Tändelement Ulma 2000 tc

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jny72
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 04 jan, 2020 00:01

Tändelement Ulma 2000 tc

Inlägg av Jny72 »

Hur vet/ser man att tändelementet är trasigt? Har haft mycke problem med brännaren. Sista var att jag missade att pelletsen hade börjat att sjunka under matarskruven och allt hade stannat. Bränslefel på displayen. Jag passade på att rensa från spån. I med mer pellets och tryckte igång allt. Brännarens display visade Ulma 2000 TC men inget hände, pannan inga problem. Körde med slangen i hink i 10 min.
Försökte igen, inget hände. Kan det var tändelementet eller skulle brännaren ta in pellets då men inte tända?
Någon med ett bra förslag vad jag mer jag kan göra.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tändelement Ulma 2000 tc

Inlägg av Stegatorparn »

Brännaren måste få i sig pellets för att tändelementet ska få en chans att tända. Tändelementet styr inte pelletsmatningen.
Man kan kontrollmäta elementets resistans med ett universalinstrument.
Kanske något problem med temperaturgivaren, så brännaren inte får startsignal?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jny72
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 04 jan, 2020 00:01

Re: Tändelement Ulma 2000 tc

Inlägg av Jny72 »

Tack stegatorparn.
Jag har köpt nytt tändelement, säkring och det ”nya” fotomotståndet. Men måste byta plats och kabel plats mellan tändelementet och fotomotståndet och borra upp 2 st 2,5 hål och ett 18 mm. Men inte sjutton hittar jag en 18 borr för metall/plåt. Och sen behöver jag små saker som koppartrådarna går in i för att sen sätta kablarna på plats. Jag har trott att de heter kabelsko, men hittar inte de bland kabelsko. Tempgivaren bytes för inte alls länge sedan och efter det inget meddelande att den inte fungerar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tändelement Ulma 2000 tc

Inlägg av Stegatorparn »

18 mm hål kan man lösa med ett stegborr https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... at-180366/.

Behöver inte vara fel på tempgivaren. Kan vara lite kontaktproblem mellan givaren och PLC´n (styrdatorn).
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar