Installation av Roslagsbrännare på CTC 265B

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Tocken
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 16:19
Ort: Enköping

Inlägg av Tocken »

Jag tyckte också i början att det tog lång tid innan pannan började ta till sig värmen.
Efter justering av skruvens lutning samt lite pillrande på parametrarna i PLC'n så blev det dock bättre.

Några funderingar:
- Rökgastemperatur?
- Sitter det en baffelplåt i pannan mellan olje- och ved-delen?
(den behövs för att vinkla rökgaserna nedåt, annars försvinner en stor del av energin upp till kråkorna).:shock:
- Har du mätt upp driftdoseringen (dl/tim)?
- Har du tillgång till RB's bruksanvisning till brännaren (PLC-parametrar, grovinställning av brännare)?

Många frågor, men med 45° panntemp så blir det snålt med värme i huset :ncool:
CTC 265B '78 med RB Villa Alt2 '06, Tigex 25, 112+112 m².
Keddyinsats i gillestugans öppna spis som stöd och mys.
Ena dotterns hus: CTC 1200 Family med Baxi Eurofire HSPB20.
designadinblogg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 12:55
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av designadinblogg »

Har åkt på ett nytt problem under natten.
När jag kom ut imorse, så hade brännaren stannat, och det var fullt med pellets i matarröret från skruven, dvs pellets hade fastnat.
Jag satte igång brännaren igen, och lät den elda upp de pellets som fanns i röret, sen satte jag igång skruven igen, men då kom problemet som jag inte blir klok på: Skruven stänger inte av, utan står bara och matar hela tiden.

Kan det vara så att PLC har kraschat på nåt sätt?

När det gäller frågorna som Tocken hade, så måste jag ta reda på lite om det.
Ska kolla baffeln, om jag kan förstå vad det är för nåt. Ska den synas på oljedelen, eller på veddelen?
Rökgasmätare har jag inte, men man kanske borde skaffa sig en?
Hur mäter jag driftdoseringen?
Tyvärr har jag ingen bruksanvisning, och som jag har förstått det så måste jag skicka in brännaren för att få möjlighet att ställa in parametrar, för det finns inte någon digital display på denna.

Har tyvärr insett att jag gjort ett dåligt köp, men nu är det gjort och man får stå sitt kast. :roll:
-CTC 265B -73
-Roslagsbrännaren - 03
-Mafa veckoförråd
-170kvm med kulvert från garage, vattenburen golvvärme nästan överallt. Kåken är från 1930.
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Det är inte så att pelletsen bildar valv i fallröret. Dvs att externskruven matar på för mkt pellets åt gången. Jag har detta problem på min brännare. Brännaren tror att det saknas pellets och skruvar på än mer. Till sist blir det totalstopp.

Du kan ju prova att sänka frammatningen från externskruven och se vad som händer.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
designadinblogg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 12:55
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av designadinblogg »

Snackade med Bosse idag, och han tror att det är något relä/säkring som har gått och att det är därför den fortsätter att mata.
Dock något som man måste skicka iväg brännaren för att åtgärda, och då kommer vi med all sannolikhet göra så att vi låter dem uppgradera allt på den, om det inte kostar på tok för mycket.

Har ju insett att brännaren borde haft digital display och så... vilket denna inte har.
-CTC 265B -73
-Roslagsbrännaren - 03
-Mafa veckoförråd
-170kvm med kulvert från garage, vattenburen golvvärme nästan överallt. Kåken är från 1930.
Användarens profilbild
Tocken
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 16:19
Ort: Enköping

Inlägg av Tocken »

designadinblogg: Nejdå, jag tror inte du gjort ett dåligt köp. Själva brännaren är i mitt tycke driftsäker, då den bara (förutom fläkten) har en rörlig del: luckan i fallröret.
Däremot har man i tidigare versioner haft en del problem med styrsystemet till brännaren (se nedan).

PLC'n sitter i den vita plastlådan (har den ingen display?). :scratch:

Tidigare versioner av RB använde PLC'ns utgång till att driva skruvmotorn direkt. Då fick man problem med brända och "klibbande" relän (inuti PLC'n), så istället flyttade man ut problemet till ett externt relä som man lätt kan byta ut själv när det börjar krångla. :D

När relät släpper efter varje matning och skruvmotorn stannar, så skickas en hög spänningsspik tillbaka från motorn och detta gör att det ibland kan gnistra i relät när det släpper - vilket efter ett tag gör att relät sotar igen (skruven vägrar att gå) eller fastnar, "klibbar" (skruven slutar inte att gå). :shock:

På senare versioner av RB så har man monterat en "gnistsläckare" (elektrisk komponent) som ökar livslängden på det externa reläet.

Baffelplåt: Om man öppnar övre luckan i ved-delen så bör det sitta en kraftig plåt till höger, där rökgaserna kommer ut från olje-delen, denna plåt hänger (i min panna iallafall) på två "krokar" vilket gör den lätt att lyfta ut och rengöra vid min veckovisa sotning.

Driftdoseringen: När brännaren går så kan man lyfta av slangen och låta pelletsen falla ned i en tom hink under en uppmätt tidsperiod (typ 10 minuter). Under tiden så kan man ha en annan bytta med pellets som man för hand pytsar i till brännaren (ungefär den mängd pellets som kommer vid varje matningscykel). När tio minuter gått så sätter man tillbaka slangen på brännaren, häller upp pelletsen från mäthinken på en våg och kollar vikten. Multiplicera sedan vikten med 6 så får du den mängd som normalt matas till brännaren under en timma.

Rökgastermometer: Mycket bra hjälpmedel vid injustering av brännaren, samt att man ser när det börjar bli dags att sota ur pannan. Termometern bör sitta monterad där rökgaserna kommer ut från pannan (före en eventuell draglucka).

Hoppas du får igång brännaren - Håll oss gärna uppdaterade på hur det går.
CTC 265B '78 med RB Villa Alt2 '06, Tigex 25, 112+112 m².
Keddyinsats i gillestugans öppna spis som stöd och mys.
Ena dotterns hus: CTC 1200 Family med Baxi Eurofire HSPB20.
designadinblogg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 12:55
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av designadinblogg »

Tack för ett utförligt svar Tocken!

Väntar på att få tillbaka min brännare från RB som har uppgraderat den, så att jag får en brännare i så gott som nytt skick.

Jag återkommer när jag har installerat allt igen och testkört. Ska bli intressant att kunna se om man kan få ner förbrukningen från 7 säckar på ett dygn från första dygnet... :roll:
-CTC 265B -73
-Roslagsbrännaren - 03
-Mafa veckoförråd
-170kvm med kulvert från garage, vattenburen golvvärme nästan överallt. Kåken är från 1930.
designadinblogg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 12:55
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av designadinblogg »

Okej, nu har jag äntligen fått tillbaka min brännare från RB. Stort credd till dem för snabb uppgradering och leverans. Får se vad kostnaden hamnar på dock, men lär inte vara så farligt.

Men, nu när jag har kört brännaren över natten, har jag upptäckt att det går åt bra mycket pellar.

Kikade lite i pannan för att se om det fanns nån oljebaffel, men den var som bortblåst, vilket gör att all värme förmodligen drar ut väldigt snabbt i skorstenen.

Var får man tag i en baffel, och hur ser den ut? Är det något man kan tillverka själv kanske?
-CTC 265B -73
-Roslagsbrännaren - 03
-Mafa veckoförråd
-170kvm med kulvert från garage, vattenburen golvvärme nästan överallt. Kåken är från 1930.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Baffelplåten (eg. en vinkel) sitter i veddelen, den sitter på ett par pinnar precis framför utloppet från oljadelen och vinklar rökgasen neråt.

Det är en gjutjärnsgrej (iaf. i min panna).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Tocken
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 16:19
Ort: Enköping

Inlägg av Tocken »

Så här sitter baffelplåten i min panna, till höger framför kanalen från olje-delen (ja ja.. jag ska sota pannan ikväll :oops: ):

Bild

Plockade ut baffeln och tog några snabba bilder (fick skynda mig för brännaren höll precis på att starta upp):

(framsidan)
Bild

(baksidan, sedd uppifrån)
Bild

(baksidan, sedd nerifrån)
Bild

På dom sista bilderna kan man se de två klackar som fungerar som upphängningsanordning i pannan.

Om jag hade mer tid över så skulle jag försöka skarva på en plåt på baffeln som tvingar ner rökgaserna längre ner i ved-delen....
CTC 265B '78 med RB Villa Alt2 '06, Tigex 25, 112+112 m².
Keddyinsats i gillestugans öppna spis som stöd och mys.
Ena dotterns hus: CTC 1200 Family med Baxi Eurofire HSPB20.
designadinblogg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 12:55
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av designadinblogg »

Kanon, tack för bilderna!

Nån sådan finns inte i min panna iaf, vilket säkert kan vara en anledning till att jag inte får upp värmen i pannan ordentligt.

Dock saknar jag ytterligare en sak, nämligen en manual till min brännare. Jag har ingen som helst aning om hur jag ska ställa in PLC'n. Kan inte ens ställa in datum och klockslag. :roll:

Ingen som har koll på om det finns att ladda ner på nätet?
Har tänkt att jag ska ringa till RB och be dem skicka en till mig.
-CTC 265B -73
-Roslagsbrännaren - 03
-Mafa veckoförråd
-170kvm med kulvert från garage, vattenburen golvvärme nästan överallt. Kåken är från 1930.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Nä, där finns ingenting att ladda ner, dom har den snikigaste hemsidan den sidan om ekvatorn, men ring så skickar dom säkert en till dig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

designadinblogg skrev:Nån sådan finns inte i min panna iaf, vilket säkert kan vara en anledning till att jag inte får upp värmen i pannan ordentligt.
En baffel till CTC 265 finns att erhålla från Maniarmatur.se
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Tocken
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 16:19
Ort: Enköping

Inlägg av Tocken »

bergatorparen skrev: En baffel till CTC 265 finns att erhålla från Maniarmatur.se
Av bilden att döma så är det en helt annan typ av baffel, kanske till vedeldning (eftersom det står "Baffelplåt Ved")?


designadinblogg: Du kanske kan övertala denhär personen att sälja sin baffel till dig för en billig peng?
CTC 265B '78 med RB Villa Alt2 '06, Tigex 25, 112+112 m².
Keddyinsats i gillestugans öppna spis som stöd och mys.
Ena dotterns hus: CTC 1200 Family med Baxi Eurofire HSPB20.
designadinblogg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 12:55
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av designadinblogg »

Ja det såg ut att vara en plåt för veddelen.
Dock hade den en annan som stod att den var för olja, men jag är inte säker på om den är rätt.

Baffel för olja

Kan det vara rätt?
-CTC 265B -73
-Roslagsbrännaren - 03
-Mafa veckoförråd
-170kvm med kulvert från garage, vattenburen golvvärme nästan överallt. Kåken är från 1930.
Skriv svar