Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Tommyboy
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 17 feb, 2017 12:05

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av Tommyboy »

Förstår vad sotaren menar, men de kan nog inte spela så stor roll egentligen, din panna ser ju ut att ligga väldigt långt från dörren ändå?
Kolla min panna, några centimeter från dörren och inga alternativa platser finns vid nyinstallation.
Tror de finns någon regel som säger att insidan på pannrumsdörren skall vara plåtklädd, och det är min sen gammalt.

En skiva plåt är ju superlätt att slå på dörren om de skulle va ett problem.

Vad menas med spaksotning? Är det i tuberna? Eller i brännaren??

Pratade med Ulma om det där med rörbrännare...
Problemet är att när man eldar med Pelletsbrännare i en kombipanna så hamnar askan rakt framför lågan. Om man då inte tömmer ur askan ganska ofta så hindras lågan av askan och brinner då mer inne i röret än utanför, det gör att röret tillslut spricker.
Tror inte det är samma sak i en ren pelletspanna då askan hamnar i botten på pannan och blåses ur brännaren.
Dock är det en dyr slitdel, som ändå behöver bytas, kan dock hålla i 10-15 år enligt Ulma.

Det är extremt lätt att byta på Ulma jämfört med Vikingbio, har en äldre Ulma 2000 brännare som jag köpte på blocket nere i källaren, har plockat ut röret men inte bytt än. Blir nog helt ny brännare och panna i stället.
Min Vikingbio har jag bytt rör på, kändes som konstruktionen var väldigt osmidig!

Bild
CTC 265B
Viking bio
Mafa mini
1936, 255m2 Bollebygd
FredrikK
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 21 nov, 2016 14:40
Ort: Vretstorp / Viby

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av FredrikK »

Jo det är en bra bit till dörren och avståndet gjorde, som jag förstod det, att jag slapp ha brandklassad/brandskyddad dörr idag. Jag får helt enkelt prata lite med sotaren igen när han kommer på besök nästa gång. Han går bra att bolla med, men ibland är han väldigt bestämd i sina tolkningar av bestämmelserna :lol:

Spaksotningen är för själva pannan. Har inte sett exakt hur det ser ut, men det brukar väl vara någon form av arm som skakar lite på turbulatorerna. Hur bra det fungerar vet jag dock inte.

Jag passerar Svenljunga ibland så jag får väl kanske svänga in hos Ulma och kika lite på pannan och brännaren. Vore väldigt intressant.
CTC Ecoflex
KW Z150 dragbegränsare
MAFA Mini


Värmer 1½ plansvilla på 148kvm + 64kvm garage
Tommyboy
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 17 feb, 2017 12:05

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av Tommyboy »

Ja ok, du får höra med sotarn där!

De visade hur man sotade tuberna på Ulma pannan när jag var där, det var ett jobb på 3 min, bara att lyfta på en lucka och dra med sotviskan upp och ner ett par gånger.
Så de behövs nog inte spaksotning på den.
Ja åk förbi Ulma, enkla gubbar där!

Hade gärna velat titta närmare på Janfire-pannan.
Ska kolla runt lite på nätet och se om den finns att se i närheten.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Grön markerad text ovan ger inget för inlägget. Ta gärna bort den vid inlägg från telefonen. / Roli moderator
CTC 265B
Viking bio
Mafa mini
1936, 255m2 Bollebygd
Skriv svar