Temperaturgivare/termostat i ctc 1100

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
matha181
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 18 nov, 2012 01:39

Temperaturgivare/termostat i ctc 1100

Inlägg av matha181 »

Hej

Jag håller på att installera en roslagsbrännare i en ctc 1100. Enda bekymret verkar vara att få dit termostaten, som hänger med brännaren, på pannan.

Jag har lokaliserat befintliga dykrör, ett ledigt och ett till blir ledigt om jag fiskar upp oljebrännarens givare, så plats borde finnas för de två känselkropparna från termostaten. Det är ju en bra bit ner genom isoleringen från plåt till dykrör (~1 dm till mynningen av rören) så frågan är bara: Kan jag med gott samvete skarva in en kabel mellan känselkropp och termostathuset? eller förstör jag något om jag klipper av koppar"stjälken"?
DSC_0108.JPG
DSC_0108.JPG (46.47 KiB) Visad 5186 gånger
För det finns inte på kartan att termostaten går att få på plats i befintligt skick. (Även om man bortser från det otroligt opraktiska att inte kunna komma åt temperaturvredet så skulle jag behöva riva halva pannan för att komma ner så långt med hela termostatboxen...)

Kombinationen ctc1100+RB verkar ju inte helt ovanlig så hur har ni gjort?

mvh
Mattias
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Temperaturgivare/termostat i ctc 1100

Inlägg av bergatorparen »

Det du bör göra, är att skaffa en TK1A från http://www.ekontroll.com/product.html/tk1a Denna har termostatavkännaren på en sladd och det gör att du inte behöver vare sig göra åverkan på pannan eller slita med en otidsenlig mekanisk termostat. Med TK1A kan du ställa hysteresen (kopplingsdifferensen) på ett sätt som gör att du får bästa verkningsgrad ur anläggningen. Denna boxen kostar en vacker slant, men du spar in den inom en enda eldningssäsong med de pelletspriser som råder. Sedan har du fördelen att du enkelt kan ändra inställningarna för kopplingsdifferens om behovet är framme. :wink:

Om du klipper av kopparrören på den befintliga boxen, förstör du den. Det är en mekanisk termostat som fungerar så att en gas eller en vätska inuti känslekroppen utvidgar sig vid uppvärming och via ett membran trycker på en fjäderbelastad brytare som så bryter strömmen. Dessa brukar ha en hysters om ca 8 grader, så det blir ymniga och korta brännarkörningar = dålig ekonomi.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Temperaturgivare/termostat i ctc 1100

Inlägg av danei »

Är den där på något vis bättre än den som redan sitter där?
Som tidigare nämnts så är det inte sladdar och det går inte att skarva. Så den lösningen kan du glömma helt.
Det är en bra ide att ha separata termostater för till och frånslag, personligen skulle jag nog inte köpt den som nämnts tidigare, men det är jag det.
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: Temperaturgivare/termostat i ctc 1100

Inlägg av jteg68 »

matha181 skrev:Hej

Jag har lokaliserat befintliga dykrör, ett ledigt och ett till blir ledigt om jag fiskar upp oljebrännarens givare, så plats borde finnas för de två känselkropparna från termostaten. Det är ju en bra bit ner genom isoleringen från plåt till dykrör (~1 dm till mynningen av rören)

Mattias
Hej,

har du en bild som visar dykrörens placering? Jag skulle behöva komma åt mina men vet inte var jag ska börja riva i pannan.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Temperaturgivare/termostat i ctc 1100

Inlägg av danei »

De finns under det svarta plastlocket bakom shunten.
Skriv svar