Brännaren stänger av innan full temp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Brännaren stänger av innan full temp

Inlägg av peake »

Min brännare startar vid 65 grader och skall gå till 85 grader men stänger av lite hip som hap vid lägre temperatur. Det finns inga larm av någon sort eller sensorbortfall. Jag stängde av anläggningen 1 minut och startade sedan åter varvid allt verkar att fungera. Blir lite orolig när anläggningen hittar på egna rutiner. Någon som har några liknande erfarenheter?
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Brännaren stänger av innan full temp

Inlägg av brushuvud »

På min gamla Ulmabrännare, den innan automatsotning, var det tvärtom för mig. Den startade lite när den ville men stoppade alltid på rätt temp. Pratade med Ulma som skickade nya givare. Blev då bättre men inte helt hundra. Nya brännaren med automatsotningen har inte klickat med något.
Visar tempen samma på brännaren som på pannan? Om det brännaren visar några grader högre och du tittar på panntempen kanske det är det som är skillnaden..

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Brännaren stänger av innan full temp

Inlägg av nyman »

@peake Känner igen ditt problem. Ulmabrännaren som jag testade hade också ostabil tempstyrning. Har du den gamla modellen där det sitter ett förstärkarkort inbakat i krympplast mellan tempgivaranslutningen och PLC:n?
Ringde till Ulma och fick reda på att det inga reservdelar finnes. "Vi köper ju allt det här färdigt och numera sitter förstärkaren inbyggd i tempgivarkontakten" gick snacket!

Blev till att köpa en ny temstyrningssladd med inbyggd förstärkare för 790:-
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... t=11232341

Tråkigt när man får en tempgivare på Elfa som passar till Bionodic eller till Eurofire för under en femtiolapp.

Efter bytet fungerade brännaren.
Jag hoppas du har något enklare fel som glappkontakt så du slipper köpa nytt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Brännaren stänger av innan full temp

Inlägg av peake »

@nyman
Jo, min tempgivare sitter i kontakten. En allt annat än industriell lösning! Skillnaden i temperatur mellan brännaren och pannan är ca 1-2 grader. Och varför två tempgivare när en hade räckt.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Brännaren stänger av innan full temp

Inlägg av Eldvin »

Vad är den andra temp givaren till då??
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Brännaren stänger av innan full temp

Inlägg av brushuvud »

Det sitter en som ger temp till pannans display och en till brännarens display. Är väl så i fall man kör med annan brännare i Ulmapannan eller brännaren i annan panna?
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Brännaren stänger av innan full temp

Inlägg av peake »

nyman skrev:@peake Känner igen ditt problem. Ulmabrännaren som jag testade hade också ostabil tempstyrning. Har du den gamla modellen där det sitter ett förstärkarkort inbakat i krympplast mellan tempgivaranslutningen och PLC:n?
Ringde till Ulma och fick reda på att det inga reservdelar finnes. "Vi köper ju allt det här färdigt och numera sitter förstärkaren inbyggd i tempgivarkontakten" gick snacket!

Blev till att köpa en ny temstyrningssladd med inbyggd förstärkare för 790:-
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... t=11232341

Tråkigt när man får en tempgivare på Elfa som passar till Bionodic eller till Eurofire för under en femtiolapp.

Efter bytet fungerade brännaren.
Jag hoppas du har något enklare fel som glappkontakt så du slipper köpa nytt.
Min tempgivare hade kall-lödningar i kontakten samt korroderade stift i kontakten. Men det blir väl så när man köper allt färdigt och inte har någon kontroll på kvalitén.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Brännaren stänger av innan full temp

Inlägg av peake »

Ja, nu har det gått ett år sedan jag lödde om kontakten och kortet. Då fungerade allt bra tills för ca 3 veckor sedan. Samma problem igen, glappkontakt eller någon kall-lödning igen. Cannon kontakterna är inte avsedda för att vara kontinuerligt ihop kopplade. De ska tas isär och kopplas ihop regelbundet, så var tanken när de gjordes i USA för ca 60 år sedan. På så vis så förhindras korrosion i kontaktstiften.

Nu får jag leta efter en kontakt som är tät, T ex en för användning i bilar, finns hos Biltema. De är inte vackra och saknar möjlighet att fästa dem i plåten men med några buntband så går det nog. Förstärkaren lär hamna i någon liten plastask tillsammans med epoxiplast mellan den nya kontakten och plc'n. Tätare och stabilare än så blir det inte.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Brännaren stänger av innan full temp

Inlägg av peake »

Bara som en parentes så tar http://shop.textalk.se/se 289:- för chassikontakten. Hos Elfa/Distrilec, som aldrig varit något lågprisföretag, så kostar en likadan kontakt <3:-.

Ett mått på girighet anser jag.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Skriv svar