag ville ha fram en portal om ULMA brännaren:

Detta var ett misstag utav moderatorn som trodde i all hast att jag ville marknadsföra denna brännare, och hänvisade mig till att lägga in en informationstråd i marknadsdelen i forumet. Jag följde hans råd och gjorde detta, då när jag sedan gick ut på forumet och öppnade tråden om hur jag upplevde ulmabrännaren och ville framföra mina erfarenheter om denna så vart jag direkt anklagad för att jag var här på forumet och bara ville sälja ulmabrännaren.
Konstigt att jag inte vart detta när jag skrivit om PX21 samt Pellx.
Kontaktade moderatorn som förstod att det hela hade blivit ett misstag, och till min lycka lade upp en egen portal om brännaren som jag sedan hjälpte till att föra in fakta om brännaren.
Har vi personer på forumet som går fula ärenden åt andra i branschen? Och vill svärta ner vissa företagsmärken.

Jag vart också intresserad av den vertikala skruven som Rol-Bi producerar och tog kontakt med honom och skrev på ett avtal för att inte föra hans teknologi vidare ut till andra personer eller något annat företag, då han vill skydda sin produkt som inte är som alla andra skruvar.
Alltså 5-6års forskning ligger bakom och den är patenterad. Jag bestämde mig för att investera i denna och han var själv hem till mig och gjorde jobbet. Han var kvar och tittade när jag justerade brännaren, då på KMP Px21 som jag även äger en av, och vi upptäckte direkt att vi fick en verkligen bra förbränning med denna kombination i min CTC1200 panna. Konstigt att jag inte har blivit anklagad för att jobba bakvägen åt KMP? Startdosen kunde minimeras och brännaren tände bra ändå. Jag följde upp förbränningen under en längre period och testade även skruven med Ulmabrännaren och fick även här väldigt fin och jämn förbränning om man skall jämföra med standardskruvarna som jag haft tidigare som gav mig problem, detta var anledning till att testa denna. Jag var då också första kunden i Sverige av denna vertikala skruv, och gick på eget bevåg ut på forumet och ville framföra vilken förbättring denna manick har skapat i mitt system, och framföra information till er medlemmar om hur den fungerar, då till viss del då jag har lovat att inte avslöja för mycket. Men det har skrivits mycket om den, och flera har visat sig vara nyfikna,
Möttes av positiva reaktioner, men vart även anklagad för att hjälpa Matene AS i Norge att marknadsföra denna produkt. Då egentligen mitt syfte var att dela med mig kunskap och information till dom som är intresserade.

Jag är aktiv inom branschen och brinner för detta med bioenergi, och skriver och försöker hjälpa som alla andra, nya medlemmar om dom produkterna jag har hemma hos mig och
har god erfarenhet av, givetvis så delar jag med mig på andra fronter om jag tycker jag kan svara någorlunda. Jag är inte mer än människa och kan även ha fel i vissa saker, inget tyder på att jag har rätt alla gånger då förutsättningarna kan skilja sig från anläggning till anläggning.

Därför jag kom tillbaka är för att jag reagerade på ett inlägg, där jag tycker man kan få en fel uppfattning, eller misstolka ett påstående. Man kan se det som jag tror författaren ser det men, man kan också se det som ett negativt påstående annars så skulle inte jag eller flera reagerat.
Man kunde inte heller direkt tala om vad ”det allvarliga problemet ” var, utan kom med en kommentar att felet var irrelevant som betyder på ett enklare svenskt uttal ”betydelselöst”.
Här tolkar jag det som att det spelar ingen roll vad felet ligger utan påståendet är att brännaren måste ha ett allvarligt fel. Vad är hans rätt att komma med sådana påståenden när man inte ens känner till produkten, som han själv också erkänt.

Hur skulle ni reagerat om jag gick in på Janfire och tittade under tråden ”NH brännare död”. Komma med ett påstående att det måste betyda att brännarens elektronik måste till 60% ha allvarliga problem, då som exempel 4 av 7 har fått bytt kretskort. Sedan när man ställer frågan tillbaka vad som är ett allvarligt fel, svara att detta är betydelselöst.

När allt detta tjabbel började, hoppar man igen på med personliga anklagelser och för upp företagsnamn som inte har med forumet att göra då man är här och agerar som privat. Även fast man uppger att man är aktiv inom branschen som skulle räcka enligt reglerna. Och svärtar ner företagsnamn, så som att man inte skall lita på detta företag. Tillåt mig skratta, som Icecap brukar utrycka sig, då detta företag är ett av dom äldsta i branschen, och har varit med och startat upp hela denna bioenergivåg. Eldade med pellets redan 1980.

Då ställer jag frågan: Är detta rätt att göra så?
Vill ni att vi ska sluta, så att det endast finns privata här på forumet?
Hur ställer ni er till personer som kanske tror sig veta och lämnar ut helt fel information?
Mig kvittar för jag kan om jag vill starta ett eget forum för fackfolk, och även släppa in privatpersoner, och ha ett forum där regler följs.

Hur ställer du dig till detta Pelle?
Det är du som äger forumet.
Hur skall detta lösas så att alla blir nöjda?
Eller skall personer som agerar tokigt ibland få blunda för reglerna bara för att man har gjort många inlägg, som gör att vissa uppfattar dom som proffs.

Med vänlig hälsning
Karla
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Personligen tycker jag att forumet ska vara öppet för alla.
Det här med att , namn arbete mmm läggs ut på forumet
pga av att det blir hett i debatterna tycker jag inte om.
Ska vara upp till var och en om man vill uppge det
. Har personligen inget att dölja , men
vill inte bli uthängd pga av att man har olika åsikter.
Tycker nog alla är lika viktiga inom forumet både branschfolk
och vanliga användare hemma pulare mm mm. Vidare tycker
jag att det är bättre att försöka gå vidare , det som har hänt
är ju inte så mycket att göra åt. Bättre att ta lärdom av det ,
så det inte händer igen?
Bara min åsikt


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag är ju också "branschfolk" på sätt och vis och jag anser att "vi" kan skriva här så länge vi inte följer "Uppfinnarens" exempel med extremt illa och klumpigt placerat produktexponering och till råga på allt ljuga om det.

Nåväl, det enda jag läste i den famösa tråden som skapade all kalabalik var att elvis kanske borde ha satt ett komma istället för ett punkt i meningen där ha påstod att det med så ringa underlag kunde man inte dra en slutsats om huruvida ULMA var en bra brännare eller inte.

Dess mer märkvärd var det att andra "aktörer" faktisk påstod att den var i särklass!!! Och med så få inlägg om det ena eller andra går det inte att dra några slutsatser helt enkelt men ändå fanns det "branschfolk" som påstod det! Tungt också!

Och då är det inte långt ifrån att jag tänkar på "Uppfinnaren" och hans "opartiska" sätt att lösa alla världens problem med en pelletsrens.

Saklig information är bra, också gärna "inifrån" men om man anser att den information man skriver kan vara "färgad" bör man ange det, precis som jag anser att en brännare bör ha internförråd men detta är ingen universell sanning, det är bara min logiska slutsats.

Utan "inside information" kan en del problem bli snedvridna och konstiga, användare som inte vet hur vissa funktioner är tänkta kan få alldeles fel uppfattning osv. och kan man då förklara hur det EGENTLIGEN är bidrar det ju till sakligheten i forumet.

Min 50-öring....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Branschfolk på forumet är bra och behövs ibland vid vissa frågor för att kunna räta ut en del frågetecken. Men det bör framgå på något sätt att man är "färgad" åt ett visst håll, t.ex i profilen.

Följer man detta så tycker jag att det räcker, sedan är det upp till var och en att bilda sig en uppfattning om vad som skrivs.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Jag kan inte göra annat än att hålla med övriga i denna tråd. Folk inom branchen sitter inne med mycket djup kunskap, vilket tillför mycket för oss andra.

Givetvis måste den som har ekonomiska intressen i en produkt tydligt visa det när det handlar om denna produkt eller det företag han/hon är verksam vid.

Dessutom måste som alltid vid inhämtande av information från internet alla som läser här vara källkritiska och bilda sig en egen uppfattning om opartiskheten hos den som skriver.

Detta forum skulle förlora väldigt mycket om branchfolk försvinner, likväl som om alla andra duktiga, intresserade och engagerade medlemmar skulle försvinna.

Tacka vet jag mångfald!
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
ice413
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:02
Ort: Mölndal / Göteborg
Kontakt:

Klart att branschfolket skall vara kvar...

Inlägg av ice413 »

Självklart måste det finnas branschfolk på detta forum, hur skulle vi andra annars få svar på våra frågor. Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag klara iaf av att ganska lätt se skillnad på rent säljsnack och saklig information.
Tyvärr så uppfattas ju även ren information som reklam/säljsnack av vissa, men det är ju inget man kan göra nåt åt.

Tråkigt att tråden ( ulma=bra brännare? ) stängdes, det hade kanske varit tillräckligt att plocka bort dom inläggen som var rena påhopp och låtit resten vara kvar. Där fanns ju iaf lite information och vettiga kommentarer.
Focus ECO-20, Ulma2000
Huset: 95m² på 2 våningar + källare(45m²)
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Icecap skrev: Dess mer märkvärd var det att andra "aktörer" faktisk påstod att den var i särklass!!! Och med så få inlägg om det ena eller andra går det inte att dra några slutsatser helt enkelt men ändå fanns det "branschfolk" som påstod det! Tungt också!

Och då är det inte långt ifrån att jag tänkar på "Uppfinnaren" och hans "opartiska" sätt att lösa alla världens problem med en pelletsrens.
Här ger du faktiskt ett bra exempel på hur saker kan bli feltolkade här på forumet om man inte ger en bättre grundlig förklaring.

Jag gick faktiskt ut och rättade upp detta lite i en tråd, och det är kanske inte alla gånger folk orkar läsa igenom allt om och om igen, och då kanske bommade detta.

Det som han menade med särklass och det vill jag också påstå att det är, när man är först ut på marknaden med ett koncept som ännu inte finns hos dom andra produkterna ännu. I en styrning till en brännare är det ju inte bara PLC- burken som ingår, utan även tillhörande elektronik som är med och styr processen i brännaren. Mig veteligt är det ingen fabrikant idag på marknaden här ibland dom som vi ser i Sverige som har en brännare som tänder pelletsen så snabbt som Ulmas brännare gör som finns ute på den öppna marknaden, och då också med väldigt bra miljövärden i uppstarten. Min brännare tänder på 30-45 sekunder, och det ser jag som en unik framgång inom utvecklingen inom brännarna.

Hade han givit en sådan här förklaring, i sammanhanget så hade det inte feltolkats, men har man läst mer i övriga ulmadelen om brännaren så har man även där sett denna förklaring och kanske har tolkat hans ord på ett annat sätt.

Värt att tillägga är också att denna brännare tänder så här snabbt utan att ha underhållseld.
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Inlägg: 214
Blev medlem: mån 02 feb, 2004 16:15
Kontakt:

Re: Klart att branschfolket skall vara kvar...

Inlägg av PELLE »

ice413 skrev:Självklart måste det finnas branschfolk på detta forum, hur skulle vi andra annars få svar på våra frågor. Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag klara iaf av att ganska lätt se skillnad på rent säljsnack och saklig information.
Tyvärr så uppfattas ju även ren information som reklam/säljsnack av vissa, men det är ju inget man kan göra nåt åt.

Tråkigt att tråden ( ulma=bra brännare? ) stängdes, det hade kanske varit tillräckligt att plocka bort dom inläggen som var rena påhopp och låtit resten vara kvar. Där fanns ju iaf lite information och vettiga kommentarer.
Den tråden har bara arkiverats - jag kanske lägger tillbaka den när jag fått tid att 'städa' den
ice413
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:02
Ort: Mölndal / Göteborg
Kontakt:

Re: Klart att branschfolket skall vara kvar...

Inlägg av ice413 »

PELLE skrev: Den tråden har bara arkiverats - jag kanske lägger tillbaka den när jag fått tid att 'städa' den
Okidok, låter bra.
Focus ECO-20, Ulma2000
Huset: 95m² på 2 våningar + källare(45m²)
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Inlägg: 214
Blev medlem: mån 02 feb, 2004 16:15
Kontakt:

Inlägg av PELLE »

Vissa person(er) fick häromdagen en sista varning om att skärpa sig.

Jag måste tyvärr börja inaktivera folk om tjafsandet fortsätter.

De som inte blivit varnade om inaktivering kan också tänka över vad de skriver en extra gång innan de postar.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Jag vet med mig själv att när jag skriver så låter det nog ibland som att det kommer från en informationstext, men det blir nog lätt så när jag dagligen sitter och skriver info om bioenergi, produkter, energiråd mm.

Jag känner väl till dom flesta produkterna på marknaden, och har även studerat dom flesta. Alla har sina brister och fel, men jag förespråkar dom jag själv har köpt och använder som dom flesta gör här på forumet, alltså talar av egen erfarenhet om produkten. Sedan om man är i kvalet att välja brännare så är det helt upp till var och en att välja rätt till sitt eget boende, samt vilket pris man får produkten till på hemorten, och inte minst service. Alla måste bilda sin egen uppfattning.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hej igen,
Flera av dom jag känner inom bioenergibranchen i Sverige (och mej själv), tyckas jobba mer av idealisme än pängar. Ni har nog registrerad att flera företag är fusionerade, har upphörd, gått konkurs etc.
Det finns många tekniska utfordringar i en branch som är ganska ny, fast 20-30 år gamal. Dom tekniska utfordringar ger låg intjäning i branchen, specielt med tekniska problem vid stora volymer.

Det är stor konkurrence men också et utbrädd samarbete inom branchen. Dette gäller exempelvis inom inköp, utbildning av installatörer, kurser, samarbete med/mot myndigheter, utveckling, styrsystem, dokumentation, export, etc. etc. Ett samarbete, fast under konkurrence, ger utveckling av bättre produkter och möjligheter för export av produkter.
Men jag har också sätt att direkt kopiering av matningsystem har gett okunniga producenter problem hos sina kunder, samtidigt som det har gett mej möjlighet att utveckla någåt helt nytt. Inte många kvar som reklamerar för flexskruvar på nätet nu.

Fakta:
Mina ekonomiska vinningsåsikter som har beskrivits på detta forum är så långt en förlust i intäkt på ca. 4 miljoner kroner. Vidare har den norske stat reducad min pension med över 2 millioner kroner som följd av att min forskning inom klimareducerande åtgärder inte har gett mej lön genom dessa år. Tackar och bockar... :wink:
Man måste ha ett volym på vertikal skruv för att tjena pengar, nu leverar jag enstaka anläggningar och jobbar med tekniken för att kunde dra upp volumen, det tar tid. Jag får flera förfrågningar än det jag kan levera, så det är leveranstid.

Mina möjligheter:
Dessa ligger i det resultat som har kommit fram i dag och som nu kan komma ut i licencavtal och egen produktion. Jag tror själv att min produkt (vertikal skruv) kan ingå som en standard komponent i stället för en lutande skruv. Min tro är baserad på den kunnskap jag har omkring matning och jag har aldrig mött någon som kan dette bättre än jag.
Mina möjligheter ligger också i dom diskutioner vi har på forumet och därför är det viktigt för mej att vara här.

Jag har självklart åsikter i mina tråder, tex min sista som är i förhållanden till tändningselement. Min åsikt är att undersöka om den täta proces-sluss som ligger i vertikal skruv innebär nogot för tändelementes levtid då skruven, och då brännaren, tyckas aldrig utsätts för bakvärme/bakbrand/rök pga undertryck i fallschakten. Det finns alltid et övertyck i stället. Jag är tacksam för den hjälp jag får i tråden och jag hjälper andra med att förstå matning.
Om jag i tråden skulde skrivit min åsikt direkt, så tror jag att någon ville anklagat mej för ekonomisk vinning och för att sälja vertikal skruv. Jag vill här utforska dom fördelar som min produkt kan ge. Därför är pellets.info viktig för mej.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Darsell
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 14 nov, 2007 02:50
Ort: stjärnfors
Kontakt:

Inlägg av Darsell »

Självklart måste det väl få finnas fackfolk, på ett forum som det här. annars skulle väl inte informationen om olika saker kunna förmedlas? Blir ju annars ungefär så här, "jo min pellets installatör sa att det ska va så här .... "
Ja men hur vet man då om det är ett riktigt och fakta enligt råd/tipps?

Självklart bör väl inte bransch folk gå ut med ren reklam. Men om någon med ekonomiska intressen i låt säga janfire brännaren, skriver i min tråd där jag frågade om råd, gällande den krånglande pellex brännare. Och ger hjälp, eller synpunkter angående pellex/kmp, så är väl det fantastiskt oegoistiskt och vänligt.. Att en person skriver och ger råd angående en konkurrents produkt, visar ju att denna är en sympatisk prick, och inte bara hjälper folk för sin egen vinnings skull!

Notera att med hjälp, menar jag då inte inlägg som hänvisar till att köpa en annan brännarmodell, eller liknande.

Vore ju hemskt synd om detta forum skulle bli ett, Sandlåde forum med enbart pajjkastning!

Andreas.
pellets rookie. Pellx/kmp 20kw i en ctc vedpanna med el patroner, akumulatortank liter?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag tror att Rol-bi har lite av en poäng: han utvecklar inte för att bli rik, möjligen för att inte förlora allt för mycket. Det finns alltså en hel del entusiaster här som i vissa fall "brinner" för "deras" sak/grej, helt enkelt för att om inte de var entusiastiska ville de inte OCKSÅ lägga fritid på pellet + grejerna runt pellets.

Om när entusiaster med "olika smak" möts kan det oftast bli mycket fruktbart och ibland ganska struligt.

Så kunnigt folk behövs! Men vi ska ibland komma ihåg att "jag inte ensam veta" kanske.

Karla1: att brännaren startar så snabbt är bra och jag vet varför det skiljer sig mot t.ex. Janfire NH men det är en rent teknisk detalj som beror på tänkande och val.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Hej alla!
Jag tycker att denna tråd var mycket bra eller rättare sagt nödvändig! Den behövdes för att styra upp forumet. Nu har vi som har varit inblandade i det hela fått reda ut alla begrepp. Hoppas att dessa missförstånd aldrig mera dyker upp igen. Då gäller Pm....

Nu blir det nog ett gladare forum.

Ett litet inlägg från Ved Profilen...
Skriv svar