Vad tycker ni om Ulma?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av Eldvin »

Läcker det ut sot så är det nått fel! Då har du ju övertyck i pannan. Om det läcker så skulle det rimligen sugas med in.Är det drag i skorsten så det räcker?? Det brukar ju sitta en dragbegränsare på pannan ,är den rätt inställd? Eller är brännare rätt inställd?
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av peake »

Enligt installatören av pannan är draget ok fast dragbegränsaren reagerar enbart då det blåser ute. Skorstensröret är ca 5,5-6 meter långt och en 150 mm i diameter. Diametern är således större än pannans. Efter två veckor så ligger det ett par mm tjockt lager att aska i det vågräta anslutningsröret, skall det göra det? Rökgastemperaturen blir som högst ca 120 grader.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av Eldvin »

Det kan vara så att installatören lagt effekten lite väl lågt och då blir draget sämre.Har du luft in till pannrummet? Jag skulle gärna vilja se värdena från rökgas analysen så man ser lite vad som står.Vad har han ställt för in för skruvtider på brännaren??
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av peake »

Installatören gjorde aldrig någon rökgasanalys! Skruvtiderna var de som redan fanns där från början dvs när en annan installatör ställde in brännaren för att arbeta i en Parca Nohra 3000 (2013). Det var 11,4 kW med 5,1/11,2 om jag minns rätt. Sedan dess har jag ändrat tiderna för att få en jämnare förbränning, en annan tråd ( http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=25&t=16103 ). Men det är fortfarande samma effekt 11,4 kW.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av Eldvin »

Jaha.Som jag misstänkte .Så med andra ord går din brännare lite hur som helst. Då du inte kan se hur lågan beter sig under gång.Och vilket drag du har i skorsten vet vi inte så mycket om heller.Bara "att de duger.
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av peake »

Nja, hur som helst är väl att ta i. Sotet i de första rören är ljusbeige till chokladbrunt vilket är bra vad jag vet. Om jag försöker öka rökgastemperaturen så händer inget! Jag körde på högeffekt under ca 25 minuter (17,5 kW). Rökgastemperaturen gick upp till 139-145 grader utan att draget ökade över huvud taget men samtidigt så ökade fläkten också. Så jag minskade effekten till låg (11,5 kW), fläkten gick ned i kapacitet men inget ökat drag, dvs dragbegränsaren reagerade inte. Dragbegränsaren är Ulmas konstruktion och med den inställning som Ulma har anvisat (10 - 15 Pa eller 1 -1,5 mmH2O vilket är mycket lågt). Hur jag ska få upp draget vet jag inte. Skorstenen är ett stålrör 150 mm diameter ca 5,5-6 m långt med Ulmas anslutning till pannan. Friskluftintaget i pannrummet är kvadratiskt 170x170 mm och rent. Rummet är tämligen tätt och isolerat från resten av huset.

Om jag tittar i protokollet från installationen av brännaren 2013 så skall startdos vara 150 gram efter 65 sek, brännartiden skall vara 5/10 sek för en effekt om 11,5 kW. Uppmätt rökgastemperatur var 192 grader! Jag kommer inte i närheten av den temperaturen idag.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av Eldvin »

Om du lättar på pelletsslangen under drift har du då så pass drag att lågan från en ciggtändare följer med?? Om inte kanske du får ställa om dragbegränsaren lite närmare 15 än 10 hP.
jan004
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 12:39
Ort: ÖRBY

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av jan004 »

Jag har ännu inte funnit någon anledning att ändra innehållet i mina tidigare "lägesrapporter" i detta forum. Använder fortfarande, sedan hösten 2009, min ursprungliga brännare och panna. Yttre och inre brännarrör intakta. På fem år och tre månader har jag eldat 25,3 ton. Jag eldar även på sommaren. GOTT NYTT ÅR!
Ulmabrännare i Ulma-panna, Derome-pellets bulk, som sugs från förråd Mafa Villa till dygnsförråd Ulma Air Move.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vad tycker ni om Ulma?

Inlägg av FRS05 »

Ja, min anläggning tuggar på såhär 2 år efter installationen. De problemen jag har haft är självförvållade.

Problem ett var att jag råkade sätta tryckluftskopplingen fel i brännarhuset varvid den lossnade rätt ofta. Det andra problemet jag har haft är att jag inte riktigt har fått till förbränningen. Märkte dock när jag köpte ett ny våg att den gamla jag hade visade helt fel, ca 25gram per minut. Så där var en anledning till att jag inte riktigt fick till förbränningen förra året. Det sista problemet jag hade var att förbränningen inte blev bra fastän jag sänkte matningen drastiskt. Problemet var att jag inte hade gjort rent brännaren på allt för länge så det var för mycket aska som hade fastnat mellan det inre och yttre röret.

Men nu känns det som om jag kan min anläggning hyfsat bra och vad jag ska göra om något går fel. Beställde för övrigt hem ett ändstopp till det inre brännarröret eftersom det nuvarande hade "böjt" sig lite. Har även sett till att köpa hem mig ett tändelement i reserv. Som inte det var nog hade jag även köpt mig en virvelvind från pellvac. En kärcher AD 3.0000 skall driva den. Så nu lär jag ha bland det bästa på marknaden för att suga aska. Så otroligt trött på dåliga asksugare nu. Köpte en ny från harald nyborg för säsongen men den sätter igen nästan direkt. Så det blir till att sälja den.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar