Pellets längd och effektinställning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Pellets längd och effektinställning

Inlägg av peake »

Jag har nu haft min Ulma Panna och Ulma brännare tillsammans i 2 veckor nu. Anläggningen matas med Vida pellets. Pelletsen varierar stort i sin individuella storlek i längd, från 4,5 mm till 55 mm. Startdos är 137 gram under 54 sekunder uppmätt under 3 minuter. Lågeffekt 11,4 kW (5.4s på/11s av). Temperaturintervallet är 70 - 90 grader.

Jag har haft lite olika resultat och ett flertal avbrott utan att få larmrapporter. Avbrotten har handlat om att brännaren startar och sedan upphör/slocknar efter ca 10-15 minuter och en temperaturstegring runt 5-6 grader. Jag har kunnat observera att fotosensorn varierar kraftigt (mellan 220 ohm till 20 ohm) och att variationerna är synkrona med tillförseln av pellets med den aktuella inställningen. Min tanke är att sensorvariationerna beror på att det är stora variationer på pelletsens storlek och därför har jag nu också provat med köra med inställningen 6/17sek som gav samma effekt men längre mellan variationerna. När jag där emot kortade ned matningstiden och paustiden till 2/5,7sek, som ger samma effekt 11,4 kW men det ger få pellets men oftare. Sensorvariationerna blev mycket mindre vilket skulle tyda på en jämnare förbränning över tiden. Skruven får där emot arbeta lita oftare men i korta intervaller. Är detta förknippat med några faror för brännaren (brännarröret)?

Har provat under dagen, vid en framledningstemperatur om ca 30 grader som belastning. Det tar ca 44 minuter att värma 200 liter vatten 22 grader (69 - 91 grader). Det är 10 minuter snabbare än tidigare. Jag tillskriver detta en jämnare värme eller högre effekt än tidigare då variationerna var större.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Pellets längd och effektinställning

Inlägg av perf »

Nu handlar det väl inte om ohm, utan fotosensorns värde är ett digitalt 8-bitarstal som kan variera mellan 0 och 255. När den visar 255 är det som ljusast och brinner bra.

Den samplar bara en gång var tionde sekund, eller uppdaterar i alla fall bara displayen var tionde sekund. Därför är det inte helt enkelt att se hur flamman varierar med matningen, men min erfarenhet är i alla fall att värdet sjunker efter att man har matat in en ny dos. Det är väl rätt rimligt eftersom man häller nytt kallt bränsle ovanpå eldhärden.

Jag skulle gissa att risken med för korta intervaller är att det blir lite pyreldning av det. Elden hinner aldrig ta sig riktigt innan man kväver den med nytt bränsle igen. Lite som att lägga in ett vedträ i taget.

Själv kör jag med tio sekunders paus och varierar sedan matningstiden efter pelletsleveransen. Just nu är det 4.3/10 som gäller. När förbränningen har kommit igång ordentligt visar fotosensorn oftast maxvärdet 255, men sjunker ibland så lågt som strax under 200. Men att komma ned till 20 som i ditt fall, då har ju elden nästan slocknat, och det är väl därför brännare stannar ibland, den går under gränsvärdet (10) och då tolkar brännaren det som att lågan har slocknat.

Jag är själv också nybörjare, har bara eldat ett knappt år, men alla felindikatorerna står fortfarande på 000000 efter ungefär 1100 drifttimmar. Så dina driftstopp är helt klart inte normala. Samtidigt så verkar övriga värden normala. Jag kör fabriksinställd hysteres (65-85) alltså 20 grader precis som du, och har så här års gångtider på 40-45 minuter. Så det tyder ju på att din förbränning är effektiv. Det är kanske bara sensorn som krånglar. Den är kanske sotig, eller så var den trasig från början.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Pellets längd och effektinställning

Inlägg av peake »

Tack perf för ditt inlägg. Om det är ohm eller bitar av ett kvantifierat värde spelar egentligen ingen roll, för mig. Att det skiljer så stort i sensorvärde mellan våra brännare är intressant. Jag kan se enstaka avläsningar som kommer upp i storleken 200 men inte som en nivå med konstanta avläsningar av samma storlek. Jag bör nog kontrollera att sensorn inte är smutsig. Sedan jag skrev inlägget så har jag bytt pellets, samma leverantör men en senare batch. Den luktar och ser helt annorlunda ut. Den har också en jämnare fördelning av pelletsstorleken varför jag antar att varje laddning av pellets som kommer ned i brännaren är mer lika tidigare laddningar i vikt. Tidigare så skilde det sig stort mellan varje laddning. Fotosensorn visar nu också på ett jämnare värde med mindre variationer. Detta har medfört att gångtiden har minskat med ca 8 minuter, allt annat lika. Nu har jag inte något analysinstrument att kontrollera rökgasvärdena med och installatören har annat för sig så det får vänta ett tag innan det blir gjort. En följdfråga av detta är om det skulle vara motiverat med ett inbyggt analyssystem i brännaren/pannan för att kontinuerligt hålla en korrekt balans på alla ingående parametrar, detta för att uppnå en så effektiv och miljövänlig förbränning som möjligt, jämför med moderna bilmotorer. Jag kan samtidigt förstå det skrämmande med en massa teknik för vissa användare.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Pellets längd och effektinställning

Inlägg av perf »

Det finns ju pannor med lambdastyrning, men frågan är om man kan räkna hem det. Och brännare med undermatning eller i alla fall internskruv ger nog jämnare matning. Själv tilltalas jag av enkelheten i Ulmaprylarna.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Pellets längd och effektinställning

Inlägg av peake »

Jag gjorde ren fotosensorn, den var emellertid inte särskilt smutsig. Där emot så var den känslig för läget i sin hållare, med en liten vridning så ökade värdena med ca 50%. Antingen något glapp eller något annat.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Pellets längd och effektinställning

Inlägg av perf »

Skönt att det löste sig! Pelletskvaliteten tror jag inte påverkar matningen så värst mycket, de långa bitarna borde väl fördela sig ganska jämnt. Men 55 mm är ju rätt extremt, så osvuret är bäst.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pellets längd och effektinställning

Inlägg av Eldvin »

Pellets längden på verkar mer än du tror! Jag vet! Har nämligen provat.
Skriv svar