HJÄLP! Roslagsbrännare som krånglar...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Puckelsnook
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 18 sep, 2011 21:45
Ort: Norduppland

HJÄLP! Roslagsbrännare som krånglar...

Inlägg av Puckelsnook »

Fläkten vill inte blåsa i min Roslagsbrännare, och det börjar bli kallt!

Var borta över fredag kväll och natt och när vi kom hem hade brännaren lagt ned. Prövade att starta om den och skruven började mata in pellets som vanligt och elementet började värma upp. Timmen senare gick jag ned och det brann i brännaren, men matarslangen var halvägs fullproppad med pellets. Rensade bort överflödig pellets och efter att brännaren fått svalna försökte jag igen efter att ha återställt överhettningsskyddet på "matarröret" under kåpan. Utan fläkt blir brännaren uppenbarligen våldsamt varm...

Skruven matar in pellets och elementet värmer upp, men fläkten startar inte. Med regelbundna intervall matar skruven in, men ingen fläkt. Har vaktat pannan uppemot timmen och sett till att den inte blir fullproppad. Det brinner, men fläkten vaknar inte.

Är på gång att byta ut brännare och panna mot en Biomatic 20+, men tills den kommer behöver denna funka... Finns det någon vänlig själv där ute som har en aning om vad jag kan göra!

Förresten, hade tänkt sälja brännaren styrning, förråd och matning när nya pannan kommit - någon intresserad? :D
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: HJÄLP! Roslagsbrännare som krånglar...

Inlägg av Icecap »

Utan att fläkten kör kan inget fungera! Den måste köra för att brännaren ska kunde fungera!

Har du testat att rulla den för hand? Går den lätt? Om den rullar vidare en kort stund efter en knuff är det inget trasigt lager.

Har du kollat alla evt. säkringar? Har du mätt spänning till fläkten?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Puckelsnook
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 18 sep, 2011 21:45
Ort: Norduppland

Re: HJÄLP! Roslagsbrännare som krånglar...

Inlägg av Puckelsnook »

Jodå, den rullar fint, kan till och med blåsa igång den så något vajsing med lager, eller skräp i fläkten verkar det inte vara. Det där med el är inte min starka sida så det håller jag mig från, men alla säkringar i elskåpet är som de ska vara. Om det finns säkringar i själva styrningen till brännaren vet jag inte... Någon spänning till fläkten vet jag inte om jag har, och prylar för att mäta spänningen vet jag att jag inte har.

Finns det säkringar på styrningen/brännaren?

Med hjälp av husets förre ägare har jag sparkat igång pannan med ved. Förra ägaren har aldrig gjort det, men pannan är gjord för att kunna köras med ved i alla fall och gubben visste hur man skulle göra. Kommer upp i typ 60 grader efter tre lass och det räcker för att få upp värmen i kåken och kunna ta en dusch.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: HJÄLP! Roslagsbrännare som krånglar...

Inlägg av bergatorparen »

Försök mejla eller ring support hos Roslagsbrännaren i morgon. http://roslagsbrannaren.se/
Ny fläkt går på 750 kronor, men först bör du få hjälp att leta reda på om det är vid fläkten som skon trycker, så att säga - och skall du byta anläggning, så kanske är det lika bra att fortsätta elda ved tills att arbetet med nya anläggningen kommer i gång?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Puckelsnook
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 18 sep, 2011 21:45
Ort: Norduppland

Re: HJÄLP! Roslagsbrännare som krånglar...

Inlägg av Puckelsnook »

Jodå, är på gång att ringa Roslagsnissarna imorgon så fort det bara går, så får vi se vad de säger!

Sitter lyckligtvis inte i sjön då vi kan elda med ved, men tycker det går åt vådliga mängder ved för lite värme. Tre lass för 55 C. Om jag behöver vänta en månad på ny panna blir det nog dyrare med ved än att fixa fläkten (om det är den som gått och dött...). Vill bara att det ska funka!

Intressant att nämna var att brännaren var på service för 6 veckor sedan... :o
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: HJÄLP! Roslagsbrännare som krånglar...

Inlägg av micke_932 »

Utan att mäta är det inte lätt att veta vad som är fel.

Antingen är fläkten kass, eller så har reläet pajat i PLC'n. det finns ingen säkring för fläkten, om någon säkring pajat så skulle mer än fläkten lagt av.

Man kan ju även tänka sig att någon slarvat med kablage vid service så att någon sladd inte sitter som den ska i plintarna, med brännaren avstängd kan du ju dra lite lätt i alla sladdarna och känna så ingen sitter löst, om jag inte minns fel så är utgång 2 till fläkten.

Absolut enklast är ju att leta upp någon som har en multimeter och som kan använda den och mäta om det finns spänning på fläkten, då får du snabbt veta om det är fläkten eller något annat som är trasigt.

Utan att mäta lär supporten på RB inte kunna hjälpa dig heller.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Puckelsnook
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 18 sep, 2011 21:45
Ort: Norduppland

Re: HJÄLP! Roslagsbrännare som krånglar...

Inlägg av Puckelsnook »

Pratade med Roslagsbrännar-nissarna och fick som svar att det enda är att ta bort ALLT och köra det till Östhammar för genomgång och ev. byte av fläkt. Inga kablar satt lösa. Ringde då istället in elektriker som kom och felsökte lite och jag har spänning till fläkten utan att den går. Det verkar alltså vara fläkten som dött...

Har besök i eftermiddag av herrn som ska installera nya pannan så jag får höra vad det är för leveranstid på den innan jag bestämmer mig för att byta fläkt eller köra med ved tills nya pannan kommer.
Nu kan jag i alla fall bara skruva ur fläkten om jag vill och byta ut den mot en ny. Det fixar jag i alla fall när jag kan titta på hur kablarna sitter på nuvarande fläkt.
Puckelsnook
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 18 sep, 2011 21:45
Ort: Norduppland

Re: HJÄLP! Roslagsbrännare som krånglar...

Inlägg av Puckelsnook »

Det var fläkten som hade dött. Prövade att byta kondensatorn först, men utan förändring. Plockade sedan in en ny fläkt istället för den gamla och vips blev det fart i maskineriet. Håller tummarna för att grejerna håller i tre veckor till innan nya pannan kommer på plats... :wink:

Kan passa på att kommentera mina erfarenheter av supporten på Roslagsbrännaren. Tråkigt att de inte kan åka ut och hjälpa till när man ändå bor under timmen bort, men i övrigt när man väl fått tag i dem har jag alltid blivit vänligt bemött.

I fredags åkte jag upp och hämtade ny kondensator och fläkt. När jag fått grejerna ville jag betala, men fick inte eftersom: "Du vet ju inte vad felet är!" Fick ta med mig ny fläkt och kondensator med instruktionen att koppla in dem och prova för att sedan komma förbi vid tillfälle och betala, eller lämna tillbaka beroende på vad felet var. "Man måste ju kunna lita på folk!" var kommentaren. Fick även donerat ett gäng sockerbitar och annat att koppla med plus en ny driftkännare utan kostnad.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: HJÄLP! Roslagsbrännare som krånglar...

Inlägg av bergatorparen »

DET var något annat än "efter sedvanlig kreditprövning" det :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar