Startdos Ulma 2000 TCA 2?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Startdos Ulma 2000 TCA 2?

Inlägg av Custom Sam »

I mitt eviga (?) sökande efter den fina gråa askan vi alla söker har jag kommit till frågan om jag är för snål på startdosen, att det inte blir ordentligt snurr på elden pga liten startdos.

Nu har jag 120 gram, vad har ni andra?

Tackar på förhand!
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Startdos Ulma 2000 TCA 2?

Inlägg av FRS05 »

137,8 gram har jag just nu för att vara exakt. Ulma rekommenderar, vad jag kommer ihåg från huvudet, 120-150gram i startdos. Så du ligger onekligen i det lägre intervallet.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Startdos Ulma 2000 TCA 2?

Inlägg av Custom Sam »

Tack för info! :)

Jag drar på lite så får vi se vad som händer!
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Startdos Ulma 2000 TCA 2?

Inlägg av Eldvin »

Startdosen har inte med de att göra. Startdosen ska bara göra en liten tändbrasa. Sen får du hålla isär aska och sot. Två helt skilda saker. Förmodligen är brännaren felinställd . Du ska ha en lagom matning till en lagom paus. De är rätt svårt att gissa sig till.
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Startdos Ulma 2000 TCA 2?

Inlägg av Custom Sam »

Tack för info!

Hm, ja, skruven är inställd på de mängder som blir av att mäta upp skruven enligt instruktionen.
Det energiinnehåll som pelletsen har är satt utifrån Stora Ensos faktainfo, 4.850 Watt per kilo (eller vilken enhet det nu är, är kvar på jobbet).

Jag har satt ner matningen till 95% med det val som finns för bränslekvalitet, 1,2,3. Detta för att jag tänker mig att mindre bränsle borde ge mer andel luft.

Så mycket mer finns inte att ställa in. Det är då om jag har fel i min tanke att minska matningen, kanske höja till 3, dvs 105%?
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Startdos Ulma 2000 TCA 2?

Inlägg av peake »

Som "Eldvin" säger så skapar startdosen en liten brasa att börja med. Men den uppmätta dosen (120gr) ligger också till grund för effektberäkningen av brännaren dvs hur många kW som du får när du ställer in på och av tiden för skruvmatningen. Själv så mäter jag hur mycket skruven matar över en 10 minuter eller längre tid. Jag brukar få ca 1,3 - 1,4 kg per 10 minuter dvs ca 130-140 gram per 60 sekunder. Sedan gäller det att få tiden då skruven matar så lång att det varje gång så att det kommer någorlunda lika mängd pellets vid varje matning. Med tiden av för skruven så kan jag sedan reglera effekten till det jag önskar. Jag har en effekt runt 12,7 kW vilket för min brännare ger den kortaste arbetstiden för att värma pannan från 65 till 85 grader C. Det ger också en chokladbrun/beige färg på sotet i min brännare.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Startdos Ulma 2000 TCA 2?

Inlägg av Eldvin »

Matningen ändras inte av startdosens vikt. Men brännaren får veta vilken vikt skruven ger under en viss tid. Då räknar brännaren ut effekten beroende på drifttid och paustid.
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Startdos Ulma 2000 TCA 2?

Inlägg av peake »

Det är ju vad jag skrev !!?
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Startdos Ulma 2000 TCA 2?

Inlägg av Custom Sam »

Tack för info!

Misstänker att Eldvin tänker på kommentaren att startdosen styr effekten.

Som jag tolkar det är det omvänt, först mäta upp mängden pellets/tid, har gjort det några ggr under 10 minuter. Det varierar en del faktiskt...

Därefter vet brännaren att för att komma upp i t.ex 120 gram startdos ska skruven gå i x sekunder.

Intressant detta att du får till effekten så exakt, Peake. Kanske skiljer det på olika modeller av brännaren?
Som det är nu har jag effektläge 3 och då är det 13 kW, och något trevligare sotfärg än med 20kW, dvs läge 5.

Det är väldigt nära det du nämner med 12,7 kW, och har även läst dina inlägg om mätningar för att hitta mest effektiva läge etc så jag tänkte jag kunde testa det.

Och överhettningsskyddet löser inte heller ut som det gjorde med läge 5...

Jag har höjt dosen till 140 gram, som ni säger har det troligen marginell inverkan. Men, det har varit så att när jag haft som jag uppfattat det mindre luftmängd/ mängd pellets har det sotat mer...

Ungefär som att det bara pyr, så att säga. Har gjort ren brännaren ett par ggr, luftblåshålen till tryckluften var ihopkläggade i början, med mindre mängd pelletsmatning/tid...
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Startdos Ulma 2000 TCA 2?

Inlägg av peake »

Jag har en TCA brännare som endast har 2 lägen på fläkten. I manualen för min brännare så framhålls vikten att noggrant mäta hur mycket som skruvmatningen ger under en given tid, ex vis 10 minuter. Det är det ena, ett andra är att sota pannan och tömma asklådan. I min sista kontakt med ULMA då min kompressor slutade att fungera så framkom att ULMA ansåg att lådan skulle tömmas efter 1-1½ pall pellets. Jag kan konstatera att för att hålla min rökgas under 130 grader så måste jag sota min panna efter ca 3-4 pallar och tömma asklådan efter 2-3 pallar minst. Vad som gör att min panna fungerar bäst vid 12,7 kW är sannolikt flera olika parametrar och jag saknar kompetens att diskutera detta, jag kan bara konstatera att min brännare är effektivast vid denna effekt.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Startdos Ulma 2000 TCA 2?

Inlägg av Custom Sam »

Det där med 1-1,5 pall, dvs 850 - 1200 kg stämmer bra, det var då jag tömde lådan första gången. Då hade det börjat bli mer svart sot, tydligt.

Jag har bulkförråd så därför tittar jag på brännaren i stället, den visar ju förbrukningen enligt vad brännaren tror att den har matat, dvs tid x den faktor jag matat in.

Rökgaserna ut går nog aldrig över 100 grader... Lite lågt, men det är ju så att det är inte lika noga med pelletsrökgaser som oljerökgaser, de kräver en högre temp då den kondenserade rökgasen innehåller betydligt mer syra & skit.

Man kan inte ställa farten på fläkten, det styr den själv. Det är mängden pellets osm man får justera i stället.

Det jag inte blir klok på är att när jag minskar mängden pellets blir sotet svartare, inte grått som det borde bli. Naturligtvis ställdes brännaren in vid leverans, men det blev så där. Får nog be rörisen komma och mäta igen...
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Startdos Ulma 2000 TCA 2?

Inlägg av FRS05 »

Nej, det är ju dumt med de gamla brännarna att det inte enkelt går att ändra luften. Såg det som en fördel först för att där var en mindre sak att ändra på. Ett sätt som det går att komma runt det är att ändra skruvvinkeln lite istället. Säger inte att det är rätt men det är ett alternativ :) .
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Startdos Ulma 2000 TCA 2?

Inlägg av Custom Sam »

Modellen kanske är gammal men brännaren är ny... :)

Tack för förslaget, du menar vinkeln på skruven? Så att det är svårare för bränslet att komma igenom?

Det går att åstadkomma sammas sak med att ställa in skruvkapaciteten, så på det sättet finns det möjlighet att justera. Det är just fläkten som inte är inställbar.

Och frågan är framför allt vilket håll, mer eller mindre... Jag får testa lite till.
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Startdos Ulma 2000 TCA 2?

Inlägg av peake »

Fläkthastigheten är inte steglöst variabel men andra, utomlands, har gjort ett litet spjäll. En bit plåt som monteras framför insuget till fläkten. Plåten kan sedan skjutas/vridas så att den täcker insuget mer eller mindre. Prova och håll handen framför insuget och variera luftmängden så kan du se på fotomotståndet när det visar som mest för en given effekt.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Startdos Ulma 2000 TCA 2?

Inlägg av Stegatorparn »

En förtydligande bild på fläktspjäll. Se bara till att skruvarna inte blockerar fläkthjulet.

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar