Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av Erik_73 »

Rökgasanalysen säger en hel del om hur förbränningen verkligen är, dock bör man göra flera kontroller under eldingscykeln eller helst under flera för att se vilka skillnader man kanske får......vet man vad som styr dom olika värdena så finns det lite möjligheter att göra en del förbättringar.....vet inte hur många gånger man sett att folk haft problem med att det sotar och då drar man genast slutsatsen att man kör på ett luftunderskott, oftast/eller alltid finns ett luftöverskott MEN förbränningstemperaturen är för låg vilket resulterar att CO halten blir för hög

Är förbränningstemperaturen tillräckligit hög så ska ett luftöverskott på 1-2% räcka men mig veterligt så har inte utvekligen gått så långt på pelletsbrännarna, tillverkarna och installatörerna går fortfarande på förbränningsvärden som var för 20år sedan.....skärpning brännartillverkare!!!!!
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av Eldvin »

Håller med dig Erik! Så fort de sotar så ska luften vridas på! "Men de går ju inte att ställa på mer luft! Och då har dom ställt på matningen alldeles för högt.Och sen var det ju det där med dragbegränsare .I normal fallen funkar en Z150 och man säger åt folk att köpa en sån. Sen hör dom av sig å säger att "de funkar inte ändå! Och man kollar och dom har satt dit en tigerX. Vilket man ifrågasätter."Jo den va ju billigare!
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av peake »

Nu har det gått 2 veckor och jag har provat den inställning som brännaren hade efter att installatören var här. Kan konstatera att sotet är ljusbrunt till brunt i de sista rören och grått med klumpar i de två första rören. Rökgastemperaturen låg omkring 125-130 grader och effekten är beräknad till 13.2kW.
Ställde in en effekt på 11.2 kW och sotet ändra färg till ljusbrunt i de första rören och lite mörkare i sista paret. Det lustiga är ett gångtiden blev ca 10 minuter längre efter sänkningen alltså inte särskilt mycket längre. Jag har meddelat installatören att jag inte betalar fakturan innan jag får ett nytt protokoll utfärdat på plats.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av Erik_73 »

Vad blev rökgastemperaturen vid 11,2kW?

Vad hade dom för svar till att du inte fått något protokoll utfärdat?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av peake »

Rökgasen minskade med mellan 10-15 grader. Fakturan skulle inte gå till indrivning och de skulle återkomma. Det är en vecka sedan så jag har skickat ett email för att bekräfta alla uppgifter som sades över telefon. Men de höll med om att protokollet skulle levereras när mätningen gjordes och inte långt senare.
Senast redigerad av peake den mån 26 jan, 2015 13:48, redigerad totalt 1 gånger.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av Erik_73 »

återkom gärna efter dom varit och gjort rökgasanalysen!
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
enström
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 20 jan, 2013 23:19

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av enström »

Erik_73 skrev:vet inte hur många gånger man sett att folk haft problem med att det sotar och då drar man genast slutsatsen att man kör på ett luftunderskott, oftast/eller alltid finns ett luftöverskott MEN förbränningstemperaturen är för låg vilket resulterar att CO halten blir för hög

Är förbränningstemperaturen tillräckligit hög så ska ett luftöverskott på 1-2% räcka men mig veterligt så har inte utvekligen gått så långt på pelletsbrännarna, tillverkarna och installatörerna går fortfarande på förbränningsvärden som var för 20år sedan.....skärpning brännartillverkare!!!!!
Brännartillverkarna ger i sina instruktioner klara uppgifter om vilket effektområde brännaren är avsedd för.
Du går ju själv in i varenda tråd du hittar och rekommenderar på ett övermaga sätt både erfarna och helt nya pelletseldare att elda på effekter som brännaren inte alls är byggd för. Ditt resonemang går helt enkelt inte ihop.
Varje brännartyp har dessutom sina egna egenskaper och sina egna begränsningar så det går inte att komma med svepande generaliseringar.

Det var väl en kille som efter många turer lyckades få till en bra förbränning med lagom rökgastemperatur. Sedan bröt du in och påstod kategoriskt att det skulle bli bättre med en lägre effekt! Hur det gick vet jag inte, killen har aldrig hört av sig mera på forumet. Blir väl en värmepump där till sommaren!
Focus Nova med Eurofire
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av peake »

Erik_73:
Just nu så ser det inte ut som jag kan få en rökgasanalys gjord, den installatör som var här är den som är utpekad av ULMA för området där jag bor och det verkar inte finnas några andra!

enström:
Som jag förstår så är en ljusare brun färg på sotet att föredra framför en mörkgrå med klumpar i. Brännarens effektområde är angivet till 9-14kW (Låg effekt) och 14-20kW(Hög effekt). Den står just nu på 11,2kW vilket var den effekt som den hade när den var ny i februari 2013. Sedan dess har installatören, samma som installerade den, ökat effekten till över 13kW beroende på att jag klagade på att den med tiden drog mer och mer pellets. Då arbetade den i en äldre Parca-panna. Idag så arbetar den i en ny ULMA-panna. Läste protokollet från installationen 2013. Där framgår att drifttiderna var satta till 5/10 (På/Av) men tyvärr så är inte startdosen angiven så det går inte att säga vilken effekt det gav. Intressant var också att rökgastemperaturen i Parca-pannan var uppmätt till 192 grader och högst upp i skorstenen var det ca 90 grader alltså 100 graders temperaturfall på 5½ meter. Det skulle väl innebära att jag idag då rökgasen är omkring 115-120 grader har rökgasen en temperatur om ca 20 grader när den lämnar skorstenen och ändå så ryker det om den.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av Erik_73 »

Enström vart har jag rekommenderat Peake att ställa ner effekten under brännartillverkarens rekommendation?......om han vill få ner rökgastemperaturen, vilka åtgärder är bättre att göra än att sänka effekten?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av peake »

Nej Erik_73, du har inte rekommenderat att dra ned på effekten det är något som jag gör på eget initiativ, läs mitt föregående inlägg i min tråd. Och det är inte brännartillverkarens rekommendation att brännaren skall arbeta med 13,2kW utan installatörens eget påhitt utan några mätningar av någon parameter mer än de som visas av brännare och panna.

Den här tråden visar en sak, och det är att installatör och till lika pelletsleverantör inte alltid är att lita på. Om protokollet finns så hade de med stor sannolikhet presenterat det efter som jag begärt det annars får de inte betalt. Men så har inte skett och de har haft mer än 2 veckor på sig. Därför anser jag att det är klart att de inte agerar i kundens intresse utan har en annan agenda. Vilken kan man bara gissa!
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av Erik_73 »

Att det finns mer eller mindre duktiga installatörer är inte så överaskande, finns ju mindre noga snickare, svetsare, hade nog varit underligt om denna grupp av hantverkare var fri från "rötägg"......kan ju vara så att en del av installatörerna varit inne på forum där det jämt o ständigt ska proppageras för att brännarna alltid ska köras på 12-13kW vare sig det behövs eller inte
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av peake »

Ja, Erik_73 så kan det nog vara. Men samtidigt så är de också representanter för det aktuella företaget, ULMA i mitt fall. Hade jag intressen i ULMA så vore jag ytterligt intresserad av att ingen smuts skulle falla på dess namn men samtidigt så representerar de sig själva och uppenbarligen så är de mindre nogräknade med sitt eget rykte.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av Erik_73 »

Hade nog inte blivit sämre om brännartillverkarna ställde lite högre krav på dom som installerar deras produkt, både kunskapsmässigt och även serviceinriktat
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av peake »

Idag så återkom installatörens chef och tillika pelletsleverantören med beskedet att deras anställde inte kan hitta protokollet från den 5/1 i år. Samtidigt så meddelar han att de inte kommer att kreditera fakturan vilket jag förstår som att de vill ha betalt. Men de vill också att deras installatör skall komma och göra om arbetet!

Vad är forumets uppfattning om detta?
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av Erik_73 »

Tycker dom borde ha strukit räkningen och sen skickat en ny efter installatören varit där och gjort injustering och lämnat protokoll på rökgasmätningen, du skulle ju kunna säga att du inte betalar för än dom varit där och gjort jobbet samt lämnat protokollet på vilka värden du har
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Skriv svar