Trebema V30 + RB Easy tank

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
h_z
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 17:08

Trebema V30 + RB Easy tank

Inlägg av h_z »

Köpte precis en begagnad Easy tank (1 år gammal).
Har monterat denna i övre luckan på min Trebema V30, enligt samtal med Kalmarpannan så skall den vara där.

Har 2 st 500l tankar, men den ena är "avstängd.
Har en laddomat mellan pannan och tankarna.

Har försökt att få lite fart på brännaren utan ett gott resultat.
Har testat olika matningstider, från 2,2-4,8 sek.

Ger ingen större skillnad för mig. Problemet är att efter ca 2 timmar kommer panntempen upp runt 60 grader, då börjar laddomaten att cirkulera vattnet i pannan om jag förstått det rätt. Den slår av vid ca 55 grader. Tankarna börjar ju inte laddas förrän ca 80 grader. Dit kommer jag aldrig som det är just nu. Så fort den kommer till 60 grader som börjar ju vattnet att cirkulera, och då sjunker tempen ner till 50-55 grader för att börja försöka att jobba upp tempen igen.

Plåten för fläkten, ska den vara helt öppen så att säga?

Lågan skall vara 10-20 cm lång står det, menas det att den skall vara 10-20 cm utanför, alltså efter där brännaren slutar?
Har haft kontakt med supporten, de har varit väldigt hjälpsamma osv. men vi har inte lyckats lösa mitt problem än. Men ska ikväll testa att montera brännaren i den övre luckan.

Är det några andra inställningar man ska ändra på?
Tips?
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Vad är det för max effekt på pannan ?

Med en matning på uppåt 4 sekunder så plockar du ju ut en rätt våldsam effekt från brännaren vilket borde räcka till, men nu har jag ingen aning om vad det är för panna du har, är det mycket vatten i pannan ?

Var tar värmen vägen, har du koll på rökgastempen ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
h_z
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 17:08

Inlägg av h_z »

micke_932 skrev:Vad är det för max effekt på pannan ?

Med en matning på uppåt 4 sekunder så plockar du ju ut en rätt våldsam effekt från brännaren vilket borde räcka till, men nu har jag ingen aning om vad det är för panna du har, är det mycket vatten i pannan ?

Var tar värmen vägen, har du koll på rökgastempen ?
Max effekten är 30 Kw,
I själva pannan vet jag ej vatten volymen, men den är kopplad till tankarna enligt ovan.

Nutestade jag igår att montera brännaren i nedre luckan, justera vinkeln på matningsskruven samt så öppnade jag lite till vid fläkten och även vände på askningsplåten.
Vilket håll ska den sitta åt.
För det var efter att jag öppnat till fläkten och sedan vänt den plåten så flärpen pekar framåt som jag fick fjutt på brännaren.
Ändrade matningen så nu låg den på ca 2,3 sek.

Orkade ladda ena tanken men det tog fram till ca 0430 på morgonen från att ha gått sedan ca 22.
Är det normalt?
Eller ska jag öka effekten?
Matsm
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 04 okt, 2009 14:27
Ort: Laholm

Inlägg av Matsm »

Har det blivit någon lösning på problemet? Som jag ser det så är det rökgastempen som är det mått som säger var värmen tar vägen=förlusterna. 150-200gr kan man kanske ha som riktvärde vid utgång panna.
Om man ökar B6 som du anger till 4sek så borde rökgastempen öka tydligt, under förutsättning att draget igenom pannan är tillräckligt, tilluften till pannrummet tillräckligt, mer bränsle+mer luft=större låga.
Så är pannan ren, draget tillräckligt så borde pannan ta upp värmen.
Går det att se lågan så kan man också se resultatet av ändrad bränslemängd.
Norah 1600 panna med Roslagsbrännare dockad till Nibe EVC 190c2 elpanna.
h_z
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 17:08

Inlägg av h_z »

Jo, har kört under övervakning nu under helgerna.
Hade ett stop i skruven som gjorde att den inte matade ur något. Måste ha satt sig lite pellets på tvären längst upp i skruven precis vid utkastet, fick ta en skruvmejsel och pilla bort det.
Men nu har jag fått ner fram matningen till 1,6 sek och det tycker jag funkar bra.
Samt justerat termostaterna så jag tycker det rockar på rätt fint nu.

Lågan ser gul och fin.

Har ej fått min rökgas termometer på plats än så jag har ej kolla på dem än.
muffin1
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 30 dec, 2010 08:38

Inlägg av muffin1 »

Har själv en calmarpanna den stora v65 med tre tankar a750l. Funderar på att stödja upp med en roslagsbrännare typ easy tank. Funkar den verkligen bäst i den nedre luckan?
Jag har en lucka på sidan (uppe).
Undrar om jag behöver en brännare på 50kw?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det är bättre om brännaren är lite för stor, än för liten. Jag skulle nog till den pannan skaffad en 50 kW brännare. Sedan är det bara att välja in den effekt som ger bäst resultat. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
h_z
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 17:08

Inlägg av h_z »

Har nu monterat brännaren i övre luckan igen och får faktiskt en högre temp mycket snabbare till laddningen av laddomaten.
Så det känns som att den får sitta kvar där.
Skriv svar