Inköp Ulmapanna samt brännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Farenheit
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 13:01

Inköp Ulmapanna samt brännare

Inlägg av Farenheit »

Hej!

Jag är ny ägare av pelletspanna samt brännare eftersom vi har köpt ett hus som hade detta. Tidigare haft fjärrvärme, har bott i huset ca 4 månader. Idag har jag en gammal Nibe City VX panna med elpatron samt en Viking Bio 20 brännare. Fungerar väl sådär, kan bero på min okunskap om brännare etc. Men har nu senaste tiden under vinterhalvåret haft en massa problem med misslyckade starter och andra fel. Jag rörde inga inställningar från start. Men problemen hopade sig efter nyår när det blev misslyckade tändningar typ varje dag. Blev till slut trött på skiten, ja jag vet kanske borde tänkt på detta när vi köpte huset!!! Men vi bor i ett bra läge och letat hus väldigt länge. Senaste veckorna har jag dock fått ordning på förbränningen när jag tittar på askan och röken i skorstenen som nästan är osynlig. Jag har vägt och mätt pelletsen både startdos och körning etc. Så nu har jag pejl på läget!

Vi har funderat på bergvärme förstås, men där har vi fått priser på ca 150 000 kr beroende på borrdjup. Visst smidigheten kan man inte komma ifrån. Men fått svar att man kan "uppleva" att det är kallare dels i källaren samt att vi kanske måste installera extra element överallt för att få upp temperaturen i rummen lite. Idag med pelletspanna har vi en behaglig temperatur på ca 20C i alla rummen. Vi har inte lust att installera flera element då vi har gamla element med slottsventiler. Sedan är det det här med "ventilationen" som försvinner lite med en bergvärmepump. Så åter igen tillbaka till pelletseldning!

Vi står och väger mellan olika pelletpannor från olika tillverkare. Men fått in en offert på Ulmapannan. Dock så står det inte så mycket om själva pannorna på Ulmas hemsida? Hur många turbulatorer finns det i dem samt står de vertikala eller? hur sköts rengöring av dessa? En del har någon sorts sotviska? Själva brännare Ulma2000 TCA verkar bra med självrengöring med hjälp av tryckluft. Men det finns en större modell som har skydd mot bakbrand vilket den mindre TCA2 inte verkar ha??

Vi har fått en pris på ca 89000:- inkl. installation. Dock lite otydligt i offerten vilken sorts panna och brännare.Men antar att det är den stora med lambda sond. Annars är det ganska så dyrt....ska fråga företaget förstås!

Så ni som har Ulmapannan var vänlig svara på ovan funderingar kring sotning och uraskning av Ulmapannan samt brännare. Vi vill ha en ganska så driftfri rackare! Vi tror ändå på pelletseldning även om det verkar vara svårt idag att få tag på pellets...

Tacksam för svar innan vi slår till!

Mvh, Farenheit
Viking Bio 20
Nibe City VX
114 kvm boyta
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Inköp Ulmapanna samt brännare

Inlägg av FRS05 »

Hej

I pannan så har du 6 turbulatorer. De sotas från ovansidan, du skruvar bort locket där så har du sex rör som du drar med sotviskan. Brännaren tog jag senast ut i augusti och rengjorde. Har sedan dess eldat ca 6 ton pellets.

Bakbrandsskydd lär du ha på TCA2 med. Offerten du fått måste innefatta TCA2 och lambda styrda pannan, annars är den dyr. Tycker det låter rätt dyrt ändå men det är svårt att veta förutsättningarna du har.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Farenheit
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 13:01

Re: Inköp Ulmapanna samt brännare

Inlägg av Farenheit »

Hej!

Tack för info. Har pratat med företaget som gav mig offerten nu.

Det är en Ulma2000 TC2 brännare samt Ulmapannan med lambdasond. Det ingick lite annat i offerten också kom jag på nu. Inte enbart pelletspanna.

Så priset kanske är rimligt. Det kanske är närmare 75000 kr för pelletspannan och brännare inklusive installation och bortforsling av gammal panna.

Men det låter som ni inte behöver rengöra brännaren så ofta, vilket är positivt. Idag behövs det rengöras en gång i veckan och gör av med 300 liter pellets, MAFA förråd. Kanske är normalt med den pelletspanna och brännare jag har idag.

För övrigt med brännaren...har ni misslyckade tändningar etc? Hur är förbränningen i övrigt med den brännare som ni har? Är det en TCA2?
Viking Bio 20
Nibe City VX
114 kvm boyta
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Inköp Ulmapanna samt brännare

Inlägg av FRS05 »

Köp ett stort pelletsförråd också så slipper du mycket jobb. Jag har ett midi och då behöver jag inte springa ner till pannrummet något.

Jag har TCA brännaren och den har fungerat bra. Har haft den sen 2013 och den har startat 13500 gånger under den tiden utan någon gång det blivit fel. Ändå gången den stannat är när jag har glömt fylla på pellets. Hade lite problem med kompressorn och hade lite problem att ställa in brännaren en gång. Det är väl det i problemväg jag har varit med om. Om du nu ska ha TCA2 brännaren så ställer den ju in förbränning automatiskt också så det borde bli ännu bättre.

Men läs runt lite på forumet och bilda dig en egen uppfattning. Att du har en installatör som känns bra kan vara värt lite också. Kan vara något att ha i bakhuvudet i val av brännare. Annars har du forumet här som är till stor hjälp.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar