Skorstensanslutning Ulma Laddpanna + igångkörning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Skorstensanslutning Ulma Laddpanna + igångkörning

Inlägg av Custom Sam »

Jag kommer att sätta in en Ulma Laddpanna med Ulma brännare, om jag gör det själv eller via en återförsäljare får jag se. Det är en extremt enkel inkoppling av rörbitarna. Max en meter nytt kopparrör och tre-fyra rörkopplingar.

Så, då är det frågan om hur det medlevererade rökröret ser ut, någon som vet? Pannan ställs med fördel i 90 grader mot skorstenen, är det ett rakt rökrör eller är det vinklat?

Det ser ut att bli typ 10 cm rakt bakåt och en krök, och 28 cm till väggen, från centrum av röret. Dvs kröken direkt efter pannan.

Det borde funka att sota ur röret med en viska med flexibelt skaft.

Någon som vet hur det ställer sig att starta upp pannan själv vad gäller garantier?

Tacksam för svar. :-)
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Skorstensanslutning Ulma Laddpanna + igångkörning

Inlägg av FRS05 »

Såhär ser det ut på min panna! Smidigt att ha en dragbegränsare med för då blir det lätt att sota ur röret, bara till att "vinkla" ur den ut från röret. Vad jag kan se borde det även att gå att vinkla själva rökröret vid installation. Insektsskruvarna ser ut att vara låsskruvar till själva rökröret. Om det är så vill jag dock inte med säkerhet säga utan ring/mejla till Ulma för säkerhets skull.

Bild

Bild

När det gäller garantier så är det big no, no. Rökgasprotokoll ska exempelvis skickas till Ulma av installatören vid installation. Men det gäller nog oavsett vad du köper. Biltillverkaren är inte så imponerad om du servar bilen själv under nybilsgarantin till exempel. Men här finns duktigt folk här inne på forumet så går nog att ta hjälp av dem. Ha inte för bråttom när du installerar pannan i alla fall!
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Skorstensanslutning Ulma Laddpanna + igångkörning

Inlägg av Custom Sam »

Tack för info!

Ok, då får jag hoppas att det är ett likadant rökrör, laddpannan har rökutgången på baksidan, och då kan det ju teoretiskt funka med ett rakt rör, och det blir ju billigare att skicka med. hoppas de inte snålat här.

Dragbegränsare har jag, men det blir såklart lättare att sota på det sättet med dragluckan i vinkeln.

Jag har kommit fram till att jag tar hjälp med installationen, som du säger så står det en massa garantisaker i installationsanvisningen. Däremot tänker jag förbereda en del, eftersom jag ser att det finns saker som kan ta tid, och som blir hemskt mycket enklare om jag fixat i förväg.

Till exempel dragit fram el och anslutningar för de givare som ska kopplas till. Eftersom det är en ack.tack ska inte de interna tempgivarna användas, utan de externa som sitter i tankarna. Där finns redan kablar dragna till den befintliga pannan, men jag tänkte dra dem till en punkt som sitter behändigt till utifrån där den nya pannan kommer at stå, bredvid brännaren.
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Skorstensanslutning Ulma Laddpanna + igångkörning

Inlägg av brushuvud »

Hej
Skillnaden på din panna är ju att rökröret kommer ut på baksidan och på våra på ovansidan. Hur monterar du dragbegränsaren om röret går rakt bak in i skorstenen?

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Skorstensanslutning Ulma Laddpanna + igångkörning

Inlägg av Custom Sam »

I nuläget så sitter dragbegränsaren på sotluckan längst ner i skorstenen, jag tog helt enkelt upp ett hål i luckan och skruvade sedan fast dragbegränsaren på den.

När man sotar drar man upp luckan, med dragbegränsaren kvar på luckan, rakt upp. Har sett att några sotare t.o.m har hållit uppe luckan och dammsugit med luckan kvar.

I nuläget har jag pannan i 45 graders vinkel mot skorstenen, så att röret har en svetsad krök på 45grader mitt på. Det klarar de helt klart att sota. Med den nya pannan kommer det att bli en 90-graderskrök.

Vad gäller installationen så lutar det åt att de ska få dra igång brännaren och mäta den, för garantins skull. Resten tar jag en riktig rörkrökare till, att få smygofferter på annat än jag kommit överens om gillar jag inte... :twisted:
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skorstensanslutning Ulma Laddpanna + igångkörning

Inlägg av Stegatorparn »

Dragbegränsaren sitter bra i skorstenen.
Kan vara lämpligt att sätta en sotlucka i 90°-kröken.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Skorstensanslutning Ulma Laddpanna + igångkörning

Inlägg av Custom Sam »

Ok, ja det var ju en bra variant! Tack för tipset!
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Skriv svar