Driftstopp pga konstigheter i matarröret

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Driftstopp pga konstigheter i matarröret

Inlägg av Joakim »

Hej!
Igår vart det driftstopp och jag trodde det var dags att byta tändelement igen.

Det visade sig dock att elementet funkade men ändå ville inte elden ta sig! Röret till brännaren var fullt med pellets och när jag för andra gången skulle tömma så ramlade det ur en 10-15cm lång "rulle" av okänt material, ca 2mm tjock, ungefär som en ihoprullad bit papper. Hård, svart/mörkbrun.

Vad kan detta vara? Kan det vara avlagringar av sot och pelletsdamm eller är det en del av brännaren?

Har ingen bild men någon kanske känner igen fenomenet ändå.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Driftstopp pga konstigheter i matarröret

Inlägg av micke_932 »

Tror mer på skit i pelletsen i så fall, låter inte som något som du kan få där bak, den sidan om luckan i fallröret finns egentligen inget sot eller liknande.

Kan inte tänka mig att det skulle kunna vara någon del av brännaren, det finns bara metalldelar där, väldigt långsökt... slangen innehåller ett "snöre" i spiralen som brukar vara runt 2mm om det kan vara en bit sådan ? fast den brukar vara vit eller grå.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Re: Driftstopp pga konstigheter i matarröret

Inlägg av Joakim »

Tackar för snabbt svar!

Ja, frågan är bara hur denna skit kan hårdna på detta vis! Jag ska se om jag hinner ordna en bild på miraklet ikväll :)
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Skriv svar