Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Tommyboy
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 17 feb, 2017 12:05

Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av Tommyboy »

Hej,

Är det någon på forumet som nyligen installerat en ny Ulmapanna?

Går i funderingar på att installera deras nya lambda panna:
http://www.ulma.se/ulmalambdapannan.php
Den kostar 56 000kr inkl tca-brännare, skruv m.m.
Installation tillkommer!

Ulma basic är lite billigare, (även med tca-brännaren) men vinner jag nåt i längden på att sätta in den istället?
Drar lambdapannan mindre pellets i och med att den är bättre optimerad?
Kostar mindre men drar mer pellets?

Vad kan en nyinstallation hamna på? 10 000 inkl rotavdrag?? Fixar rörmokare det på en dag?

Har idag en ctc 265b kombipanna från 1974 med en vikingbio som då måste ut. Är det mycket som behöver dras om i mitt pannrum?

Tips och idéer mottages gärna!


Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
CTC 265B
Viking bio
Mafa mini
1936, 255m2 Bollebygd
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av FRS05 »

Du ska köpa lambda pannan, det skall vara smidigt att elda :D . Min installation av pannan kostade 10000:- och sedan material för 5000:-. Då gjorde de även ett nytt hål för pipan och det gjordes på en dag av 2 stycken. Efter någon vecka kom det en kille som justerade in brännaren. Så min installation kostade totalt 10000:- efter rot. Men enklast för att få reda på pris är givetvis att ta in en offert. Jag återanvände cirkulationspumpen, pelletsförrådet och expansionskärlet. Behövs det exempelvis en ny cirkulationspump så stiger priset med cirkus 2000:-. Men enklast är som sagt att ta in en offert så ser du vad det hamnar på för alla har olika förutsättningar. Men jag skulle räknat på 15000:- +- 5000:- beroende på hur mycket rör och grejer de behöver dra. Hur svårt det är att forsla bort den gamla panna och så vidare.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Tommyboy
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 17 feb, 2017 12:05

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av Tommyboy »

Ok, tack för svar!
Ja, jag kommer också att återanvända förråd och expansionskärl m.m.. kanske även cirkulationspumpen om inte den anses för sliten.

Skall få besök av 2 olika rörmokare inom kort som får räkna lite på de, bara bra att höra sig för lite här på forumet.

Ja de lutar åt lambdapannan, smidigheten lockar. De har nu också en wi-fi modul och app till mobilen vilket gör att man kan justera allt oavsett var man befinner sig. Larmar även vid stopp el problem.

Köpte du pannan själv och använde lokala rörmokare eller tog du installation via återförsäljare?

Nytt hål för pipan? Måste rökröret ha exakt den dimensionen eller kan man koppla på det på det gamla rökröret?

Mvh Tommy



Skickat från min iPhone med Tapatalk
CTC 265B
Viking bio
Mafa mini
1936, 255m2 Bollebygd
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av FRS05 »

Jag hade avvaktat med wifi-modulen. Så håller man nere kostnaden för installationen. Plus om nu inte rörkrökaren är så haj på grejerna. Jag köpte allt via återförsäljaren/installatören. Pannan kostar dig oavsett 56000:- om du köper den privat eller via honom. Skillnaden är bara att han säkerligen får en liten peng om han får sälja den till dig. Så att köpa pannan själv är bara korkat.

Om de behöver göra ett nytt hål i pipan kan du räkna ut. Mitt gamla rökrör ut från pannan satt mycket lägre ner innan. Således gick inte det att använda. Sitter ditt rökrör högre än 1200mm från golvet använder de säkerligen befintlig kanal ut i skorstenen.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Tommyboy
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 17 feb, 2017 12:05

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av Tommyboy »

Ok...
Wi-fi modulen är nog lätt att sätta dit vad jag förstår, den kostar "bara" 2000kr och gör att du får exakt samma display i din telefon som sitter på brännaren och kan styra allt från telefonen. Tycker det kan va värt att installera wi-fi för att ha koll och för eget intresse. Larmar ju också i telefonen om brännaren stänger av eller du glömt fylla på pellets i veckoförådet. Bättre att få förvarning i telefonen än att vakna med 15 grader inne!?
Kan ju även dra ner pannan rejält om du åker bort en vecka eller två och sen höja ett par timmar innan du kommer hem!
Sparar jobb och massa pellets?!

Ja tänkte mer om du hade återförsäljare nära dig som kunde installera, eller om du behövde köpa pannan själv och använda lokala rörgubbar.
Vart bor du, nån du rekommenderar?

Ok, får mäta höjden när jag kommer hem, bör ligga bra över 120 cm idag gissar jag!

Hur är varmvatten kapaciteten? Jag har stort hörnbadkar och barn och fru som gärna badar/duschar en hel del! Hmm...

Kör du pellets även sommartid eller elpatron?

Hur är det med sotning och tömning av aska, hur ofta?

Nåt annat man bör tänka på inför köp??


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Klicka gärna bort den blåmarkerade texten ovan från din telefon. Det är helt ointressant text i detta forum. /Roli moderator
CTC 265B
Viking bio
Mafa mini
1936, 255m2 Bollebygd
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av FRS05 »

Ja, den kan nog vara rätt intressant att ha vid en närmare eftertanke. Men det skadar ändå inte att gå ner och kolla till anläggningen ibland också. För dig som har litet förråd bredvid pannan kan det nog vara bra också. Så där har du nog rätt att det kan vara en vettig investering.

Vart jag bor står i min profil här bredvid:). Vart bor du?

För mig har varmvattnet aldrig tagit slut och då duschar jag ibland väldigt länge. Har med badkar men det har jag aldrig använt. Eller jag använde det en gång med gamla pannan men den orkade inte med att värma upp det. Ska inte vara några problem att tappa upp ett badkar så länge du inte har alltför låg effekt på brännaren.

Jag kör alltid med pellets. Elen är dyr här nere i elområde 4. Men det går ungefär jämt ut vare sig jag kör med el eller pellets på sommaren. Många kör på elpatron på sommaren. Skorstenen på vissa hus kan bli "trög" när det är riktigt varmt ute med och ha lite problem att elda då. Men för mig har det alltid varit lugnt.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Tommyboy
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 17 feb, 2017 12:05

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av Tommyboy »

Jo, höjden på rökkanalen va 125 cm i underkant. Så det verkar ju lovande. [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Ok, då bor du lite långt ifrån mig, jag bor mellan Göteborg och Borås...

Jovisst är det bra att kolla anläggningen, det kommer ju göras ändå med tanke på att jag har ett mini förråd som behövs fyllas på relativt ofta.
Har ett även ett midi-förråd liggandes som jag gärna installerat, men det tar för stor plats i mitt lilla pannrum.




CTC 265B

Viking bio

Mafa mini

1936, 255m2 Bollebygd
CTC 265B
Viking bio
Mafa mini
1936, 255m2 Bollebygd
mullcom
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 13 feb, 2012 12:59

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av mullcom »

Själv har jag en vissmann pellets panna.

http://cdnturbo.q-techshop.es/_qtshop/d ... -300-p.jpg

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
mullcom
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 13 feb, 2012 12:59

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av mullcom »

mullcom skrev:Själv har jag en vissmann pellets panna.

http://cdnturbo.q-techshop.es/_qtshop/d ... -300-p.jpg

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
http://cdnturbo.q-techshop.es/_qtshop/d ... -300-p.jpg

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av FRS05 »

Tommyboy skrev:Jo, höjden på rökkanalen va 125 cm i underkant. Så det verkar ju lovande. [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Ok, då bor du lite långt ifrån mig, jag bor mellan Göteborg och Borås...

Jovisst är det bra att kolla anläggningen, det kommer ju göras ändå med tanke på att jag har ett mini förråd som behövs fyllas på relativt ofta.
Har ett även ett midi-förråd liggandes som jag gärna installerat, men det tar för stor plats i mitt lilla pannrum.




CTC 265B

Viking bio

Mafa mini

1936, 255m2 Bollebygd
Verkar ju lovande med rökröret i alla fall, borde göra installationen billigare:). Tråkigt att du inte får in midi-förrådet för det är väldigt skönt att ha ett sådant. Hade ett liknande ditt i början och det var ingen höjdare. Antar du testat alla möjliga håll att sätta det på även de "konstiga hållen" ? Vad jag ser när jag kollar på bilderna så borde det väl gå att ha i hörnet bakom varmvattenberedaren eller vad det nu är för något vitt där. Kanske bilden som ljuger men där ser ut att vara plats.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Tommyboy
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 17 feb, 2017 12:05

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av Tommyboy »

Ja det är en liten varmvatten beredare som då åker ut om jag köper ny panna...

Jo den får plats så sett, men problemet är att jag då inte får plats med speciellt mycket pellets säckar.

Ett ännu större problem är att min jag då inte får plats att kunna använda min pellets-kana.
En ca 5 meter lång trä-kana som gör det enkelt att lasta in i via ett gammalt fönster som nu är omgjort till lastlucka i pannrummet.
Utan den får varje säck bäras för hand ner i källaren...
Pallarna levereras precis bredvid luckan på utsidan huset vilket gör inlastningen otroligt smidigt i pannrummet.

Har tänkt på att bygga bulk-förråd men platsbrist och lite annat gör att jag tvekar..

Hade gärna haft ett större förråd men har fått hitta på en annan lösning för att inte glömma att fylla miniförrådet.
Har installerat en wi-fi kamera som filmar live ner i förrådet, den är kopplad till app i telefonen så att jag hela tiden kan se live hur mycket som är kvar... (se bild)
Det är även ljud på kameran vilket gör att jag kan höra om pelletsen trillar ner i brännaren och om brännaren är igång...

Bild


CTC 265B

Viking bio

Mafa mini

1936, 255m2 Bollebygd
CTC 265B
Viking bio
Mafa mini
1936, 255m2 Bollebygd
Tommyboy
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 17 feb, 2017 12:05

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av Tommyboy »

Ok, mullcom...

Hur funkar den då?
Är det en ren pelletspanna?
Pris?
Drift?
Automatsotning?
Fördelar med den?
Nackdelar?
Över el undermatnimg?


CTC 265B

Viking bio

Mafa mini

1936, 255m2 Bollebygd
CTC 265B
Viking bio
Mafa mini
1936, 255m2 Bollebygd
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av FRS05 »

Då förstår jag att du inte vill ställa behållaren där. Vad har du på andra sidan pannan då?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Tommyboy
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 17 feb, 2017 12:05

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av Tommyboy »

Vägg...

Den står in i hörnet direkt till vänster innanför dörren...
Kortet är taget utanför pannrummet.


CTC 265B

Viking bio

Mafa mini

1936, 255m2 Bollebygd
CTC 265B
Viking bio
Mafa mini
1936, 255m2 Bollebygd
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Nyinstallation Ulmapanna. Tips mottages gärna!

Inlägg av FRS05 »

Du får utvidga pannrummet lite:). Nej, jag ska inte tjata mer. Vet bara hur skönt det är med midi- istället för mini-förrådet.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar