Roslagsbrännaren Villa Max

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
2much4me
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 jan, 2008 22:20
Ort: Falun

Roslagsbrännaren Villa Max

Inlägg av 2much4me »

Lite info om mina inställningar, inget facit men testade under lång tid och i samråd med RB- support.

Jag har en Eryl tub 2 från -96 med 10 meter rostfri slang, monterad med motdragslucka för konstant drag.

Startdosen är oförändrad (3,8 sek).
Inga skador på något och fint sot i pannan och en rökgastemperatur på ca 150 grader nysotad.

Startdosen är original, periodisk matning på 1,8 sek. Eftergång på fläkten på 4 min.

Låga får jag efter 8 min o 50 sek vid riktigt kall panna (8mm StoraEnso pellets, kortare tändtid med Telge 6mm, jag har dock företagsrabbat på SE-pelletsen som dessutom funkar mkt bra).

Tändspiralen slår av vid 11 min. Styr numera brännaren med MDT-1000 panntermostat med justerbar hysteres på max 12 grader vilket jag använder för att få långa gångtider.

De problem jag har att Roslagsbrännaren i mina ögon äter tändelement. Jag gör av med minst två stycken per år. Den Iwabo:n jag hade tidigare körde jag i 8 år på samma.
Nu har jag fått en ny PLC från tillverkaren då första styrkontaktorn har slutat fungera (det finns en i backup i PLC:n), jag har även beställt en extern kontaktor som klarar högre belastning).

Jag fick även med en extra tändspiral med PLC:n då de påstår att de nya ska vara bättre.

Brännaren är lättskruvad och supportavdelningen är trevlig och tillmötesgående.

Förändringar jag hade önskat för perfekt brännare:

Justerbar hysteres på riktigt (endast en variabel fördröjning till tillslag).

Ett tändelement som håller länge.

En riktig flamvakt då den som finns endast känner av temperaturen hos brännaren och inte indikerar låga. (Inga problem med flamvakten på Iwabo:n trots att det ska vara ett vanligt problem enligt RB- support).
Eryl Tub2 -96.
7½ år med Iwabo villa S.
Numera Roslagsbrännare Villamax.
Danfoss ECL9324 shuntstyrning.
9m 100mm syrafast slang i skorsten med motdragslucka.
Altbergs askfälla och Tigex 25.
Mvh Martin Steen
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Mitt tändelement är inne på 4:e året och funkar ännu klockrent, dom som haft problem med trasiga tändelement vad jag vet är dom som kört med den gamla termostaten (5 grader eller så) på vintern utan underhållseld, gör man det så håller det inte länge.

Och mitt tändelement är som sagt var den gamla 850W modellen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
2much4me
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 jan, 2008 22:20
Ort: Falun

Inlägg av 2much4me »

Har de en annan termostat nu?
Den följde med brännaren har nog en hysteres på 5 grader, den har jag använt i ett par år med en fördröjning på 30 min under den tid som jag endast värmer varmvatten. Nu har jag kopplat in min termostat med justerbar hysteres (12 grader) och hoppas på att detta ska förlänga livslängden på tändelementet.

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Eryl Tub2 -96.
7½ år med Iwabo villa S.
Numera Roslagsbrännare Villamax.
Danfoss ECL9324 shuntstyrning.
9m 100mm syrafast slang i skorsten med motdragslucka.
Altbergs askfälla och Tigex 25.
Mvh Martin Steen
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Jag kör med ca 5h fördröjning på sommaren när endast tappvarmvatten används.

Nu har jag 2h fördröjning men detta måste justeras allt eftersom det blir kallare.

Jag har gjort av med nästan ett tändelement per år men då kör jag som sagt även pellets sommartid.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jo men det gör jag också, jag har inget annat än pellets, har inte ens elpatroner och är som sagt var inne på 4:e året, så lite skumt tycker jag det är att dom bara skulle hålla ett år.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar