Programvara / Styrning..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Stenkulla
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 23 mar, 2009 12:22
Ort: Bollebygd

Programvara / Styrning..

Inlägg av Stenkulla »

Hej..

Jag har själv en RB monterad på en Aquator 310 med dubbla termostater för att få lite mer gångtid (hysteres)..
I mitt arbete syslar jag lite med liknande PLC som styr RB, så jag funderar på hur man skulle kunna förbättra programvaran och vilka funktioner man skule kunna lägga till...

Hade en tanke på en utegivare (termostat) som skulle styra när man skulle ha underhållsfyren på..

Någon som har några fler ideér om funktioner i programvaran... :roll:

MVH // Anders C
Nybörjare...

PACO Aquator 310, Roslagsbrännare Villa Alt 2 med dubbla termostater (hemmabygge), Termomatik CJB automatisk shuntautomatik, hus från -23 ca 100m2 med kakelugn. Förbrukning på ca 4 ton / år.. Kör på Vida pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det finns ett annat sätt att styra UH-eldninge på:
Tiden mellan senaste stopp och nästa start.
Är den kortare än X är det dags att slå på UH, är den längre än X är det dags att slå av. Detta sätt sparar en extern sensor och fungerar oavsett pannstorlek osv.

Detta sätt används redan på minst en pelletsbrännare vet jag och det fungerar bra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Stenkulla
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 23 mar, 2009 12:22
Ort: Bollebygd

Inlägg av Stenkulla »

Mycket bra idé, hoppas jag kan få fler sådana.. Någon mer som har ideér??

MVH // Anders C
Nybörjare...

PACO Aquator 310, Roslagsbrännare Villa Alt 2 med dubbla termostater (hemmabygge), Termomatik CJB automatisk shuntautomatik, hus från -23 ca 100m2 med kakelugn. Förbrukning på ca 4 ton / år.. Kör på Vida pellets.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

En särskild utgång på brännaren som är aktiv när brännaren är igång skulle nog vara bra för framtida tillbehör.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stenkulla
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 23 mar, 2009 12:22
Ort: Bollebygd

Inlägg av Stenkulla »

Ingen mer som kommit på någon ide om styrning eller programvaran...
Man kanske kan "låna" lite ideér av andra tillverkare..

MVH // Anders C
Nybörjare...

PACO Aquator 310, Roslagsbrännare Villa Alt 2 med dubbla termostater (hemmabygge), Termomatik CJB automatisk shuntautomatik, hus från -23 ca 100m2 med kakelugn. Förbrukning på ca 4 ton / år.. Kör på Vida pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Brännaren är ju så enkel så att det är svårt att stoppa i några nya funktioner utan att hänga på mera givare.

Det enda som jag saknar är lite statistik, antal starter och total drifttid osv, är rätt användbart.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Stenkulla
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 23 mar, 2009 12:22
Ort: Bollebygd

Inlägg av Stenkulla »

Jo, lite statestik hade suttit fint, är osäker om det går att få i denna plc, men man kan ju alltid bygga ett nytt program i en plc som klarar att lagra data...
Funderar även på (som nämts tidigare i denna tråd) att kunna få underhållsfyren att gå på av sig själv vid täta starter, eller nått liknande...

MVH // Anders C
Nybörjare...

PACO Aquator 310, Roslagsbrännare Villa Alt 2 med dubbla termostater (hemmabygge), Termomatik CJB automatisk shuntautomatik, hus från -23 ca 100m2 med kakelugn. Förbrukning på ca 4 ton / år.. Kör på Vida pellets.
Skriv svar