Nya forumet

Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

Det kan man ju aldrig veta, men många webmailtjänster och liknande inaktiverar och/eller tar bort ditt konto efter ibland så kort tid som tre månader om du inte har loggat in. Så varför skulle man inte kunna rensa bort användare på ett forum när de inte har varit inloggade på över ett år?
Bara för att du inte handlar mat på ica betyder ju inte det att du har slutat äta. Du kanske vänder dig till coop eller hemköp istället. Pelletseldarkunskap kan ju på samma sätt finnas hos en bra återförsäljare eller hos en granne och inte bara på detta forum...
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

Annars är ju detta en ganska duktig pellets eldare :)
profile.php?mode=viewprofile&u=27135
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Frågan är väl inte om det går att rensa ut de som inte loggat in på ett år utan VARFÖR. Verkar inte genomtänkt det minsta. Alla har inte pelletsbrännar som går sönder stup i ett.
Ta bort några tiotal som inte loggat in på ett år när det finns kanske 15000 spambot medlemmar att ta bort. Skillnaden är den att spambot medlemmarna aldrig har loggat in.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Jag tror inte man behöver rensa ut de som inte loggat in på et år, däremot de som reggat sig för mer än ett år sedan (eller t.om. 2 månader sedan) och sedan aldrig loggat in kan man enligt min mening ta bort utan att tveka.
Då kommer lejonparten av alla spambots försvinna.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
anivision
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 15:10
Ort: Tjörn

Inlägg av anivision »

Föregående postare har förstått essensen av vad man kan göra med den funktionen som jag hänvisade till. För att förtydliga mitt föregående inlägg då tydligen inte all förstod vad jag menade; Jag vill bara visa vad man KAN göra och hur. inte vad man SKA göra 8) sen är det väl upp till admin att göra med den informationen som han vill...
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Jaha, och hur vad är det som gör det nödvändigt att upplysa om så elementära och självklara saker då?
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

Abene:
Vad säger att det som är självklart och elementärt för dig också är det för alla andra?
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Hur gick det med "specialskript för att göra ett utskick till alla som reggat sig men ej blivit godkända." Ska de som registrerade sig förra vintern aldrig bli godkända?
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Nya forumet

Inlägg av Roli »

PELLE skrev:Vi kommer att gå över till nya forumsystemet snarast möjligt. Det nuvarande systemet har stora problem med robotregistrerade användare.

Vi håller just nu under denna kväll på att lägga upp det nya systemet på rätt servrar. Jag kan meddela att forumet även kommer få en ny webbadress och lite nya kategorier, men fortfarande ha fokus på uppvärmning/energi för det egna huset.
Detta (se ovan) skrevs den 23 sept 2008.......

Nu är snart år 2010 slut och vi väntar fortfarande........

Man kan ju undra om det blir något av denna flytt....... och när vårt medlemsantal skall bli relevant.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Nya forumet

Inlägg av Icecap »

Jahopp, nu är forumet uppdaterat verkar det som. Det är nog bra som sådan men färger och lay-out suger hundpung!

* Färgskillnaden mellan lästa och olästa forum är obefintlig.
* När en tråd har fler sidor är knapparna för att välja sida alldeles för små.
* "Markera alla trådar som lästa" är liten också och väldigt diskret, ett fett typsnitt hade hjälpt.

Sedan tycker jag att valda symboler osv. är fula men smak och tycke är ju olika.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Nya forumet

Inlägg av Abbe »

Antingen är det en inställning jag missat eller så är det en oönskad funktion (bugg) :

Trors att jag läst trådar är de färgade som olästa efter ett dygn... :|

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Inlägg: 214
Blev medlem: mån 02 feb, 2004 16:15
Kontakt:

Re: Nya forumet

Inlägg av PELLE »

Icecap skrev:Jahopp, nu är forumet uppdaterat verkar det som. Det är nog bra som sådan men färger och lay-out suger hundpung!

* Färgskillnaden mellan lästa och olästa forum är obefintlig.
* När en tråd har fler sidor är knapparna för att välja sida alldeles för små.
* "Markera alla trådar som lästa" är liten också och väldigt diskret, ett fett typsnitt hade hjälpt.

Sedan tycker jag att valda symboler osv. är fula men smak och tycke är ju olika.
Precis, nu är det uppdaterat och alla robot-registrerade användare som legat i listan är raderade :bom:
Återstår att fixa layout m.m. som du påpekar
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Nya forumet

Inlägg av Jonas O »

Håller helt med Icecap!

Men det finns massvis med andra forumsteman "där ute" att ladda hem som är bra mycket mera användarvänliga och snygga!


Edit: Måste ändå ge beröm för nytt forum :wink:
Senast redigerad av Jonas O den tis 20 sep, 2011 19:45, redigerad totalt 1 gånger.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Martin Sköld
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 12:09
Ort: Habo

Re: Nya forumet

Inlägg av Martin Sköld »

helt ok med nytt forum, man vänjer sig väl. ;)

men sökfunktionen funkade dåligt?
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Nya forumet

Inlägg av bergatorparen »

Det positiva med det nya forumet är att det rent tekniskt liknar en blogg, så för mig är det helt okej. Många av funtionerna är betydligt bättre än i förra forumet. De är lättare och snabbare att använda. Summa summarum så är det en lyckad make-over - som det heter på nysvenska :mrgreen:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar