Roslagsbrännaren Hjälp!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Hebyhus
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 07 nov, 2019 11:23

Roslagsbrännaren Hjälp!

Inlägg av Hebyhus »

Har jätte mycket problem, Akut med en kommande vinter.
Med att brännelement löser ut jordfelsbrytare. Vet inte hur många nya element vi fått köpa. Det innebär att nu till sommaren lessnade jag och stängde av pannan.
Tyvärr drogs sladden ut och nu har ett batteri blivit urladdat i styrenhet siemens 23orc . Om man köper nytt batteri kommer den fungera då eller är hela programmeringen nollställd? ??

Hur kan jag få hjälp med programmering om det visar sig att styrenheten minne nollställts vid batteritorsk? ??

Ringde deras support ( roslags brännaren) och han visste inte , kan tycka stt det låter otroligt dumt att behöva köpa ny pelletsbrännare för att sladden varit utdragen under en sommar.

Hur gör ni andra som oxå har problem med dessa bränn element ( teorin ör att det kommer in fukt och att det skulle vara därför de löser ut jordfelsbrytare) ????
Snälla hjälp! Jag är inte alls speciellt teknisk men försöker hitta ett svar för att kunna gå vidare med art få hjälp via bror/ far etc.// Cilla
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Roslagsbrännaren Hjälp!

Inlägg av Stegatorparn »

Tror inte att programmet försvinner. Möjligen återställs brännaren till fabriksinställningar.
Nya element kan utlösa jordfelsbrytaren. Då får man "baka" dom i ugnen i 70° några timmar.
Hjälper inte det blir det att kontrollera hela brännaren med ett universalinstrument om det finns någon överledning till jord någon annanstans.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Roslagsbrännaren Hjälp!

Inlägg av micke_932 »

Det enda som batteriet är till för bör vara klockan, programmet ligger inte i batteriberoende minne.

Jag har aldrig haft problem med tändelementen så jag är inte till någon hjälp där, men om du har problem hela tiden så är det ju udda.

Du sa att du testat med flera tändelement, har det inte hjälp att byta till nytt tändelement ? om så är fallet så kanske man bör titta på om det är något annat som ställer till det för jordfelsbrytaren, att du skulle ha samma problem med flera tändelement i rad låter långsökt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar