Justera bränslemängden Ulma TCA

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Justera bränslemängden Ulma TCA

Inlägg av FRS05 »

Då var det dags att justera brännaren lite efter en ny pelletsleverans. Brännaren justerades in vid köp efter pelletsen jag hade hemma och med min nya leverans stora enso pellets så går inte brännaren riktigt bra. Det blir rejält svart och sotigt har jag upptäckt.

1. Räcker det att mäta upp startdosen och justera den? Såhär står det i manualen: "Därför är startdosens
uppmätta vikt/volym viktig i hela sammanhanget då effekten beräknas efter denna samt skruvens matnings
-kapacitet och väntetid". Men vidare står det också "Här justerar man även tiden för skruvens matning samt stilleståndstid mellan doseringarna."

Det går ju även att justera skruven under menyn "mjukstartsläget"

http://ulma.se/pdf/Manual%20ULMA2000TCA%20SWE2013.pdf (sida12)

2. Hur kör jag skruven manuellt? Min gamla brännare var det bara en stickkontakt så det var bara att plugga in i vägguttaget och köra.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Justera bränslemängden Ulma TCA

Inlägg av Eldvin »

Startdosen väger du in för att brännaren ska ska veta vikten . 100 gr vid 50 sek tex.Om du måste köra lite mer tex 58 sek så vet brännaren hur mycket som kommer per sekund.Sen justerar man drift och paus tex 4 drift och 13 paus. Då får du fram att brännaren ger tex 11,2 kw.Men att sen försöka laborera med tiderna på måfå är inte så lyckat.Det är lättare med instrument så man ser hur förbränningen fortlöper. Om det tex vill brinna fett vid matningen så kanske man sänker matningen eller ökar pausen beroende på hur det beter sig.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Justera bränslemängden Ulma TCA

Inlägg av FRS05 »

Har mätt lite nu och kommit fram till att startdosen är 148,7 gram, istället för 137 gram som den var när installatören var här. Skruven går idag 60 sek för att mata fram 148,7 gram. Ska jag ändra startdosen till 148,7gram eller ska jag ändra skruvtiden till 55,3 sek istället vilket gör att den då matar fram 137 gram? Tänkte det kunde vara ett första steg att se om förbränningen blir bättre....

Jag är lite trög men det får ni ta. Men när jag ökar startdosen till 149 gram så går inställningen på låg effekt läget från 13,9kW till 15,1kW och det är jag med på. Men när jag ändrar skruvtiden från 60 sek till 55,3 sek så går även effekten upp till 15,1 kW. Borde det inte i det senare fallet istället effekten minska?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Justera bränslemängden Ulma TCA

Inlägg av Vednisse »

Även om du minskar tiden för att mata ut en mindre startdos så kommer ju skruven ändå att fortsätta mata ut mer på den angivna tiden (60sek).

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Justera bränslemängden Ulma TCA

Inlägg av Eldvin »

Skälva startdosen ändrar inte drift tiderna.Dom får du ändra skälv. Beräkningen av effekten baseras på startdosen.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Justera bränslemängden Ulma TCA

Inlägg av FRS05 »

Efter jag ändrat startdosen till den uppmätta så verkar det fungera fint utan svart sot. Är det så att brännaren justerar fläkten utefter startdosen under hela eldningscykeln? Eftersom det borde varit för lite fläkt som gjorde att det blev väldigt svart. Det ända negativa är att effekten gick upp till 15,1 kW på lågeffekten vilket kanske är lite väl högt där. Sedan kör jag endast på lågeffekten året om, antar att högeffekten är alldeles för hög nu om jag skulle välja att köra brännaren på den. Fast å andra sidan så fick jag upp rökgastempen till 160 grader nu i slutet av cykeln. Innan har den knappt rört sig över 135 grader hur sotig pannan än varit. Kan nog vara bra för skorstenen.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Justera bränslemängden Ulma TCA

Inlägg av Eldvin »

Det är snarare så att om du har en för stor startdos så ligger den med under lång tid. Ungefär som att försöka stoppa i sig en pizza när man redan har ätit en innan.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Justera bränslemängden Ulma TCA

Inlägg av FRS05 »

Ulla rekommenderar 120-150g startdos så jag ligger fortfarande inom intervallet, om än högt. Det fungerar nu i alla fall och sotet verkar fint efter 2 dagars drift.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Justera bränslemängden Ulma TCA

Inlägg av FRS05 »

Spinner vidare på den här tråden lite. Min fråga är vad som bestämmer hur mycket fläkten skall gå? Eftersom att den nu inte går att ändra. Mitt problem är att för att jag ska få askan fin behöver jag minska så mycket på matningen att effekten kommer bli för liten. Går det att "lura" brännaren genom att skriva i en högre startdos än det egentligen är för den då skall tro den kör på högre effekt och därmed öka fläkten? Eller är fläkten konstant, på lågeffekt läget?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Justera bränslemängden Ulma TCA

Inlägg av FRS05 »

Lösningen var ganska enkel, dra ut brännaren och rengör den :D .
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar