Dags för service-meddelande U 2000 TCA2

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Dags för service-meddelande U 2000 TCA2

Inlägg av Custom Sam »

Har fått ett meddelande om "dags för service" på brännaren, efter 3500 kg pelletseldande. (installerad förra senhösten, dvs snart ett år sedan)

Misstänker att detta är en glitch i styrprogrammet eftersom det står 683 timmar till service när jag tittar i menyn. DVs ngt tillfälligt fel som gör att meddelandet visas.

Jag kan dock inte se de servicekoder för tid etc som omnämns i manualen, vilket gör att det är svårt att bedöma om det är lång eller kort tid kvar till service.

Om det skulle vara relativt kort tid kvar är det märkligt, ett normalår har jag tidigare eldat 4 ton med min gamla Econompanna. Vad jag förstår är det väldigt lite för ett ganska stort hus byggt -72 beläget vid västkusten, dock i lä. Jag har solfångare inkopplade till ack-tanken som ger en hel del.

Servicen, någon som har koll på vad den innebär? Jag har ingen vettig Ulma-auktoriserad servicetekniker på nära håll så det blir troligen ganska dyrt att ta hit en sådan. Lång körning.

Någon som vet vad de gör med brännaren vid servicen? Brännaren ser fortfarande helt ny ut, gjorde ren den så sent som igår. Finns inga brännskador på metall etc, förbränningen är utmärkt av askfärgen att döma.

Det finns en servicekod för att komma in i serviceläge, kan tycka att sådant borde man få tillgång till, jag har ju de facto köpt brännaren, om jag väljer att utnyttja deras tekniker eller inte ska inte Ulma bestämma... Ev. garanti får jag ta smällen på i så fall, naturligtvis.

Någon som vet?

Tackar på förhand!
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Dags för service-meddelande U 2000 TCA2

Inlägg av FRS05 »

Jag hade bara skickat ett mail till Ulma och förklarat läget. Att du behöver servicekoden så du kan nollställa allt. Vet att jag har fått reda på vilka knapptryckningar som behövs till min brännare för att komma in i de mer avancerade menyerna.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Re: Dags för service-meddelande U 2000 TCA2

Inlägg av Custom Sam »

Tack för svaret!

Ja, det är ju enkelt och bra förslag du har, mina erfarenheter av Ulmagubbarna har tidigare varit utmärkta så jag testar det.

Någon som har koll på vad en sådan service egentligen innebär förutom rengöring och nollställning av serviceloggen?
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
accu
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 08 nov, 2023 22:38

Re: Dags för service-meddelande U 2000 TCA2

Inlägg av accu »

Fick du nått svar om detta ? Behöver hjälp om detta. Ulma svarar inte. Ulma Eco 2
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Dags för service-meddelande U 2000 TCA2

Inlägg av Snapphane »

En stilla fråga:
Innebär brännarens servicemeddelande att service måste göras för att driften skall kunna fortsätta?
Har garantitiden gått ut?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar