Bör det ara tillåtet att varna för oseriösa firmor eller int

Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Bör det ara tillåtet att varna för oseriösa firmor eller int

Inlägg av Shakespeare »

"Endy" har nyligen startat en tråd med en kanske inte helt ovanlig historia. Jag tvivlar egentligen inte på att den är sann men funderar på om man inte borde dölja firmans namn? Annars kan man råka ut för att det faktiskt är en konkurande firma som försöker svartmåla konkurenten med en påhittad historia. Sån't är svårt att kolla.

I tex värmepumpsforum så gäller denna regel (med några undantag).

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Verkar som en bra ide.

Vill man veta alla detaljer kan man ju göra ett PM till skribenten
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Instämmer!
Men att tala om problemen är helt rätt tycker jag.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Jag håller inte med riktigt.

Jag tycker det är utmärkt att vanliga konsumenter nu får ett sätt att kunna varna oss andra för oseriösa firmor/installatörer.

Att sen konkurrerande firmor skulle vara inne och svartmåla andra slår nog bara tillbaka hårdare mot dem själva när det upptäcks.

/johan¨
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Tyvärr blir det fel ändå. Ponera att något firma (firma A) med sämre moral varnar om deras konkurrent (firma B) som i alla hänseende är dom överlägsna.

Efter ett tag blir de avslöjad men under tiden har det oförtjänta dåliga rykte om firma B hunnit sprida sig men att firma A blir fångad "med byxorna nere" kopplas inte ihop med nedsmutsningen av firma A i ryktespridningen, alltså är skadan "permanent".

Bara av den anledning finns det all anledning att vara återhållsam med utpekande.

Om 1000 döms till dödsstraff och bara 1 är oskyldig är det likaväl att mörda en oskyldig vilket är på tok för mycket. (bara ett dåligt exempel)

Det finns ett antal exempel på att firmor har fått en razzia på sig och har fått klappa igen varefter det visade sig att allt var rent och fint och att razzian var baserat på konkurrenters "upplysningar".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Men då har vi ju samma problem med pelletsbrännare, här finns folk som berättar hur fantastiska deras brännare är och att dom tycker att alla andra ska köpa denna brännare också, inget fel i det, men detta kanske också är folk som vill göra "reklam" för sina brännare som rent teoretiskt kan vara rena skiten.

Eller varför inte folk som berättar vilka hemska fel dom haft på sin xxx brännare fast dom egentligen jobbar för en konkurrent yyy och bara vill sprida skit om den andra brännaren.

Här utpekas ju i så fall tillverkarna istället för hantverkare i och för sig men det är ungefär samma grej.

Ska man inte få göra det heller ?

Nu säger jag inte att det ska pekas ut folk och företag åt alla håll, givetvis får det finnas lite förnuft i det hela.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

micke_932 skrev:Men då har vi ju samma problem med pelletsbrännare, här finns folk som berättar hur fantastiska deras brännare är och att dom tycker att alla andra ska köpa denna brännare också, inget fel i det, men detta kanske också är folk som vill göra "reklam" för sina brännare som rent teoretiskt kan vara rena skiten.
Ja, jag kan håll med om det. Det har ju antagligen skett tex med sverigebrännaren för ett bra tag sedan. En viss skilnad tycker jag det är för det är inte en liten firma med en eller några anställda som drabbas. Skulle man smutskasta ett känt märke på brännare så kommer det genast ett gäng personer till försvar och bekräftar motsatsen.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Jag tycker inte man skall namnge företag, personer och det är faktiskt en lag som säger att man inte får göra det helt öppet, så som på ett forum som detta.

Men jag tycker att man kan ta upp problem som detta och föra det i dager, så att man kan diskutera hur man ska gå tillväga eller få tips från andra som varit med om liknande händelser. Det kanske hjälper någon.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Företag får man väll hänga ut bäst man vill så vida man inte ljuger?
Därimor får man inte hänga ut individer.

Kan även ha helt fel.
deleted
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Danne82 skrev:Företag får man väll hänga ut bäst man vill så vida man inte ljuger?
Därimor får man inte hänga ut individer.

Kan även ha helt fel.
Nej, tyvärr inte som privatperson. Men vissa myndigheter har rätten att redovisa företag som är svartmålade.

Namngivande samt vissa liknande påhopp kan ge böter samt fängelse upp till två år, offentligt på en hemsida som exempel. Det kallas, eller går under namnet ärekränkning eller grovt förtal.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Så om ett företag storblåser folk så får inte jag varna för detta?
Verkar ju helskumt tycker jag, dessutom så finns ju tryckfriheten och yttrandefriheten?

Jag säger absolut inte att du har fel utan detta är min personliga åsikt.
deleted
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Och det är ju därför så viktigt (inte minst för innehavaren) att ett forum har moderatorer, som snabbt och alert kan gå in och korrigera inlägg som strider mot regler och lagstiftning.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 21:53, redigerad totalt 1 gånger.
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Det är på gång nya moderatorer så det blir bättring och bot inom snar framtid :)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Danne82 skrev:Så om ett företag storblåser folk så får inte jag varna för detta?
Verkar ju helskumt tycker jag, dessutom så finns ju tryckfriheten och yttrandefriheten?

Jag säger absolut inte att du har fel utan detta är min personliga åsikt.
Tryckfrihet och yttrandefrihet har sina baksidor oxå.
Se bara på aftonbladet där i princip varje stor nyhet är en fjäder uppblåst till ett världskrig och där dom ljuger värre än skvallerpressen dagligen för att få sälja lösnummer....allt i tryckfrihetens namn.

Även yttrandefrihet kommer med visst ansvar..tex att inte bedriva häxjakt på oskyldiga..som har en benägenhet att hända ofta på forum, om man inte styr upp det lite.

Namngivning bör man vara försiktig med...namngivning av personer är olagligt tom har jag för mig, och frågan är vad som skiljer en person åt från ett enmans företag tex...skillnad om man gnäller lite på Ericsson eller Lars Olovs bygg och slip .. det ena blir mer personligt angrepp.
Samtidigt vill man kunna varna andra om man har dåliga erfarenheter.

Det är en svår fråga, och en där admin för ett forum måste lägga upp riktlinjerna.

Vet att på Flashback, som är ett öppet forum för att utrycka åsikter, får man inte namnge personer som inte blivit fällda tex, om det handlar om brott... .. men det finns ju sätt att komma undan på där oxå.. som att maska ut .. tex P*****S.I**O ... :)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Skriv svar