Hur fungerar effektinställningen?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Hur fungerar effektinställningen?

Inlägg av FRS05 »

I menyn för brännaren går det att välja effekt. Idag ser min effektinställning ut såhär:
Bränsledrift - Auto
Effekt 011.0
Pa 0
Av 0

Kör brännaren med de här inställningarna på konstant 11kW eller med 11kW som någon form av minimum för att sedan köra på den effekt som krävs?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Hur fungerar effektinställningen?

Inlägg av brushuvud »

Om man trycker på knapp 2 och 3 samtidigt så byter man mellan auto, låg, och hög effekt.
På auto så växlar den mellan låg och hög beroende på effektuttag. Väljer du låg eller hög så stannar den där.

Så på lågeffekt är det alltid 11 kW, tills du ändrar på/av-matning. För att få veta vad den är inställd på för högeffekt får du trycka 2 och 3 samtidigt...
Jag har gjort så att jag mätte startdosen så att den stämmer och sedan behållit originalinställningarna. Då fick jag 10.5 kW på låg och drygt 16 kW på hög. Om du öppnar locket när den gått några dagar så borde det vara gråvitt i i första paret och med ökat inslag av grått efter varje par tuber. Ser det ut så har du, enligt uppgift, en bra förbränning.

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Fegge
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 08 feb, 2013 19:31

Re: Hur fungerar effektinställningen?

Inlägg av Fegge »

Hej

Jag har en ullma 2000 installerad för ett år sedan . precis byggt till en ny länga på 100m2 och kopplat in dom nya golvvärme slingorna. När jag kör mitt original inställning som installatörerna gjorde kommer (låg) kommer bara pannan upp i ca 40 grader. Jag måste upp i högläge . Frågan kan jag göra detta själv och isåfall vad ska jag ha koll på. behöver värme i huset snabbt så jätte tacksam för hjälp steg för steg. mvh Fegge
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur fungerar effektinställningen?

Inlägg av Eldvin »

Du går in i menyn där du väljer hög och lågläge.Sen beror det på om högläget är injusterat.
Fegge
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 08 feb, 2013 19:31

Re: Hur fungerar effektinställningen?

Inlägg av Fegge »

Tack för svar

jag kör på auto nu.. den kör på 19.7kw. Hm vet ej om det är inställt . Vad installatörerna sa var att dom ställer in båda ...kan det stämma?
Kan jag ställa det själv så det funkar några dagar iallafall utan det går åt skogen. Kallt i huset :(
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur fungerar effektinställningen?

Inlägg av Eldvin »

Om man vet att huset klarar sig på låg effekt så kanske man inte bryr sig i att ställa in hög effekten. Om du nu ska ställa in brännaren så tar du en drift tid på matningen och en paustid .Det svåra är att få ihop det bra bara genom att kolla lågan.Men 19 kw är en rätt hög effekt.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur fungerar effektinställningen?

Inlägg av Eldvin »

Vad har du för panna förresten??
Fegge
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 08 feb, 2013 19:31

Re: Hur fungerar effektinställningen?

Inlägg av Fegge »

ulma pannan
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur fungerar effektinställningen?

Inlägg av Eldvin »

Om brännaren är justerad i hög och låg läge så ska det bara va att välja hög.Kolla så du inte får bakvärme eller att det sotar så bör det va lugnt.Får du upp temperaturen nått på 19kw??
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hur fungerar effektinställningen?

Inlägg av Stegatorparn »

Lite att tänka på vid hög effekt.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 02#p138767
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Hur fungerar effektinställningen?

Inlägg av brushuvud »

Hur många kvadrat har du totalt? Jag kan tänka mig att det tar många timmar innan pannan hinner ikapp... Är din brännare med spaksotning eller automatsotning? Om du har med automatsotning så borde den också byta mellan låg och hög effekt???
Annars så ställ om i till originalinställningarna så hamnar du antagligen på runt 15-17 kW. Allt jag skrev i den länken som är länkad till i inlägget ovan kommer från Ulf på Ulma....
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Hur fungerar effektinställningen?

Inlägg av brushuvud »

Ja, eller så läser man alla inläggen och ser att det löst sig ;)
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
johblo
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 03 okt, 2007 09:56

Re: Hur fungerar effektinställningen?

Inlägg av johblo »

Jag måste bara få spinna vidare på denna tråd:
Eftersom fläkthastigheten är statisk i hög- respektive låg-effektsläget så innebär ju att "öka effekten" ger en fetare förbränning (mer sot och svartare aska).
Eftersom jag har en 500L acktank så kör jag alltid på hög-effekt och i min jakt på att att få min Ulma 2000 (mindre än 1år gammal) att producera lite gråare aska så har jag provat att dra ner på effekten. Nu kör jag med PÅ 5.0 sek och AV 8.0 sek (en duty cycle på 36%) och askan ser väl hyfsat acceptabel ut men fortfarande mer åt det svargråa hållet. Dock ligger effekten då bara på 14.1kW vilket låter lite klent för mina 340m2 och ganska dåligt isolerade gamla hus.
Era tankar runt detta?

P.s. Kan ju tillägga att jag installerat brännaren själv i våras och det var väl tänkt att firman som sålde den skulle komma och göra en rökgasanalys vid något lämpligt tillfälle...
ULMA 2000 tca pelletsbrännare
Mini-Q laddpanna (fast av Effecta)
500L Effecta tekniktank med solslinga
Värmer 340m2 (sisådär isolerad) villa + VV
Årsförbrukning c:a 8ton
Nytt sedan 2011; 100st vacuum rör på taket, U-pipe
Skriv svar