Roslagsbrännaren äter tändelement

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Erikssons
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 30 dec, 2014 21:37

Roslagsbrännaren äter tändelement

Inlägg av Erikssons »

Hej allesammans,

Jag har en RB20 installerad på min kombipanna från -67. Bor på 98+98kvm och förbrukar i nuläget +1-3grader cirka 20kg / dygn. Har en rökgastempetstur, nysotat, runt 190-200g vid panntemperatur 80g. Jag saknar motdragslucka på min anläggning. Styrdonet är en Siemens 230RC.

Det främsta bekymmer jag har är att min panna tycks äta tändelement. Jag har under de senaste 12 månaderna bytt detta 4ggr. Är det någon som har en aning om vad som spökar? Finns det någon i norduppland som känner till någon som skulle finjustera inställningarna på min panna? Detta gjordes nämligen senast för måååånga år sedan.

Tack på förhand! Mvh
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Roslagsbrännaren äter tändelement

Inlägg av nyman »

Reläet som kopplar till tändelementet har svetsat ihop så att tändelementet ligger på hela tiden. Min gissning. Roslagsbrännaren brukar ha hållbara tändelerment
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Roslagsbrännaren äter tändelement

Inlägg av micke_932 »

Nu vet jag inte varför detta skulle hända med reläet till tändelementet, möjligtvis på skruvreläet som går hela tiden och som dessutom drar en motor, tändelementet är rätt snällt mot reläet.

Men det är möjligt att det ligger på hela tiden, det är ju värt att kolla i alla fall (det är ju bara att känna på sidan av brännaren om det fortfarande är varmt 20 minuter efter att den stannat), mina håller i 3-4 år ungefär, men jag har ställbar termostat med runt 20 grader hysteres, med en 5 graders så blir det ju många starter men att byta 4 ggr på ett år låter åt helskotta.

Vad händer med tändelementeten, slutar dom bara fungera utan synliga fel eller bränner det hål på dom ?

Eftersom du inte har någon internskruv på en RB så är matningen allt annat än 100% jämn, finns egentligen ingen anledning att "finjustera", det enda du har att ställa in är matningen och det gör du lika bra själv som att betala någon för det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar