elschema

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
svinevik
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 22 nov, 2004 00:02

elschema

Inlägg av svinevik »

"Bosse" vägrar blankt att lämna ut wiring diagr. Andra fabr. presenterar sina scheman via hemsidan.

Jag kopplade loss för att ta kabeln genom väggen
Antecknade trådnumren först.
Blev lite osäker och bad om ett litet schema.

Utgångarnas funktion fick jag. Men var resten av snörena låg var hemligt.
Farsartat! :twisted: :twisted:
Så frågan som behöver svaras på är: vad ligger på ingångarna?
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag har en gammal brännare så det är inte säkert att det är samma så det är ingen idé att jag säger något om dom, men det är ju rätt enkelt att ta reda på, tryck ESCAPE när PLC'n står i uppstartläget, eller om du visar något värde så tryck 2 ggr på ESCAPE, då får du upp status på alla ingångarna "I:" blädda med pil vänster/höger för att se utgångar "Q" och interna variabler m.m.

Sen är det bara att titta där när brännaren startar, jag har för mig att jag har drifttermostaten på 1, termostaten i fallröret på 2, och flamskyddet (45 graders termostaten) på 4.

Om jag minns rätt alltså, det är inte säkert att termostaten i fallröret går till någon ingång, den kanske fimpar spänningen direkt, jag är lite osäker där.

Dom har ju haft problem med piratkopior på brännaren så det kan ju tänkas att han inte vill lämna ut det på grund av sådana problem.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Stenkulla
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 23 mar, 2009 12:22
Ort: Bollebygd

Inlägg av Stenkulla »

Man behöver inte vara något proffs för att lista ut hur det är kopplat, vill någon piratkopiera så fixar dom det utan elschema...
Jag skulle själv kunna bygga programet till PLC:n...
Någon som vet om PLC:n är låst med kod eller liknande???

MVH // Anders C
Nybörjare...

PACO Aquator 310, Roslagsbrännare Villa Alt 2 med dubbla termostater (hemmabygge), Termomatik CJB automatisk shuntautomatik, hus från -23 ca 100m2 med kakelugn. Förbrukning på ca 4 ton / år.. Kör på Vida pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det inser säkert dom också, men bara för det så vill dom väl inte underlätta ännu mer för folk antar jag, ja, PLC'n är lösenordsskyddad.

Och även där så är anledningen samma, om man lämnade ut programmet åt alla håll så vet man hur det slutar, någon klagar på att deras hus brann upp och att det var brännarens fel och sen visar det sig att personen i fråga har pillat på brännarens program och ställt till det, vilket man kan ha förståelse för, bortsett från upphovsrättskydd osv.

Så om du ska pilla med det föreslår jag att du låter RB's program vara, och smäller ihop ett eget program istället så slipper du krångel, och eftersom det är enkelt att se hur allting är kopplat så är ju inte elschemat något problem heller, alla problem lösta.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar