Bör det ara tillåtet att varna för oseriösa firmor eller int

Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Jo visst är det svårt med allt som rör yttrandefrihet, det bästa vore ju om alla vore ärliga då skulle problemet inte finnas =)
deleted
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Danne82 skrev:Jo visst är det svårt med allt som rör yttrandefrihet, det bästa vore ju om alla vore ärliga då skulle problemet inte finnas =)
Kan helt hålla med dig.....

Men som jag sagt tidigare så är det inte förbjudit att gå ut med informationen, men man hoppar över namn.

Vill man veta mer så kan man väl skicka ett PM och fråga privat om man vill veta mer som någon nämde tidigare om man ser att den som går ut med informationen bor i närheten av där man själv befinner sig. Kanske är på gång att investera, och då inte vill bli blåst eller råka ut för annat trubbel.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Karla1 skrev:Vill man veta mer så kan man väl skicka ett PM och fråga privat om man vill veta mer som någon nämde tidigare om man ser att den som går ut med informationen bor i närheten av där man själv befinner sig. Kanske är på gång att investera, och då inte vill bli blåst eller råka ut för annat trubbel.
Men då gäller det att ALLA fyller i dessa uppgifter som enligt forumets regler skall fyllas i.

Nämligen t.ex bostadsort.

Eller hur är det på den fronten Karla1 ??? :roll: (inte kasta sten när man sitter iglashus) :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag tycker man på ett forum skall kunne vara anonym, också vad gäller jobb och bostad, om man nu vill.

Om man angklager grovt en installatör, firma eller person med namn, så måste man göra dette utan att ärekränka eller bryta etiska riktlinjer.
I det fallet det här refereras till, tycker jag anklagan var av grov karaktär i början men sen blev den dragit tilbaka till normalen när man fick veta att det var personliga problem som kanske var orsaken för denna installatör. Det är en möjlighet att denne installatör normalt gör ett fantastisk jobb men har haft stora problem under en kort period. Dette vet vi inte då vi inte känner referencerna.

Dom som bliver anklagat har kanske också en side av saken som samtidigt borde komme fram och det är svårt att få detta till här. Man får inte en brännarproducent att skriva direkt på detta forum utan dette sker nog genom andre användare.

I utgångsläget borde man hålla enskilda installatörer/personer anonyma på forumet. Använda PM.
Det gäller att vara kritiska till det vi läser, också vad gäller rekommendationer som ges och oavsätt av vem som har skrivit.


Dette gäller också mig.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Roli skrev:
Karla1 skrev:Vill man veta mer så kan man väl skicka ett PM och fråga privat om man vill veta mer som någon nämde tidigare om man ser att den som går ut med informationen bor i närheten av där man själv befinner sig. Kanske är på gång att investera, och då inte vill bli blåst eller råka ut för annat trubbel.
Men då gäller det att ALLA fyller i dessa uppgifter som enligt forumets regler skall fyllas i.

Nämligen t.ex bostadsort.

Eller hur är det på den fronten Karla1 ??? :roll: (inte kasta sten när man sitter iglashus) :wink:
Jag hittar inga regler för detta! Det enda som nämns är att man skall vara noga med att fylla i sin signatur i reglerna på forumet. Rätta mig om jag bommat detta i sådana fall.

Allt som ej är markerat vid registrering behövs inte fyllas i.
I din egna profilsida när man bygger upp ett öppet forum skall tydliga markeringar vara för fasta uppgifter.

Men jag kan nämna till administratören/ moderatorerna att man kanske skall markera med en stjärna på uppgifter som detta och signaturen som exempel, för det finns bra många nya som inte förstår detta, och kanske inte bryr sig så mycket om att läsa reglerna i första taget.

Fyller man inte i så skulle man inte kunna gå vidare och registrera sig.

Kanske en tydlig länk till reglerna på första sidan. För dessa tycker jag är svårt att finna.

Får väl dra öronen åt mig och rätta mig Roli :lol:
Kanske blir enklare nu då när fler har fått rättigheter att snabbare få fram ändringar till det bättre.
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Inlägg: 214
Blev medlem: mån 02 feb, 2004 16:15
Kontakt:

Inlägg av PELLE »

Karla1 skrev:
Roli skrev:
Karla1 skrev:Vill man veta mer så kan man väl skicka ett PM och fråga privat om man vill veta mer som någon nämde tidigare om man ser att den som går ut med informationen bor i närheten av där man själv befinner sig. Kanske är på gång att investera, och då inte vill bli blåst eller råka ut för annat trubbel.
Men då gäller det att ALLA fyller i dessa uppgifter som enligt forumets regler skall fyllas i.

Nämligen t.ex bostadsort.

Eller hur är det på den fronten Karla1 ??? :roll: (inte kasta sten när man sitter iglashus) :wink:
Jag hittar inga regler för detta! Det enda som nämns är att man skall vara noga med att fylla i sin signatur i reglerna på forumet. Rätta mig om jag bommat detta i sådana fall.

Allt som ej är markerat vid registrering behövs inte fyllas i.
I din egna profilsida när man bygger upp ett öppet forum skall tydliga markeringar vara för fasta uppgifter.

Men jag kan nämna till administratören/ moderatorerna att man kanske skall markera med en stjärna på uppgifter som detta och signaturen som exempel, för det finns bra många nya som inte förstår detta, och kanske inte bryr sig så mycket om att läsa reglerna i första taget.

Fyller man inte i så skulle man inte kunna gå vidare och registrera sig.

Kanske en tydlig länk till reglerna på första sidan. För dessa tycker jag är svårt att finna.

Får väl dra öronen åt mig och rätta mig Roli :lol:
Kanske blir enklare nu då när fler har fått rättigheter att snabbare få fram ändringar till det bättre.

Jag har faktiskt ändrat regeln om just bostadsort tidigare idag, till följande (tidigare stod bostadsort som krav):

3. Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in.
Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under "PROFIL" längst upp.


Det känns dumt att ha bostadsort som ett krav eftersom jag ändå inte kan sätta det som ett krav i användarregistreringen just nu - samt att många användare endast läser på forumet och inte har någon nytta eller vilja att tala om bostadsort.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Karla1 skrev:Får väl dra öronen åt mig och rätta mig Roli :lol:
Kanske blir enklare nu då när fler har fått rättigheter att snabbare få fram ändringar till det bättre.
Nu är det inte längre "ett krav" enligt inlägget ovan, men det var det när jag postade inlägget.

Men det är ju trevligt att du ville följa "bör" önskemålet.

Om fler skrev in sin bostadsort i profilen så skulle det vara lättare för alla som läser och skriver att "tolka" det som skrivs/läses eftersom man kan placera den skrivande peronen i en viss del av landet. Många svar beror ju till stor del på geografisk placering.

Och då är det "bostadsort" som önskas före uppgifter som "Norge", Skåne" m fl. alternativ, även om dessa är bättre än inget alls.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
nicka
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 29 jan, 2008 02:08
Ort: Mönsterås

Inlägg av nicka »

Sin åsikt kan man väl säga.

Sen behöver man ju inte säga - Olle svensson i svängen på "olles rör" e en jävla idiot som gör halvkassa jobb etc bara för att få komma tillbaka senare och tjäna pengar på att göra om å skylla skiten på leverantören.

:D

Så länge man har riktiga bevis bakom sin åsikt
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

nicka skrev:Sin åsikt kan man väl säga.

Sen behöver man ju inte säga - Olle svensson i svängen på "olles rör" e en jävla idiot som gör halvkassa jobb etc bara för att få komma tillbaka senare och tjäna pengar på att göra om å skylla skiten på leverantören.

:D

Så länge man har riktiga bevis bakom sin åsikt
Det svåra är för alla andra att veta om det är en sann eller falsk åsikt. Det är det som det hela handlar om.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
nicka
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 29 jan, 2008 02:08
Ort: Mönsterås

Inlägg av nicka »

Sant .... klurigt problem detta
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Det är väl samma sak som när en nykommling på forumet går ut och ställer frågan vilken pelletsbrännare, panna man skall köpa.

Om Nisse går ut först som exempel och skriver att hans pelletsbrännare KMP PX21 fungerar bra och är ett alternativ att tänka på, och lämnar goda resentioner mm och talar om att han är nöjd.

Så kan man i flera inlägg i olika sådana trådar också läsa folk som säger att det är skit och nya fabrikat skall man passa sig för mm. Dom ger bakbrand, poffar, fel matningsteknik mm, samt har grova fel. Kanske ibland på ett finare sätt men ändå så att man får en sned vinkel.

Då kan man ställa sig frågan om detta är rätt?
nicka
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 29 jan, 2008 02:08
Ort: Mönsterås

Inlägg av nicka »

Haha ... huvet på spiken

Men å andra sidan så heter ju siten ändock PELLETSinfo
Galne-Gurra
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 19:33
Ort: Norberg...Västmanland
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

Förstår inte vad som är problemet i den här tråden,finns många på det här forumet som risar eller rosar tillverkare/leverantörer av pellets.
Varför skulle det vara annorlunda med tillverkare/försäljare/installatörer av brännare eller pannor.
Som kund köper jag en vara som jag vill bli nöjd med,om jag inte blir nöjd klagar jag hos ovan nämda,om jag inte får gehör för mina klagomål hos berörda parter och inget händer.
Då tycker jag att det är rätt att varna andra för att ingå avtal med dessa tillverkare/försäljare/installatörer
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Jo visst har du helt rätt där men problemet med att konkurenter smutskastar under falskt namn kvarstår =/
Nu vet jag ioförsig inte om detta ens har hänt här?
deleted
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Danne82 skrev:Jo visst har du helt rätt där men problemet med att konkurenter smutskastar under falskt namn kvarstår =/
Nu vet jag ioförsig inte om detta ens har hänt här?
Nej, men man kan börja fundera ibland i vissa inlägg om det inte förekommer......

Är alla så ärliga att man fyller i sin profil korrekt?
Skriv svar