CTC1100 och Roslagsbrännaren, rökgastemp.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
thomasa
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 sep, 2010 08:05
Ort: Uppsala
Kontakt:

CTC1100 och Roslagsbrännaren, rökgastemp.

Inlägg av thomasa »

Hej! Har just monterat en Roslagsbrännaren på min CTC1100 och allt verkar fungera. Nu återstår att begripa sig på inställning/optimering. Tips o råd mottages tacksamt :-)

En direkt fråga: Var monterar man rökgastermometer på CTC1100? Jag har motdragslucka men vad jag kan förstå inget skorstensspjäll.

Thomas
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Strax innan dragregulatorn om det går. vad det gäller optimering så är det bara att följa instruktionerna fast dessutom hålla koll på att du har vettig rökgastemp också givetvis, vilken brännare har du, är det med fast termostat eller med ställbar hysteres ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Rökgas termometer

Inlägg av bergatorparen »

Det lämpligaste stället är på den rökstos som kommer upp från pannan. Borra ett hål som är lite mindre än den gängade delen av nippeln på termometern, dra sedan gängor. Passa bara på att borra tillräckligt högt upp så att "klockan" på termometern inte tar i plåten på pannan.

Jag minns tyvärr inte borr diameter eller vad det är för gängor, men det klurar du nog ut :wink:

Roslagsbrännaren är ju en brännare som är gjord för enkelt handhavande. Det ända du måste se till, är att använda en tillräckligt bred hysteres (i pelletssammanhang betyder det kopplingsdifferens), så att brännaren inte kör igång varje gång du tar ut den minsta lilla mängd tappvarmvatten, samt att den får så lång gångtid som möjlig i syfte att uppnå högsta verkningsgrad. Välj lägsta brännareffekt som kan tillgodose ditt hushålls behov av varmvatten och uppvärming.

CTC 1100 har inte skorstenspjäll - och inte efterförljaren 1200 hellre beroende på att moderna olje och pelletsbrännare som regel inte släpper genom så mycket luft vid stillastånd att det kylar pannan.

Annars kan jag rekommendera tråden: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5900

som dryftar olika aspekt kring injustering/optimering - i en absolut krissituation.

Lycka till med brännaren och värmen under kommande vintrar :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
thomasa
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 sep, 2010 08:05
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rökgas termometer

Inlägg av thomasa »

Det ända du måste se till, är att använda en tillräckligt bred hysteres (i pelletssammanhang betyder det kopplingsdifferens), så att brännaren inte kör igång varje gång du tar ut den minsta lilla mängd tappvarmvatten,

Tack för tipsen alla!!

Det är väl detta med hysteresen jag funderar på då. Nu är det snarare motsatt situation. Vi tar tappvatten, dusch e dyl, panntemp sjunker och så tar det 10 min innan brännaren går igång igen. Man skulle vilja att den går igång innan det blir totalt kallvatten.

Thomas
thomasa
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 sep, 2010 08:05
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av thomasa »

är det med fast termostat eller med ställbar hysteres ?[/quote]

Ingen aning faktiskt. Lärde mig just vad hysteres är. RB Easy heter brännaren -- den enklaste av dem.
T
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Här står det att det är ställbar hysteres.
http://www.vga.nu/se/art/rb-easy-15-kw.php
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det tar ungefär 10 minuter att få igång brännaren och om du har liten vattenvolym i pannan (och det har du ju) så blir det en liten nackdel men det är inte så mycket du kan göra åt det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

CTC 1100 pannan rymmer runt 140+ liter vatten, och med plattvärmeväxlare så kyls det snabbt. Nibe kanske har en lösning. Denna lösning kostar skjortan och halva garderoben, men man slipper bli :twisted: varje gång man behöver lite extra varmvatten. Jag funderar på att skaffa en sådan själv så snart plånboken och bankkontot medger det :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Man kan koppla till en liten "tekniktank" och på det vis öka på pannans volym, jag har t.o.m. funderat på att ha en "jag ska snart duscha"-knapp som sedan skulle kolla temperaturen och slå på när det behövdes.

Men det var i början, nu vet jag att min pannas volym är stor nog och att det därför inte behövs.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
thomasa
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 sep, 2010 08:05
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av thomasa »

Ooops... svart rök ur skorstenen, värmesäkringen löste ut och luckan i fallröret inte öppen vid drift. Kan det bero på att jag satte i de 2 sista turbulatorerna av 6 igen?

Thomas
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

ja
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
thomasa
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 sep, 2010 08:05
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av thomasa »

Börjar begripa det här nu. Kör med 5 turbulatorer (en urplockad) och rökgastemp är lite över 200 grader, vilket jag fått veta är lite högt. Ska visst vara högst 180 grader. Att minska tiden överst på B6 är ju möjligt, men inte att rekommendera med tanke på att det blir kallare ute snart. Så nu ska jag såga itu en turbulator och försöka med 4 1/2.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Är väl synd att såga sönder en utmärkt effektiv panna bara för att brännaren går med för hög effekt.
Går det inte att göra som på TB-Mini och Iwabo dvs. vrida igen spjället på brännarfläkten? För att gå ned på lägre effekt behöver brännaren lämna mindre luft.
Prova och mät upp effekten som brännaren går med nu. Min erfarenhet är att 12 kW är det högsta man kan köra på i en liten oljepanna utan att börja såga och demolera och förstöra verkningsgraden.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Gör som Torsten säger, minska effekten på brännaren, dvs minska matningen! Det mest ekonomiska är att köra brännaren på så låg effekt som möjligt utifrån det effektbehov huset behöver.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Alltså jag kör så lågt det går på B6 utan att brännaren slockar (1.3s) och det använder jag året om, jag får höja till 1.4 om det blir under -20 grader i och för sig så sänk du B6 om du känner för det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar