roslagsbrännaren styrning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

roslagsbrännaren styrning

Inlägg av lange02 »

Är på jakt efter en billig PLC styrning. Hittade en bild på roslagsbrännarens PLC och har några frågor.
Vad kostar hela PLC:n hos roslagsbrännaren. Kanske blir det billigare att bara köpa komponenterna och montera i låda själv.
[img=http://forumbilder.se/thumbs/f32201230041P7a27.jpg]
Är de grå modulkomponenterna 1 och 3 från vänster relän till tändelement och skruv? Tycker mera de ser ut som automatsäkringar.
Varifrån får tändelement och skruv sin matning? Är det säkrade effektutgångar direkt på PLC:n eller sitter det relän eller Triac i själva brännaren.
Hur är fotocellen konstruerad? Är det en enkel IR fotodiod som ser direkt mot elden eller någon mer invecklad fototransistor?
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: roslagsbrännaren styrning

Inlägg av Icecap »

En PLC kan man köpa många ställen, även begagnade till struntsummor. Det svåra är att skaffa eller skapa programmet i dom. Och skulle du köpa en färdigprogrammerat PLC från Roslagenbrännarens tillverkare lär programmet vara skyddad mot avläsning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: roslagsbrännaren styrning

Inlägg av Vednisse »

Bionordics program/PLC är inte "låsta", men inte helt enkla att få tag på. En annan nackdel är att PLC'n är Millenium II och det finns inte så mycket utrymme i den, men du skulle kunna få till en bra/bättre styrning till Nymon om det är det du är ute efter.

Det krävs dock en hel del kunskap för att få ihop en komplett fungerande styrning, men det går även om det kostar en slant beroende på hur många delar som behövs bytas för att de inte kan anpassas i programmet.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: roslagsbrännaren styrning

Inlägg av lange02 »

Jo men var får man tag i begagnade PLC. Till vad har de använts och vilka skrotade apparater ska man titta efter för en PLC. Man kan knappast köpa en skrotad skördetröska eller datortomograf bara för man är på jakt efter en billig PLC.
Till en Siemens kanske man kan få roslagsbrännarens program intryckt som uppgradering. Pelletsteknik har program både för tacostyrd fläkt och 230 V fläkt för Millenium II och Millenium III.
Tyckte Siemens PLC såg billig ut men kanske bara en synvilla.

Min tanke var inte att programmera utan att anpassa brännarens givare till plcstyrningen.
Matningsskruv, tändelement och fotocell, mer behövs inte. Termostatstyrningen skulle man dessutom få som extra pålägg.
Får man en beg. PLC för 1000, uppgraderar program för 300, köper termostatgivare och fotocell så blir det billigare och mycket bättre än en TK1A.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: roslagsbrännaren styrning

Inlägg av Vednisse »

Säkerhetskretsar bör du nog också ha...Fotocellens placering i brännaren är också avgörande för om "värdet" i programmet ska stämma.

Hade du tänkt använda befintligt kretskort? Det måste ju stämma med in/utgångar, 24V/230V mm.

Har inga bra tips på var du kan hitta en beg. PLC, letade själv som en dåre innan jag sprang på en som passade för mitt bygge. Fick ändå tänka om lite.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: roslagsbrännaren styrning

Inlägg av lange02 »

Ja överhettningsskydd vid fallröret som bryter strömmen till skruven eller hela brännaren räknar jag med finns på alla brännare.
Har mätt och försökt skala upp från bilderna på styrkort hos pelletsteknik och tror att styrkortet till Viking 9990 är för långt att gå in i Nymo. Gissar att det kortet ger spänning till skruv och tändelement. En separat låda måste alltså kopplas in mellan brännare och PLC. Eller förstöra nymokåpan med en ful utbyggnad.
Altberg EP18 har också milleniumstyrning men kör allt utom skruven direkt från PLC med 6A utgångar. Till skruven går det via ett relä i styrboxen. Eurofire har tre relän direkt i styrboxen.
Är inte klar på hur det är i styrboxen för roslagsbrännaren. Finns relä eller triac någonstans eller är allt direktkopplat till PLC:n
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: roslagsbrännaren styrning

Inlägg av micke_932 »

Är de grå modulkomponenterna 1 och 3 från vänster relän till tändelement och skruv?
Den till höger är en omkopplare, den till vänster är en automatsäkring.

En ny Siemens LOGO! kostar inte mer än 1500 spänn ungefär så jag ser ingen anledning att jaga begagnade.

Men du bör ju fundera lite på vad du ska ha det hela till, Siemens PLC'n på bilden är en 230V AC styrning, alla digitala insignaler är alltså 230V AC (eller rättare sagt matningsspänningen 110V AC och upp), utgångarna är reläutgångar. dvs du kan inte ha några analoga insignaler eller styra fläktar med den (bortsett från av och på).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: roslagsbrännaren styrning

Inlägg av lange02 »

Tycker Nymo och Roslagsbrännaren verkar lika rent tekniskt. Ingen hastighetsstyrd fläkt utan bara på och av.
En insignal på Nymo kommer från panntermostaten (230V). Kunde man ersätta det med roslagsbrännarens termostat blev de en av de önskade fördelarna. Är det något som behöver vara 24V på en här typen av brännare?
Att utgångarna är reläutgångar innebär alltså att tändelement och fläkt sitter direkt kopplade till PLC:n eventuellt med en säkring mellan?
En fast paustid för skruven på 15 sekunder är vad jag hört och matnigspulsens längs kan ställas in på tiondels sekunder när?
Har bara sett en roslagsbrännare högst ytligt så jag kan ha fel här. Det jag vill åt är den ställbara matningen och termostaten med ställbar hysteres. Fanns det inte äldre roslagsbrännare som hade fast hysteres också?
På Nymo kan man bara justera om matningen i steg om halva sekunder och det är ju värdelöst.

Det jag inte alls fattar är roslagsbrännarens egen termostat som ger ställbar hysteres. PLC:n är digital men här finns en analog insignal. Hur hanteras den i en PLC?

Fördelen med den här PLC:n skulle vara att man slipper kostnad för 24V aggregat och får en liten lättplacerad låda. Tittade på eurofirens system. Där sitter nätaggregat, PLC och tre reläer upradade på modulskena. Lådan blir stor och otymplig och köpa alla delar där skulle inte bli billigt.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: roslagsbrännaren styrning

Inlägg av Icecap »

Det finns många olika PLC'ar. Vissa har potentialfria utgångar, andra har 24V utgångar, somliga har 230Vac utgångar.

Vissa har enbart digitala ingångar, andra har vissa eller alla som analoga (förutom med digital funktion), vissa digitala kan reagerar på 12V eller mer, andra behöver 230Vac...

PLC är inte en uniform beteckning för en viss typ med specifika in- och output, det skiljer sig kraftigt mellan olika typer och tillverkare.

Men en sak är säker: för att driva högeffekt-enheter vill jag kraftigt tillråda att använda externt kontaktelement som styrs av PLC'n. Det är billigare och lättare att byta ett löst relä eller TRIAC än att byta hela PLC'n för att reläet har brunnit!

Väljer du en PLC med analog ingång finns de med anpassning till t.ex. PT100 eller liknande, do kan få dom med analoga utgångar också, den kan sedan kopplas till en styrbar dimmer varefter du kan styra fläkthastighet med programmet.

Med dessa möjligheter börjar priset dock att rulla iväg lite.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: roslagsbrännaren styrning

Inlägg av micke_932 »

Att utgångarna är reläutgångar innebär alltså att tändelement och fläkt sitter direkt kopplade till PLC:n eventuellt med en säkring mellan?
Nej, vad jag menade var att du inte kan använda pulsmodulering på utgångarna för att styra fläktar och liknande, externa reläer bör användas på fläkt och tändelement eftersom reläerna i PLC'n inte kan bytas.

Jag har aldrig sett termostaten i verkligheten men vad jag förstått så finns allting i termostatlådan, PLC'n är precis samma som tidigare med en digital ingång med på/av, inga analoga signaler ut från termostaten, men som sagt var, jag har inte sett den i verkligheten så jag kan ha fel där.

Och om dom använder samma PLC (AC modellen) så finns det inga analoga insignaler så det är enda lösningen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: roslagsbrännaren styrning

Inlägg av nyman »

Kul att hitta den här tråden!
Iden att sätta en plcstyrning på en nymobrännare och få alla moderna finesser har jag funderat på länge.
Det var inte lätt att få tag på en begagnad Nymo men till slut så gick det. Efter lite strul med en glappkontakt fick jag förra veckan igång min egen Nymo :D

Din ide om styrningen på bilden till roslagsbrännaren är bra men den räcker nog inte till. Den klarar bara av att reglera digitala signaler. Men hur regleras då termostaten på roslagsbrännaren? Deras hemsida var konstig förr men nu ändå konstigare.

Jag har en Bionordic, modellen med 220V fläkt liggande. Har god lust att bygga in PLCn och bionordicens kort med transformator och triac i en modulbox med skena för PLCn. PLCn till bionodicbrännaren reglerar brännartermostaten på något sätt.

Det både du och jag verkar vara ute efter är ställbar hysteres och bra reglering av matningstiden.
Att fläkten bara har en hastighet tycks inte vara någon stor nackdel. Min Nymo klarar av hela startproceduren på 5 minuter utan sådana trick som pulsning av fläkten.
Kunde man mer om PLC system vore det en stor hjälp.

Styrningen på nymobränaren är bättre än väntat men varför inte ge en toppenbra brännare en lika bra styrning.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: roslagsbrännaren styrning

Inlägg av ragge2 »

Hello Nyman! Jag har också en Bionordic med 220V fläkt med eldar okså med den.
Är det av experimentlust du vill flytta över PLC styrningen till Nymobrännaren eller är det en ändå bättre brännarkonstruktion?
Att ni vill få in normal termostathantering i nymostyrningen kan jag förstå.
Vore kanske lite hjälp att veta hur roslagsbränaren löst problemet med sin termostatstyrning.
Sköts det inte av PLC:n så måste det finnas någon separat termostatenhet också i roslagsbrännarens styrning.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: roslagsbrännaren styrning

Inlägg av Icecap »

Det finns PLC med ingångar (eller tillsatsmoduler) som kan läsa av t.ex. PT100 eller liknande. Då kan man ta in de värden man vill.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: roslagsbrännaren styrning

Inlägg av lange02 »

Tack Icecap. Jo börjar förstå att det är bara de dyrare modellerna av PLC som klarar av att sköta temperaturregleringen i pannan. Och det är ju en av de viktigaste anledningarna till att få till en annan brännarstyrning.

Hej nyman
Skojjigt att någon har tänkt på samma sätt som jag. Verkar som du har kommit lite längre i tankegångarna.
Då Metacomco Pascal för Atari ST var mitt sista programmeringsspråk är min önskan att få tag på en redan färdigprogrammerad brännarstyrning.
Nu leker vi på roslagsbrännarens skolgård. Tänk om det kom fram någon magister och berättade om vilka olika PLC varianter det finns för roslagsbrännarens styrning och hur det fungerar. Finns det ingen styrning där som klarar av analog temperaturreglering så tänkte jag fel från början.
Verkar synd att slakta en bionordicbrännare för att använda styrningen men som test är det en bra ide.

Både 24 volt och 220 volt styrkorten kostar 1150 hos Pelletsteknik och båda typerna av fläktar en struntsumma av 650. Skulle alltså bara kosta 650 mer att få den modernaste modellen med styrning av fläkten också. Själva PLC enheten kostar om jag läst rätt på Elfa 1845 + moms så det blir inget billigt kalas.

Hur är det med Ulmas styrning från Omron. Också en doldisbrännare som ingen vet något om. Verkar vara höga priser på enheterna om man tittar hos Elfa.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Skaparen
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 21 okt, 2012 10:49
Ort: Tärnsjö

Re: roslagsbrännaren styrning

Inlägg av Skaparen »

jag kan tipsa om en sida med beg. plc. Jag brukar köpa delar till jobbet där.
http://www.plcsweden.se/se/
Parca Minett -65, Biona Active -07, Hembyggt miniförråd
Skriv svar