Vad tycker ni om Ulma?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av grey »

Jag har kört lite 50/50 den senaste tiden med el och pellets för att testa hur min elräkning påverkas..

Men jag har noterat en något sämre förbränning i alla fall ved det ser ut som på askan.. Vet inte om askan säger sådär jätte mycket men det känns som att den har lite överkapacitet nu på sommaren..
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av FRS05 »

Jag har nu gått igenom de 3 senaste åren och jämfört kostnaden med att köra el kontra pellets på sommaren. Resultatet är 154:- billigare för mig att köra med pellets jämfört med el under den tiden då elementen är avstängda. Ska väl sägas att jag bor i elområde 4 också.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av peake »

Jag har just burit ut en Parca 3000 panna som matades av en Ulma TCA 2000. Nu matar brännaren en Ulma panna med dito dragbegränsare. Installationen var problemfri så när som på att pelletsstoppet i brännarröret hade lossnat. Det var ett nytt stopp som monterades dit alldeles före sommaren. Verkningsgraden är bra, det är svårt att få rökgaserna att bli varmare än 115-120 grader ut ur pannan.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av Eldvin »

Vad hade du för temp ur Noran då??
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av FRS05 »

Jag har samma "problem" som dig. Kör jag på låg effekt så blir rökgaserna kring där du har dem nu. Höjde min effekt 1,2kW och då höjdes rökgaserna kring 20 grader. Men är de låga rökgaserna inget problem är det bara att köra på.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av peake »

Rökgastemperaturen ur Parcan vet jag inte riktigt men det kom ingen vattenånga ur toppen på skorstenen (som är ett 6 meter långt 150 mm stålrör från Kockums). Så rökgaserna var ordentligt varma trots en dragbegränsare. Enligt rökgastemperaturgivaren i Ulman så är temperaturen vid start ca 65-75 grader och stiger till ungefär det dubbla innan brännaren slår av. Temperaturspannet är 20 grader och brännaren går med låg effekt på 11,5 kW. De enda nackdelarna är att temperaturen i pannrummet gått ner och att risken för kondens (rost och elände) finns i skorstenen. Det jag skrivit nu gäller efter att jag omsorgsfullt tätat runt brännarens anslutning till pannan och gjort en ny packning (1mm tjockt asbetsfritt papper från Biltema) istället för den självhäftande remsa som levererades med brännaren vid leverans. Om jag borde öka brännarens effekt vet jag inte. Jag vet ju inte ingående temperatur före rören/tuberna och om den ökar. Det borde vara önskvärt att hålla så stor differens mellan ingående och utgående (rökgaserna) temperatur för att hålla verkningsgraden upp och där med pelletskonsumtionen nere.

Om jag skall tycka något så är det följande. Jag finner det konstigt att man använder separata PLC'er (datorer) för panna och brännare och att möjligheten till att samköra datorerna inte finns. Samtidigt så är menyerna i de olika datorerna ostrukturerade, information om rökgaser finns på olika menyer ex.vis. De tekniska lösningarna är ålderdomliga. En luftmassemätare framför fläkten skulle kunna optimera luftflödet till en given mängd pellets och ge en optimal förbränning och förbränningstemperatur.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av perf »

Ett skäl till att jag valde Ulma var att både panna och brännare var väldigt enkla konstruktioner utan en massa prylar som kan krångla. Och väldigt sparsamt med inställningar så att man inte behöver vara ingenjör (vilket jag iofs är) för att förstå dem.

Vill man elda pellets i en avancerad dator finns det många andra fabrikat att välja på :)
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av peake »

Ja så ser du på det, perf. Jag ser det mer som att utnyttja tekniken i min tjänst och en USB kontakt hade också varit bra så att min dator hade kunnat föra dagbok över anläggningen.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av FRS05 »

Alla har vi åsikter om vad vi tycker ska ingå i en anläggning. Jag tror att gemene man inte har behov av sådana önskemål som du har och därför finns det inte till denna anläggningen. Det hade antagligen bara inneburit ett högre inköpspris för de flesta. Vill du ha de här tillbehören som du talar om hade du nog fått gå upp rätt mycket i pris och köpt en Fröling eller liknande anläggning.

En gemensam PLC är väl ganska svårt eftersom de säljer brännaren separat också. För min del så känns det även bättre att de är separata. Det känns som om det är lättast att det händer något med PLC:n till brännaren och det hade nog blivit dyrare med en integrerad PLC. Men menyerna kan jag hålla med dig om, det kanske hade gått att göra lite bättre. Annars så tycker jag som "perf" att det är bra att där inte är för mycket att pilla på. För min del är det alldeles lagom :)
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av peake »

Ja, det gäller att vara lagom här på forumet. Att utesluta en PLC i den ena eller andra enheten kräver en viss framsyn vid produktutvecklingen men är inte alls svårt vill jag påstå och hade gjort produkten billigare.
Trådens titel är annars "Vad tycker ni om Ulma" och det jag skrivit är vad jag tycker men det verkar inte vara helt ok! I övrigt så ångrar jag idag mitt köp av pannan som inköptes för att jag tidigare hade en Ulma brännare.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av FRS05 »

Jag sa bara mina åsikter gällande grejerna och jag menade inte att höja Ulma till skyarna utan sa bara min syn på det hela.

Det finns grejer jag med stör mig på som borde gått att göra bättre. Ett exempel är gängstängerna till locket på toppen av pannan. De borde ha kunnat gå att konstruera dem lite annorlunda så jag hade sluppit vika rökgasbromsen. Det är en skitsak men likväl något jag har en åsikt om. Hade du skrivit att du inte bryr dig om det då hade jag inte sett det som att du inte tyckte det var ok för mig att skriva så.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av Honda »

Danska MGM har luftmängdsmätare, vet inte om det finns andra.

En sån skulle jag också vilja ha (mätaren alltså, vet inget om mgm). Nu skruvar min styrning ner pelletmatningen om restsyrehalten sjunker, men det kan ju lika gärna vara rostret som har satt igen en aning så fläkten borde höjas som att skruven har börjat ge mera pellet. Nu spelar det förstås ingen större roll eftersom effekten moduleras efter panntemperaturen, det som blir fel är inställd max/min effekt och att loggad förbrukning blir aningen missvisande. Med luftmängdsmätare skulle det vara en sak mindre som man måste lära sig att hålla koll på för att elda pellet enkelt och bekymersfritt, jag är för all robust och hållbar teknik som underlättar livet.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av perf »

Störde mig också på den där rökgasbromsen i början. Det tog faktiskt en stund tills jag kom på hur jag skulle få ut den första gången. Nu är det länge sedan jag ens tänkte på det. Man vill ju ändå ställa den på höjden för att skaka av askan som ligger ovanpå, så det blir en helt naturlig rörelse.

En sak som är väldigt trevligt är att det inte finns några turbulatorer. Det går snabbare att dra tuberna och man skräpar inte ned lika mycket. Är det likadant på alla pannor som behöver sotas regelbundet?

Sen upptäckte jag av rent misstag en ny finess efter att ha haft pannan i ett halvår: motdragsluckan är busenkel att plocka ur. Perfekt för att rensa lite i vinkelröret också.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av grey »

japp jag är fortfarande nöjd :)

Har egentligen inget direkt att klaga på.

Den är enkel, lättskött och hittills driftsäker.

Inga stopp alls sen jag installerade den den är nu inne på sin andra "vinter", har gått nonstop sen starten. förutom när jag glömt fylla på pellets.

Har pillat liiiiite i inställningarna men eftersom jag inte har några mätinstrument har jag ställt tillbaka dem som de var när pannan blev installerad.

Har kört med lite olika pelletssorter och inte märkt någon större skillnad.
Har ingen dragbegränsare dock.
men vet inte ens om jag verkligen behöver någon. då den tuffat på utan problem.

1 gång i månaden eller varannan månad har jag tagit ut brännaren helt och kollat den lite, gjort rent de där små lufthålen i brännarröret.

drar tuberna var 14e dag.
tömmer askan 1-2 gånger om året.

har bra med varmvatten hela tiden.
vi är en familj med 3 barn i ett litet hus.

första året gjorde jag av med ca 4 pallar.
och blir det lika milt i år tippar jag på ungefär samma förbrukning.

dock verkar det vara lite sämre krut i SE pelletsen jämfört med de andra sorterna jag eldad med.

hoppas den tuffar på länge till :)
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av peake »

Efter att ha ägt anläggningen i 2 veckor så har jag funnit följande:

1/ De två rattarna på sotningsluckan på pannans topp:
Det läcker in sot som smutsar ned panna och pannrum. Detta har tätats med två gummipackningar
(2 gummi packningar från en kabelförskruvning på en eldosa. Finns säkert något liknande på Biltema)
Hur det är vid rattarna på asklådan vet jag inte. Brännaren läcker också in sot och glödrester har jag sett.

2/ När panna är i pausläge så så följer rökgastemperaturen den aktuella vattentemperaturen dvs de har
båda samma temperatur. Detta innebär att värme vädras ut via skorstenen under paustiden, som i
mitt fall är ca 90 minuter. En energiförlust som kan minimeras med ett spjäll i rökgasgången. Hur jag
skall lösa detta vet jag ännu inte.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Skriv svar