Jordfel efter byte av tänelement

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
andstr
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 08 mar, 2006 20:34
Ort: Huddinge

Jordfel efter byte av tänelement

Inlägg av andstr »

Hej,
Brännaren installerades 2006 och nu dog det första tändelementet. Lite krångligt att få ut och faktiskt mycket krångligt att få dit det nya men till sist var det på plats. Men....
Det finns nåt jordfel. Efter att ha startat brännaren går jordfelbrytaren efter ca 1 minut. Hur ska jag felsöka detta? Det borde rimligtvis vara tändelementet som har sprickor eller liknande och "läcker" över till jorden. Läste nånstans att tändelement är fuktkänsliga och mitt utbytes exemplar har legat på en hylla i pannrummet/tvättstugan sedan 1996. Nån som har nåt tips? / A
CTC 1100 Family från 2000
Roslagsbrännare för villa från 2006.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Jordfel efter byte av tänelement

Inlägg av Stegatorparn »

Jag skulle brutit elmatningen, dragit ur proppen eller hur det nu är kopplat.
Anslutet en ohm-meter mellan fas och skyddsjord. Instrumentet borde då visa c:a 7-8000 ohm.
Därefter lossa tändelementet från plint. Instrumentet borde då visa oändligt motstånd på högsta mätområdet. I annat fall finns problemet någon annanstans och man får lossa en komponent till t.ex. fläkten, och fortsätta så tills instrumentutslaget ändras.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
andstr
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 08 mar, 2006 20:34
Ort: Huddinge

Re: Jordfel efter byte av tändelement

Inlägg av andstr »

Hmm.... felet växte lite och en huvudsäkring gick i huset måste nu ta hit en elektriker som tittar på det hela. Är faktiskt inte helt klar på om felet sitter i pannan eeller i brännaren. / A
CTC 1100 Family från 2000
Roslagsbrännare för villa från 2006.
Skriv svar