Tryckluften läcker.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Tryckluften läcker.

Inlägg av peake »

Efter att jag bytt ut den trasiga kompressorn, motorn hade skurit på grund av oljebrist, och ersatt den med en liten kompressor från Jula (600:- 4Bar) så fungerar allt igen. Förutom att det läcker luft vid ventilen för sotning. Det verkar som om slangen sitter konstigt. Har försökt att få det tätt men lyckas ej. Någon som har någon idé om hur att göra?

Samtidigt så har jag märkt att mängden luft inte riktigt räcker till längre. Den gamla kompressorn sitter i ett slutet hölje som också fungerade som tank för tryckluften tillsammans med slangen. Den nya kompressorn har ingen tank varför jag kopplat en 1,5 liters PET-flaska på slangen som extra tank.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Tryckluften läcker.

Inlägg av FRS05 »

Gällande luftmängden så är det lätt, använd mer slang. Står till och med i instruktionsboken att man ska använda 2 spiralslangar om man vill ha mer luft.

Lite trött här men förstår inte riktigt vad du menar att det läcker. Bild?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Tryckluften läcker.

Inlägg av peake »

Läckaget uppstod då jag kapat slangen ca 1dm men inte lyckats få ett rakt snitt vilket det behövs i kopplingsdonen för att det skall vara tätt. Att använda slangen som behållare är ju naturligtvis bra ur ekonomisk synvinkel men gör också att du får ett tryckfall när luften strömmar ut i sotningsögonblicket, ju mer slang dessto mer tryckfall. En eller flera slangar måste ligga i parallell med varandra för att det skall bli någon högre kapacitet. Jag har en 1,5L pet-flaska ansluten till slangen framme vid brännaren. På så sätt får jag en kraftig luftpuff vid sotningsögonblicket. Det är en markant skillnad om jag sätter flaskan vid kompressorn.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tryckluften läcker.

Inlägg av Roli »

En grövre slang förbättrar också "puffen".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar